Na 3 jaar zoeken heb ik (via de apotheek) een vitamine D gevonden waar ik niet ziek van word: Colecalciferol capsule 25.000 IE Benferol (fabrikant is Consilient Health). Alleen verkrijgbaar via een arts. De dosering is eenmaal per maand een tablet van 25.000 IE. Of een eenmalige 'boost' van 50.000 IE als de vit.D erg laag is.
Hoewel de apotheek had verteld dat ik pas na een maand verschil zou merken, verdween mijn rugpijn opeens, een half uur na inname, tot mijn stomme verbazing (ik had mijn rugklachten niet gelinkt aan vit.D wel mijn vermoeidheid). Ik stort in de winter altijd in door een gebrek aan vit.D en kon tot nu toe geen goed supplement vinden. Onze apotheker ging voor mij op zoek naar een supplement zonder granen, zonder tarwederivaten en zonder olie. En kwam hiermee op de proppen. Ik heb eerder al zeker 15 andere soorten getest waar ik telkens ziek van werd. Mijn apotheek heeft goed meegedacht, nu voel ik me weer 10 jaar jonger.
Edit: de eerste keer kreeg ik een flinke opleving, ws door mijn ernstige vit.D tekort, maar de 2e en 3e keer werd ik toch ziek van deze supplementen, zowel van de 25.000 als de 50.000 IE dosis (al had ik daarna wel iets meer energie en iets minder last van pijnlijke spieren).