Auteur Topic: kinderen die later toch gluten verdragen?  (gelezen 4015 keer)

zoekende mama

• Sr. Member
kinderen die later toch gluten verdragen?
« Gepost op: februari 11, 2013, 20:38:11 »
Mijn zoontje is altijd al vreselijk gevoelig geweest, melk ei appel en gluten.altijd gehuild/gekrijsd, altijd moe.(nu wij twee kindjes hebben weet je pas echt zeker dat het totaal niet klopte).

Artsen kunnen niks vinden en verwachten dat er ooit alsnog iets aan het licht komt of hij er ooit overheen zal groeien, laten we het hopen maar voor nu heb ik er niks aan.

Kennen jullie mensen waarvan kindjes dit hadden en later wel weer alles konden verdragen?misschien dat ze ook op het forum hebben gezeten.ik ben benieuwd naar zulke verhalen,of kindjes die nu t zelfde hebben.

Ik zit soms zo met mijn gevoel in de knoop erover.je wilt je kind helemaal niks ontzeggen!!en als er nooit iets uit onderzoeken komt.

Maar melk en vooral gluten geven relateerd in een mannetje wat vreselijk blijft huilen/krijssen, niet kan lopen, het liefst in bed ligt of op de bank, niet kan slapen tot er een zetpil bij komt kijken, niet lekker, au buik, grauw ziet, diaree heeft of obsipatie de laatste tijd ook.

Er is tijdens het biopt gezien dat er gladde stukke waren, bleek en wat rode plekjes maar nerens kwam wat uit dus daar moeten vanuit gaan.
Rare vind ik ook nog steeds wel dat hij vreselijk reageerde op forlax en op een antibiotica, volgens arts kon zelfs zweten wel eens zelf opgewekt zijn...jaja en bloed bij diaree kleuren we er zelf bij :P.

rinskje

• Jr. Member
  • **
Re:kinderen die later toch gluten verdragen?
« Reactie #1 Gepost op: februari 11, 2013, 20:55:03 »
Het valt niet mee hŤ..je kent inmiddels ons verhaal. Je had me een berichtje gestuurd maar ik kan je niet antwoorden.
Wij hebben trouwens goede ervaringen met homeopathie. Al werkte het altijd maar tijdelijk.. :knuf3:

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: februari 11, 2013, 20:57:19 »
Sorry rinskje mijn box vergeet ik steeds te legen en er kan maar weinig in!

Mam van een kanjer!

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2013, 08:22:38 »
Als je kind zgn glutensensitief of allergisch is zou het kunnen dat hij daar uiteindelijk overheen groeit.

Het is super lastig die zoektocht en je schuldgevoel idd en veelal ontbreekt ook nog eens een stukje (goede)  begeleiding!

Mijn manneke heeft nu 2,5 jr streng dieet gehad (gluten lactose suiker) en sinds een aantal weken zijn we aan het experimenteren. tot nu toe lijkt het goed te gaan maar ik ben nog super voorzichtig erin wnat het kan natuurlijk ook schijn zijn dat hij gewoon weer intern van alles aan het opbouwen is zonder het te merken en dat het na een poosje zo gestapelt is dat het er dan pas uitkomt. Maar... we zijn voorzichtig optimistisch.

Jij sterkte met je zoektocht en je innerlijke strijd. (pfff valt echt niet mee)
Kleine man (mei 08) sinds 8-10-10 Lact.vrij (gaf enige verbetering de 1e 1,5 week) en sinds 2-11-10 GV en knapte van het GV direct op!Uiteindelijk geen coeliakie (ondanks: risicopatient, veel typerende klachten en antistof in bloed) maar glutenALLERGIE?! Nu GV, LV, SV nog veel aan het tobben

