Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
oktober 23, 2014, 04:57:27
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

+  Coeliakieforum
|-+  Coeliakie
| |-+  Glutenvrij kopen, koken/bakken en eten
| | |-+  sportvoeding
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: sportvoeding  (gelezen 1766 keer)
SdL
Newbie
*
Berichten: 25


« Gepost op: maart 06, 2013, 21:11:29 »

Sinds 2 a 3 jaar heb ik coeliakie, maar ik ben er nog niet zo handig mee...

Ik sport vrij veel en intensief (wielrennen) en ben op zoek naar goede producten en recepten om voor/tijdens/na het sporten te eten. Ik verval zelf vaak in de meuslirepen van Eat Natural. En ik heb wel sport-gelletjes van Amerikaanse merken, omdat die glutenvrij zijn.

Zijn er hier meer fietsers of andere duursporters met goede ideeŽn voor voeding?
Gelogd
Sterrenmunt
Jr. Member
**
Geslacht: Vrouw
Berichten: 82



« Antwoord #1 Gepost op: maart 07, 2013, 00:42:19 »

Ik sport niet zoveel. Alleen af en toe surfen, neem dan vooral brood mee, noten en een banaan  tong. Ik weet iig wel dat je voor duursporten vooral koolhydraten nodig hebt, en dat is natuurlijk lastig met glutenvrij. Koolhydraten zit dan vooral in bijvoorbeeld veel in fruit, zilvervlies rijst, boekweit, haver, gierst, peulvruchten, maÔs. Voor krachtsport zijn eiwitten belangrijk, die zitten in peulvruchten, noten, dierlijke producten, voor spieropbouw kan je die het beste vlak na het sporten nemen. (Bron: mijn zusje die voeding en diŽtiek studeert en het boek 'gezond eten zonder gluten').  Laatst had ik ook kastanjemeel gekocht, had gezien dat daar wel 77 g. koolhydraten in zit! Kan je lekkere koek mee bakken.

Dus als in die meuslirepen beetje energie bevatten, dan zijn ze een goed idee. Verder kun je dus brood, koeken, en fruit meenemen voor genoeg energie.
En misschien kan je tips vragen aan Ik Rij voor Glutenvrij: https://www.facebook.com/ikrij.voorglutenvrij.9?fref=ts smile
Gelogd

Glutenvrij sinds begin 2012.
Adreg50
Gold Member
*****
Geslacht: Vrouw
Berichten: 11240


Lachen is gezond


« Antwoord #2 Gepost op: maart 07, 2013, 08:55:52 »

Ikrijvoorglutenvrij heeft zelf geen coeliakie maar zijn dochter, dus hij kan alles gewoon eten.
Gelogd

Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.
Finnegan
Jr. Member
**
Berichten: 65


« Antwoord #3 Gepost op: maart 07, 2013, 09:03:31 »

Mijn man (geen coeliakie maar kans op anafylactische shock wanneer hij gluten eet en zich inspant) zit ook veel op de racefiets/mountainbike. Tevoren eet hij meestal banaan en yoghurt met glutenvrije flakes. Hij eet graag de repen van Eat Natural maar op de fiets vindt hij die te groot, daarom neemt hij op de fiets repen van NŠkd mee. Misschien is dit ook een idee voor jou?
Gelogd
Sterrenmunt
Jr. Member
**
Geslacht: Vrouw
Berichten: 82



« Antwoord #4 Gepost op: maart 07, 2013, 09:32:17 »

Ikrijvoorglutenvrij heeft zelf geen coeliakie maar zijn dochter, dus hij kan alles gewoon eten.

Ow oeps, mm door elkaar gehaald met iemand anders dan denk ik. Heb wel eens een keer iets gezien over iemand met Coeliakie die aan wielrennen deed, weet niet meer wie dat dan was.
Gelogd

Glutenvrij sinds begin 2012.
koekie8
Gold Member
*****
Geslacht: Vrouw
Berichten: 744


« Antwoord #5 Gepost op: maart 07, 2013, 12:31:37 »

Ik sport ook veel. Na afloop drink ik al tijd ter bevordering van het spierherstel de eiwitshakes van Sun Warrior Protein.
Gelogd

Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl
Adreg50
Gold Member
*****
Geslacht: Vrouw
Berichten: 11240


Lachen is gezond


« Antwoord #6 Gepost op: maart 07, 2013, 13:03:21 »

Ow oeps, mm door elkaar gehaald met iemand anders dan denk ik. Heb wel eens een keer iets gezien over iemand met Coeliakie die aan wielrennen deed, weet niet meer wie dat dan was.
Geeft niets, er is i.d.d een wielrenner met coeliakie weet zelf zijn naam ook niet meer  lachen
Gelogd

Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.
jojanneke
Gold Member
*****
Geslacht: Vrouw
Berichten: 538


With or without gluten, that is the question


« Antwoord #7 Gepost op: maart 10, 2013, 11:51:24 »

Als je supplementen wilt kan je misschien eiwitpoeder gebruiken voor shakes.
Tijdens het fietsen zou je ook dadel of vijgenrepen kunnen eten van oskri. Daar zit dan alleen de genoemde vrucht in. Vooral dadels geven veel energie en ze zijn heel gezond. Per reep heb je 150 calorien.

