Auteur Topic: 30% minder gebruik van gezondheidszorg bij glutenvrij  (gelezen 2888 keer)

Loekie

• Jr. Member
  • **
30% minder gebruik van gezondheidszorg bij glutenvrij
« Gepost op: februari 22, 2013, 11:48:27 »
Op Youtube zag ik eens een man vertellen dat mensen die glutenvrij eten, gemiddeld 30% minder gebruik maken van de gezondheidszorg.
Daarna heb ik er op internet nog naar gezocht, maar nergens is zo'n onderzoek te vinden.

Iemand er wel eens van gehoord?
Sinds februari 2012 glutenvrij dieet.

MirjamH

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
    • Ik ben glutenvrij
Re:30% minder gebruik van gezondheidszorg bij glutenvrij
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2013, 14:50:52 »
Was het een nederlands of een amerikaans filmpje?

In America eten mensen vaak glutenvrij voor hun gezondheid. Ze voelen zich daardoor veel gezonder. Maar deze mensen gaat opeens veel bewuster met hun voeding om. Ze eten daarom sowieso veel gezonder  :s

Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Loekie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2013, 16:13:53 »

Ik denk Amerikaans, in elk geval engelstalig.

Loekie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: april 06, 2013, 11:54:48 »
Ik heb iets gevonden dat daarover gaat:

Wheat is a particular problem in the American diet. A large number of Americans suffer from undiagnosed allergy or sensitivity to wheat. An additional, smaller number suffer from a devastating condition called celiac disease. People with celiac disease experience severe intestinal inflammation and destruction when exposed to gluten (a protein found in wheat and other grains such as rye and barley). Celiac survivors (“survivors” because celiac disease is a potentially fatal illness) who recover from this devastating intestinal illness by eliminating gluten tend to achieve a healthier body mass index than the wheat-consuming public. One study showed that patients with celiac disease who avoid gluten were more slender, since they take in 13-14% fewer calories than the general public (consistent with removal of the appetite-stimulating effect of wheat products).18 Another study found that wheat avoidance helped patients with celiac disease achieve a healthier weight—those who were underweight gained weight, while those who were overweight lost weight.19 Celiac patients who avoid gluten also benefit from higher HDL and ApoA1 levels.20
http://www.lef.org/magazine/mag2010/mar2010_Reduce-Blood-Pressure-Naturally_01.htm

maar het is niet wat ik bedoelde.

Angela76

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2013, 22:08:21 »
Op Youtube zag ik eens een man vertellen dat mensen die glutenvrij eten, gemiddeld 30% minder gebruik maken van de gezondheidszorg.
Daarna heb ik er op internet nog naar gezocht, maar nergens is zo'n onderzoek te vinden.

Iemand er wel eens van gehoord?

Ik ga zelf sinds de diagnose weinig meer naar de huisarts. Dat is echt wel met meer dan 30% gedaald.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

Loekie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: april 11, 2013, 00:13:37 »
Ik ga zelf sinds de diagnose weinig meer naar de huisarts. Dat is echt wel met meer dan 30% gedaald.

Ja, maar misschien ging jij al vrij vaak vanwege je klachten en dan is het logisch dat het is gedaald. Het onderzoek echter ging over het gemiddelde van alle mensen. Dus jij zou nu, ook nog eens 30% minder gaan dan de gemiddelde huisartsbezoeker.