linda@

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: februari 24, 2013, 15:58:57 »
volgens mij als je coeliakie hebt groei je er nooit overheen
ik heb het al vanaf dat ik 1 ben en ik ben nu 37 jaar.
Al die jaren heb ik het!
Wel is me bloed nu zo goed dat ze niks zien qua anti stoffen dus ik voer me dieet goed uit.
Ik heb wel in me pubertijd een periode gehad dat ik ALLES at dus gewoon brood ect....
Super slecht natuurlijk maar had nergens last van.....
Later natuurlijk na gesprekken met artsen weer op dieet terug gegaan en omdat ik weer last kreeg.
Dus tja eens op dieet altijd op dieet...
Ik moet zeggen dat ik na me zwangerschappen iets gevoeliger ben op me darmen.
Maar artsen hebben tegen mij gezegd eens coeliakie altijd coeliakie.
coeliakie sinds 1976 dochter louise (mei 2001) sinds jan` 08  coeliakie marsh 1

Mam van een kanjer!

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: februari 24, 2013, 16:25:50 »
volgens mij als je coeliakie hebt groei je er nooit overheen

Maar artsen hebben tegen mij gezegd eens coeliakie altijd coeliakie.

Klopt Coeliakie kun je ook NIET overheen groeien!!! Je kunt wal klachten en schade vrij zijn door goed dieet maar het gata nooit mere over.

gluten allergie en gluten intolerantie (het verbaasd mij overigens dat de vereniging coeliakie ook wel gluten intollerantie noemt)  daar kan je eventueel overheen groeien net zoals andere allergieen en intoleranties.
Kleine man (mei 08) sinds 8-10-10 Lact.vrij (gaf enige verbetering de 1e 1,5 week) en sinds 2-11-10 GV en knapte van het GV direct op!Uiteindelijk geen coeliakie (ondanks: risicopatient, veel typerende klachten en antistof in bloed) maar glutenALLERGIE?! Nu GV, LV, SV nog veel aan het tobben

Jade

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: februari 24, 2013, 17:17:09 »
Als ik het goed begrepen heb, is coeliakie een van de vormen van glutenintolerantie.

Vergelijk lactose: Bij lactoseintolerantie heb je (a) een erfelijke vorm, waar je nooit vanaf komt en je kunt (b) door een slechte conditie van je darmen ( bijv. door coeliakie) ook een lactoseintolerantie 'oplopen'. Sommigen kunnen daar weer overheen groeien. Het heet toch alletwee lactoseintolerantie.

Sterrenmunt

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: februari 26, 2013, 15:49:19 »
Niet tegen gluten kunnen door Coeliakie daar kan je inderdaad niet overheen groeien. Ik en mijn zusje hebben wel als kind een tijd glutenvrij gegeten, we hebben allebei allerlei allergieŽn gehad: melkeiwit, tarwe, fruit, bepaalde E-nummers etc. Toen dachten ze dat het allemaal allergieŽn waren waar je inderdaad overheen zou kunnen groeien. Op een gegeven moment heeft onze moeder alles weer langzaam geÔntroduceerd. Nu met 24 en 25 jaar, zijn mijn zusje en ik er sinds 1-1,5 jaar achter dat we niet tegen gluten kunnen. Wij gaan er vanuit dat het Coeliakie is, ookal waren onze bloeduitslagen negatief en mijn zusje heeft ook biopt gehad na weer 5 weken gluten, die was ook negatief.

Nu achteraf gezien vindt ik dat ik mijn hele leven lang er last van heb gehad, kan ik dingen verklaren en denk ik dus dat ik er niet overheen gegroeid was: Ik was altijd een kind dat veel slaap nodig had, ben depressief geweest zonder duidelijke oorzaak rond mijn 9e, was altijd een 'hoog sensitief' persoon dat snel emotioneel en verdrietig is, kreeg last van diarree toen ik uit huis ging om te studeren (meer pasta, brood, bier etc.), ben oververmoeid geraakt. In de tijd dat we bij onze ouders woonden hadden we niet zoveel klachten omdat we wel glutenarm aten: biologisch brood en daar schijnt minder gluten in te zitten, en we aten eigenlijk altijd aardappels groenten vlees (zelden sausjes uit pakjes of pasta).

