Auteur Topic: Coeliakie marketing  (gelezen 1010 keer)

bennl1

• Full Member
  • Geslacht: Man
Coeliakie marketing
« Gepost op: februari 19, 2013, 09:53:41 »
Coeliakie is nog steeds een erg onbekend verschijnsel. Er lopen waarschijnlijk nog heel veel mensen rond met allerlei onbegrepen klachten en mis-diagnoses. Velen van ons weten maar al te goed hoe frustrerend dat kan zijn.

Niet alleen omdat gluten onbekend; onzichtbaar en reukloos is, maar ook omdat de naam coeliakie, met zijn afwijkende uitspraak, niet echt tot enige herkenning oproept. Zelfs het woord gluten dat eruit ziet als een meervoud, maar een enkelvoud is, is vreemd.
Nu bespeur ik ook nog de neiging om Dermatitis Herpetiformis, waarbij je aan het eerste woord nog kunt bespeuren dat het om een huidziekte gaat, in het vervolg de Ziekte van During te noemen. Kan het nog vager?
Taalkundig lijken we ons uiterste best te doen de aandoening in een zo geheimzinnig en duur mogelijk jasje te steken.

Ik ben van mening dat, als ik niet een kennis had gehad met coeliakie, die ervoor heeft gezorgd dat ik ben gaan googelen en gericht vragen ben gaan stellen aan mijn huisarts, ik nooit op de diagnose coeliakie uit was gekomen. 

Bij mijn huisarts liggen allerlei folders over allerlei aandoeningen, maar over coeliakie ligt er helemaal niets. Inmiddels aan het NCV gevraagd daar iets aan te doen en zij zullen materiaal naar de huisarts sturen (levert ongetwijfeld nieuwe leden in de toekomst op).

Misschien is het een aardig idee om oude nummers van het Magazine niet weg te gooien, maar in de wachtkamer van de huisarts te leggen. En als we folders hebben over coeliakie, deze bij de informatiefolders van andere aandoeningen te (laten) leggen.

Niet alleen helpen we hier mensen mee die nu niet begrepen worden, maar ook, hoe meer mensen gediagnosticeerd worden, hoe groter de beschikbaarheid van glutenvrije artikelen wordt.

gv sinds diagnose april 2012
Happy to be fully "Thaid"-up by now :)

orionne

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Coeliakie marketing
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2013, 10:10:51 »
ik geef al regelmatig het magazine af bij de huisarts, om dezelfde reden als jij dat doet ;)

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)