Auteur Topic: sportvoeding  (gelezen 3398 keer)

SdL

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 25
sportvoeding
« Gepost op: maart 06, 2013, 21:11:29 »
Sinds 2 a 3 jaar heb ik coeliakie, maar ik ben er nog niet zo handig mee...

Ik sport vrij veel en intensief (wielrennen) en ben op zoek naar goede producten en recepten om voor/tijdens/na het sporten te eten. Ik verval zelf vaak in de meuslirepen van Eat Natural. En ik heb wel sport-gelletjes van Amerikaanse merken, omdat die glutenvrij zijn.

Zijn er hier meer fietsers of andere duursporters met goede ideeŽn voor voeding?

Sterrenmunt

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 82
  • Geslacht: Vrouw
Re:sportvoeding
« Reactie #1 Gepost op: maart 07, 2013, 00:42:19 »
Ik sport niet zoveel. Alleen af en toe surfen, neem dan vooral brood mee, noten en een banaan  :P. Ik weet iig wel dat je voor duursporten vooral koolhydraten nodig hebt, en dat is natuurlijk lastig met glutenvrij. Koolhydraten zit dan vooral in bijvoorbeeld veel in fruit, zilvervlies rijst, boekweit, haver, gierst, peulvruchten, maÔs. Voor krachtsport zijn eiwitten belangrijk, die zitten in peulvruchten, noten, dierlijke producten, voor spieropbouw kan je die het beste vlak na het sporten nemen. (Bron: mijn zusje die voeding en diŽtiek studeert en het boek 'gezond eten zonder gluten').  Laatst had ik ook kastanjemeel gekocht, had gezien dat daar wel 77 g. koolhydraten in zit! Kan je lekkere koek mee bakken.

Dus als in die meuslirepen beetje energie bevatten, dan zijn ze een goed idee. Verder kun je dus brood, koeken, en fruit meenemen voor genoeg energie.
En misschien kan je tips vragen aan Ik Rij voor Glutenvrij: https://www.facebook.com/ikrij.voorglutenvrij.9?fref=ts :)
Glutenvrij sinds begin 2012.

Adreg50

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 11422
  • Geslacht: Vrouw
  • Lachen is gezond
Re:sportvoeding
« Reactie #2 Gepost op: maart 07, 2013, 08:55:52 »
Ikrijvoorglutenvrij heeft zelf geen coeliakie maar zijn dochter, dus hij kan alles gewoon eten.
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

Finnegan

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 71
Re:sportvoeding
« Reactie #3 Gepost op: maart 07, 2013, 09:03:31 »
Mijn man (geen coeliakie maar kans op anafylactische shock wanneer hij gluten eet en zich inspant) zit ook veel op de racefiets/mountainbike. Tevoren eet hij meestal banaan en yoghurt met glutenvrije flakes. Hij eet graag de repen van Eat Natural maar op de fiets vindt hij die te groot, daarom neemt hij op de fiets repen van NŠkd mee. Misschien is dit ook een idee voor jou?

Sterrenmunt

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 82
  • Geslacht: Vrouw
Re:sportvoeding
« Reactie #4 Gepost op: maart 07, 2013, 09:32:17 »
Ikrijvoorglutenvrij heeft zelf geen coeliakie maar zijn dochter, dus hij kan alles gewoon eten.

Ow oeps, mm door elkaar gehaald met iemand anders dan denk ik. Heb wel eens een keer iets gezien over iemand met Coeliakie die aan wielrennen deed, weet niet meer wie dat dan was.
Glutenvrij sinds begin 2012.

koekie8

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 1180
  • Geslacht: Vrouw
Re:sportvoeding
« Reactie #5 Gepost op: maart 07, 2013, 12:31:37 »
Ik sport ook veel. Na afloop drink ik al tijd ter bevordering van het spierherstel de eiwitshakes van Sun Warrior Protein.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

Adreg50

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 11422
  • Geslacht: Vrouw
  • Lachen is gezond
Re:sportvoeding
« Reactie #6 Gepost op: maart 07, 2013, 13:03:21 »
Ow oeps, mm door elkaar gehaald met iemand anders dan denk ik. Heb wel eens een keer iets gezien over iemand met Coeliakie die aan wielrennen deed, weet niet meer wie dat dan was.
Geeft niets, er is i.d.d een wielrenner met coeliakie weet zelf zijn naam ook niet meer  :lol:
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

jojanneke

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 553
  • Geslacht: Vrouw
  • With or without gluten, that is the question
Re:sportvoeding
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2013, 11:51:24 »
Als je supplementen wilt kan je misschien eiwitpoeder gebruiken voor shakes.
Tijdens het fietsen zou je ook dadel of vijgenrepen kunnen eten van oskri. Daar zit dan alleen de genoemde vrucht in. Vooral dadels geven veel energie en ze zijn heel gezond. Per reep heb je 150 calorien.