Gelogd

Ik studeer. Eerste diagnose was een tarwe-, spelt-, kamut- en rogge-allergie  in aug. '06. In mei '08 diagnose coeliakie mars 1 maar met beperkte glutenbelasting. Van MGD uit tarwe en 'sporen van' onder de 20 ppm krijg ik klachten.  Sinds een infectie in jan 2014 lactosevrij
Ajta
Gold Member
*****
Geslacht: Vrouw
Berichten: 2013



« Antwoord #8 Gepost op: maart 11, 2013, 21:05:49 »

Als je supplementen wilt kan je misschien eiwitpoeder gebruiken voor shakes.
Tijdens het fietsen zou je ook dadel of vijgenrepen kunnen eten van oskri. Daar zit dan alleen de genoemde vrucht in. Vooral dadels geven veel energie en ze zijn heel gezond. Per reep heb je 150 calorien.


Als Lidl Scandinavische week heeft, verkopen ze daar ook dadel- en vijgenrepen. Lekker tussendoortje met sport!
Gelogd

Coeliakie sinds februari 2008
ebbo
Full Member
***
Geslacht: Man
Berichten: 102


« Antwoord #9 Gepost op: maart 12, 2013, 11:00:06 »

Sinds 2 a 3 jaar heb ik coeliakie, maar ik ben er nog niet zo handig mee...

Ik sport vrij veel en intensief (wielrennen) en ben op zoek naar goede producten en recepten om voor/tijdens/na het sporten te eten. Ik verval zelf vaak in de meuslirepen van Eat Natural. En ik heb wel sport-gelletjes van Amerikaanse merken, omdat die glutenvrij zijn.

Zijn er hier meer fietsers of andere duursporters met goede ideeŽn voor voeding?

Hoi,

Ik heb in het verleden ook veel aan duursport gedaan. Bedenk in eerste instantie dat je tijdens het sporten over het algemeen veel minder koolhydraten nodig hebt dan veel mensen denken. Trainingen tot 2 uur (lopen of fietsen) kunnen prima zonder extra voeding gedaan worden.
Voor langere trainingen / wedstrijden: 1 gram koolhydraten per kg lichaamsgewicht per uur is een veel gebruikte vuistregel.

Met normale dorstslessers kom je dus al een heel eind...

De meeste sportdranken zijn op basis van maltodextrine en gelletjes op basis van glucosestroop. De meeste GVs hebben daar geen last van.

Er wordt aangebevolen om na trainingen ook wat eitwit rijk voedsel tot je te nemen. Dit kan ook gewoon (soja) melk of chocomelk zijn!
Er zijn ook sportrepen op de markt op basis van Teff. Misschien ook aardig om eens te proberen. Maar maak het niet duurder dan nodig!
Ik ben zelf overigens niet gebonden aan GV dieet.

mvg,

Sebastiaan

PS Je kunt zelf ook heel eenvoudig lekkere muesli koeken maken met havervlokken en honing.



 
Gelogd
tine
Gold Member

Geslacht: Vrouw
Berichten: 6223


Nulglutendieet


« Antwoord #10 Gepost op: maart 13, 2013, 22:13:19 »

Misschien kun je quinoa repen proberen van Nature Crops, te koop bij De Tuinen (0 ppm).

Of bio notenrepen van AH. knipoog
Gelogd

Mijn zoon (14) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.
Annikka
Gold Member
*****
Berichten: 3091



« Antwoord #11 Gepost op: maart 14, 2013, 08:59:00 »

Je kunt dit soort dingen ook makkelijk en voordeliger zelf maken. Hier: http://www.eetgoedvoeljegoed.com/2012/05/proteine-repen-vegan-en-paleo.html#more een voorbeeld van energierepen. Er staan op die site ook 'snoepjes' van santen/noten/zuidvruchten. Die laatste maak ik af en toe. Het recept komt niet zo precies. Je hebt er wel een keukenmachine voor nodig. Je gooit erin wat je lekker lijkt aan zuidvruchten, (ongezouten en ongeroosterde noten), santen (evt gesmolten) en laten draaien en mengen tot het een licht kleverig mengsel is. Evt wat water toevoegen of de zuidvruchten van te voren even weken in water. Dan van het 'deeg' balletjes draaien en even door kokosrasp rollen.
Gelogd

Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.
jojanneke
Gold Member
*****
Geslacht: Vrouw
Berichten: 538


With or without gluten, that is the question


« Antwoord #12 Gepost op: maart 16, 2013, 12:31:01 »

De recepten van die site zien er ontzettend goed uit zeg! Die ga ik ook maken smile
Gelogd

Ik studeer. Eerste diagnose was een tarwe-, spelt-, kamut- en rogge-allergie  in aug. '06. In mei '08 diagnose coeliakie mars 1 maar met beperkte glutenbelasting. Van MGD uit tarwe en 'sporen van' onder de 20 ppm krijg ik klachten.  Sinds een infectie in jan 2014 lactosevrij
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!