Auteur Topic: 3-minuten cake in de magnetron, voor een persoon  (gelezen 7126 keer)

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
3-minuten cake in de magnetron, voor een persoon
« Gepost op: oktober 04, 2008, 14:51:48 »
Als je "microwave cake" googled dan zijn er veel recepten, meestal met gluten natuurlijk maar makkelijk aan te passen. :) De tweede recept hieronder is zonder ei en melk.
...
1 grote theemok

4 eetlepels meel (rijstemeel, een of andere mix voor cake zou ook goed werken lijkt mij)
4 eetlepels suiker
2 eetlepels cacao
1 ei
3 eetlepels melk
3 eetlepel olie

1. droge ingredienten in de mok mengen.
2. ei toevoegen
3. plus melk en olie
goed roeren
3. Ongeveer drie minuten in de magnetron, hangt een beetje af van type magnetron.
4. Kopje cake? eet smakelijk!
...

Deze is niet zon luchtige cake maar meer brownie achtig:
recept zonder ei en melk:
2 eetlepels rijstemeel
2 eetlepels aardappelzetmeel (ik heb het met 4 eetlepels rijstemeel gedaan, lukte ook)
1/8 theelepel xanthan gum (of fiberhusk, of niks)
2 eetlepels cacao
4 eetlepels suiker (poedersuiker werkt goed, luchtiger)
1 1/2 eetlepel olie
2 eetlepels water of kokosmelk
snufje bakpoeder

volg de instructies van boven. :)
...

je kan ook variŽren door in plaats van melk, koffie te gebruiken, of wat instant koffie poeder plus cacao, of geen cacao maar vanillesuiker, kardamom, speculaaskruiden....

Wat ik ook heb gedaan is cakemix van Lhians Kitchen gebruiken, ongeveer 1,2 dl cakemix en 1,2 dl vocht (vocht:melk/water/kokosmelk + olie + eventueel ei= 1 dl). In een mok mengen en 2,5 minuten in de magnetron.

Pauliina
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

meelmuis

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: 3-minuten cake in de magnetron, voor een persoon
« Reactie #1 Gepost op: oktober 06, 2008, 15:07:52 »
Heb een poosje terug ook een cake in de magnetron gemaakt: de smaak was  :kots  en ik kon er de auto mee wassen ('t was net een spons). Wat mij betreft: lang leve de cake uit de oven.... :D
Good gaon!!

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
Re: 3-minuten cake in de magnetron, voor een persoon
« Reactie #2 Gepost op: oktober 07, 2008, 13:46:22 »
Ik heb de brownie versie nu al vaker gebakken en ik vind het nog steeds lekker. Maar smaken verschillen, misschien heb ik gewoon lage eisen aan cake. :) Plus ik vind het gewoon leuk, brownie in een theemok.

Ik merk wel dat het nauwer luistert omdat de hoeveelheden zo klein zijn, het is heel makkelijk om te veel vocht te doen, of meel. De resultaten zijn bij mij ook wisselend, maar goed ik vind het dus niet erg.

Laatst eentje gedaan met rijstemeel van Joannusmolen, geen geweldig succes want het meel was veel te grof. Toch wel opgegeten. :)

Pauliina
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.