Ik studeer. Eerste diagnose was een tarwe-, spelt-, kamut- en rogge-allergie  in aug. '06. In mei '08 diagnose coeliakie marsh 1.  Sinds een campylobacter jejuni-infectie in jan '14 ook lactose intolerantie en post-infectieuze pds (fodmap arm heeft gehopen).

Ajta

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 2039
  • Geslacht: Vrouw
Re:sportvoeding
« Reactie #8 Gepost op: maart 11, 2013, 21:05:49 »
Als je supplementen wilt kan je misschien eiwitpoeder gebruiken voor shakes.
Tijdens het fietsen zou je ook dadel of vijgenrepen kunnen eten van oskri. Daar zit dan alleen de genoemde vrucht in. Vooral dadels geven veel energie en ze zijn heel gezond. Per reep heb je 150 calorien.


Als Lidl Scandinavische week heeft, verkopen ze daar ook dadel- en vijgenrepen. Lekker tussendoortje met sport!
Coeliakie sinds februari 2008

ebbo

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re:sportvoeding
« Reactie #9 Gepost op: maart 12, 2013, 11:00:06 »
Sinds 2 a 3 jaar heb ik coeliakie, maar ik ben er nog niet zo handig mee...

Ik sport vrij veel en intensief (wielrennen) en ben op zoek naar goede producten en recepten om voor/tijdens/na het sporten te eten. Ik verval zelf vaak in de meuslirepen van Eat Natural. En ik heb wel sport-gelletjes van Amerikaanse merken, omdat die glutenvrij zijn.

Zijn er hier meer fietsers of andere duursporters met goede ideeŽn voor voeding?

Hoi,

Ik heb in het verleden ook veel aan duursport gedaan. Bedenk in eerste instantie dat je tijdens het sporten over het algemeen veel minder koolhydraten nodig hebt dan veel mensen denken. Trainingen tot 2 uur (lopen of fietsen) kunnen prima zonder extra voeding gedaan worden.
Voor langere trainingen / wedstrijden: 1 gram koolhydraten per kg lichaamsgewicht per uur is een veel gebruikte vuistregel.

Met normale dorstslessers kom je dus al een heel eind...

De meeste sportdranken zijn op basis van maltodextrine en gelletjes op basis van glucosestroop. De meeste GVs hebben daar geen last van.

Er wordt aangebevolen om na trainingen ook wat eitwit rijk voedsel tot je te nemen. Dit kan ook gewoon (soja) melk of chocomelk zijn!
Er zijn ook sportrepen op de markt op basis van Teff. Misschien ook aardig om eens te proberen. Maar maak het niet duurder dan nodig!
Ik ben zelf overigens niet gebonden aan GV dieet.

mvg,

Sebastiaan

PS Je kunt zelf ook heel eenvoudig lekkere muesli koeken maken met havervlokken en honing.



 

tine

  • Gold Member
  • Berichten: 7101
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:sportvoeding
« Reactie #10 Gepost op: maart 13, 2013, 22:13:19 »
Misschien kun je quinoa repen proberen van Nature Crops, te koop bij De Tuinen (0 ppm).

Of bio notenrepen van AH. ;)
Mijn zoon (16) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Annikka

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 3215
Re:sportvoeding
« Reactie #11 Gepost op: maart 14, 2013, 08:59:00 »
Je kunt dit soort dingen ook makkelijk en voordeliger zelf maken. Hier: http://www.eetgoedvoeljegoed.com/2012/05/proteine-repen-vegan-en-paleo.html#more een voorbeeld van energierepen. Er staan op die site ook 'snoepjes' van santen/noten/zuidvruchten. Die laatste maak ik af en toe. Het recept komt niet zo precies. Je hebt er wel een keukenmachine voor nodig. Je gooit erin wat je lekker lijkt aan zuidvruchten, (ongezouten en ongeroosterde noten), santen (evt gesmolten) en laten draaien en mengen tot het een licht kleverig mengsel is. Evt wat water toevoegen of de zuidvruchten van te voren even weken in water. Dan van het 'deeg' balletjes draaien en even door kokosrasp rollen.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

jojanneke

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 553
  • Geslacht: Vrouw
  • With or without gluten, that is the question
Re:sportvoeding
« Reactie #12 Gepost op: maart 16, 2013, 12:31:01 »
De recepten van die site zien er ontzettend goed uit zeg! Die ga ik ook maken :)
Ik studeer. Eerste diagnose was een tarwe-, spelt-, kamut- en rogge-allergie  in aug. '06. In mei '08 diagnose coeliakie marsh 1.  Sinds een campylobacter jejuni-infectie in jan '14 ook lactose intolerantie en post-infectieuze pds (fodmap arm heeft gehopen).