Dus ik denk dat je misschien wel perioden in je leven kan hebben dat je minder klachten kan hebben (heb ik wel vaker gelezen dat pubers er minder last van zouden kunnen hebben) en denkt dat je dus misschien zou kunnen denken dat je kind er overheen gegroeid is, maar er echt overheen groeien kan niet. Dat kan denk ik wel met kleine dingen, zoals aardbeien en e120 die kan ik bijvoorbeeld nu prima verdragen.

Maar als er tijdens het biopt gladde plekken te zien waren, dan is toch duidelijk Coeliakie, of hoe zit dat? Ik begrijp je gevoel dat je je kind niets wilt ontzeggen. Maar misschien moet je het omdraaien: je wilt je kind toch ook niet een vrolijk, energiek en gezonder leven (met minder kans op andere ziekten) ontzeggen? Sterkte :x
Glutenvrij sinds begin 2012.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2013, 17:02:45 »
Ik had toen ook klein was (1/1,5 jr) ook allerlei allergieŽn etc. en in bloed waren ook torenhoge antistoffen te zien. Bij mij is er toen ook lactose en sojaintolerantie vastgesteld. Verder moest er nog wel wat zijn aan de bloeduitslagen te zien, maar toen is altijd gezegd dat dat bij het ouder worden wel over zou zijn. Ook bij mij is na een aantal jaar weer alles langzaam geÔntroduceerd en ik kon tegen die producten in zeer beperkte mate (bijv. bij lactose kon ik absoluut niet tegen kwark, melk etc. terwijl ik wel 1 schaaltje yoghurt per dag aan kon). Achteraf gezien heb ik waarschijnlijk ook al heel mijn leven coeliakie. Ben heel mijn leven moe geweest en heb heel veel andere klachten.

kreeg last toen ik uit huis ging om te studeren (meer pasta, brood),

Ik herken me helemaal in het verhaal van Sterrenmunt. Ook ik ben toen ik ging studeren meer last gaan krijgen. Daarvoor had ik nog nooit (echt waar  ;)) italiaans gegeten maar ťťn maal op kamers kreeg je dat over voorgeschoteld... Beetje typisch.

Ik reageer trouwens ook op antibiotica, raak voor alles wat ik gebruik allergisch. Nu vraag ik me af of er dan toevallig gluten in de medicijnen hebben gezeten...

Wij hebben trouwens goede ervaringen met homeopathie. Al werkte het altijd maar tijdelijk..

Ik heb ook altijd veel aan de chiropractor gehad en hij heeft ook meerdere allergieŽn boven tafel gekregen en andere gezondheidsklachten een naam kunnen geven waar artsen niets mee konden.
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: februari 26, 2013, 20:23:39 »
wat fijn jullie uitgebreide reacties te lezen!!

op dit moment eet hij bijna alleen puur voedsel en dat gaag zooo goed!wat een ander kind hebben we ineens.
nu proberen we heel langzaam ei uit omdat ik denk dat gluten de reden zijn van al zijn klachten.het blijft bizar vind ik hoor maar we komen er hopelijk op deze manier!als hij ouder is kunnen we weer verder kijken.

rinskje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: februari 26, 2013, 20:47:17 »
Fijn dat het beter gaat!!! :duimop:

Moniek99

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: maart 03, 2013, 23:13:09 »
Eigenlijk zit ik met hetzelfde vraagstuk, alleen zijn wij misschien in de tijd een stukje verder. Mijn dochter heeft ook erg veel last van eczeem gehad, ook buikpijn, hoofdpijn en vermoeidheid en warmte intoleratie.
Geen enkele medische test kon een goede verklaring vinden, behalve huidstofmijt allergie en soya intolerantie.
Met 4 jaar zijn we naar een goede homeopaat geweest die  zei dat het gluten moest zijn en huistofmijt allergie. We zijn toen gestopt met gluten geven en bakken sindsdien zelf haar brood. Dat was een top oplossing, want het in sindsdien veel beter gegaan. Nu is ze acht en we proberen langzaam weer gluten te introduceren. Ze heeft met 7 jaar veel last van buikpijn gehad. Via een goed MDL arts zijn we naast het geven van forlax (tegen ostipatie) weer gaan experimenteren met gluten. Ze krijgt nu zelf gemaakt brood met 400 gram glutenvrij meel en 100 gram biologisch tarwe meel en de buikpijn is sindsdien veel minder. De eerste week met gluten had ze wel een reactie, maar daarna ging het beter. Nu kan ze steeds iets meer gluten verdragen. Ook gaat het beter met de warmte intoleratie. Ook kan ze yoghurt producten goed verdragen.
Mijn advies zou zijn en het beste advies is dat ik ooit heb gekregen is: vertrouw op je ervaring. Als de ervaring zegt dat je kind iets niet kan verdragen, geef het dan niet en zorg wel voor een goed alternatief. Je doet je kind er ook geen plezier mee als hij zich slecht voelt. Bijvoorbeeld op verjaardagen: neem dan zelfgebakken lekkere cakjes mee. Je kind hoeft dan 'niets' te missen. Leg de mensen om je heen (indien nodig) keer op keer van te voren duidelijk uit, zodat je in bijzijn van je kind niet aldoor bestookt wordt met vervelende vragen. Probeer je kind ook deels zelf te laten kiezen als hij/zij daar oud genoeg voor is wat hij wel wilt eten, ondanks mogelijke reacties.
Als geen coeliakie is aangetoond en ook geen allergieen, zou ik dus zeggen, ga uit van je eigen ervaring en probeer af en toe (ca. elk half jaar) of het kind nogsteeds gevoelig is voor bepaald voedsel. Kan het nog niet, geen paniek, geen probleem, alleen nog wat geduld. Over een half jaar of een jaar gewoon weer langzaam introduceren. Bij ons heeft dat geholpen.

Als je het mij vraagt is er naast coeliakie en intoleranties nog een ziekte die niet goed bekend is. En dat is een redelijk veel voorkomende combinatie van intoleranties die jij hebt genoemd, voor gluten, melk, soya, mogelijk nog een aantal (e-)producten. Het is een ware zoektocht en weet dat jij niet de enige bent. Ik wenste dat er een dokter was die de juiste 'handleiding' hiervoor kon geven. Gelukkig hebben we in iedergeval dit forum.
Sterkte.

rinskje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: maart 04, 2013, 21:28:36 »
Bedankt voor je bericht Maureen, ik herken het helemaal. Het blijft proberen en zoeken. Mijn zoon heeft ook warmteintolerantie, heb het nooit zo genoemd maar wordt heel slap en moe vd warmte. Begon er vandaag in de auto al over. Mama ik wil geen zomer dan word ik slap en krijg ik hoofdpijn. Mijn zoon is 8 en ongeveer dezelfde klachten.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: maart 04, 2013, 22:33:33 »
jeetje deze reactie had ik even gemist.

ik ben zelf ook onderzocht maar alles prima.maar ik heb ook tal van.klachten.

maar die warmte intollerantie had ik nog nooit gehoord,ik functioneer in de zomer nog veel slechter.zoveel pijn en ik voel me dan zo zwaar in mijn lijf....

mmm misschien toch zelf de stap durven zetten om gv te proberen.

Moniek99

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: maart 21, 2013, 21:10:11 »
Mijn dochtertje reageert bij warmte vaak met warmte puistjes en/of galbulten op haar huid. dat gaat nu gelukkig wel een stuk beter.