Auteur Topic: vraag over quinoa/meel/desem en broodbakken (in de oven)  (gelezen 2050 keer)

barw

• Newbie
  • *
vraag over quinoa/meel/desem en broodbakken (in de oven)
« Gepost op: januari 20, 2013, 14:14:20 »
Hallo kenners,

ik als leek heb een aantal vraagjes. Wie kan mij helpen, tips geven? :?
Is quinoameel het zelfde als quino desem?
Ik heb nl de quinoa in huis en wil een brood bakken volgens het recept van Ma Vie Sans Gluten. daar staat dat ik quinoa desem moet hebben. En op het pak wat ik heb staat quinoameel?

Ik heb al een brood gebakken wat m'n zoontje erg goed eet met een recept van deze forum af. Maar het is heel erg zout en heeft een zeeperig nasmaakje.
500 gram Schar B    (ik gebruik ma vie sans gluten/glutenvrij biobrood met gierst en zaden -schar is met mais)
 550 575 ml koolzuurhoudend water   
 8 gram zout
 10 gram droge gist 
 50 gram gesmolten margarine  (heb ik knijpboter voor gebruikt)
 10 gram (fiberhusk) of xanthaangom
Dit 40 minuten in de oven.

Daarnaast is het van binnen nog erg nat/smeuiig. Ik wil daarom het recept volgens het pak proberen of hebben jullie nog andere tips?
(recept volgens pak:
25 gr bio quinoa desem
1 soeplepel oliefolie
450/500 ml lauw water.
Dit megen, in cakevorm ruim 1 1/2 uur rijzen en 45 minuten afbakken.

Zou dit wel goed rijzen zonder gist? denk dat het zonder gist wel lekkerder kan zijn... Wie heeft er ervaring mee?
Mijn zoontje heeft geen glutenallergie, maar mag geen
- tarwe/ mais/ soja/ spelt/ varkensvlees/ melk/ suiker 

alvast ontzettend bedankt!!!!! :duimop: :duimop: :duimop:

Een startende/ uit proberende/ lerende mama

Jade

• Jr. Member
  • **
Re:vraag over quinoa/meel/desem en broodbakken (in de oven)
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2013, 16:06:58 »
Ik denk dat het een ander product is, kant en klaar incl zuurdesem extract. Zonder toegevoegde gist gaat het echt niet rijzen en zonder zout zal het niet te eten zijn.

Je kunt het eerste recept iets aanpassen. Wat minder zout (niet te weinig) en 50 minuten op 200 graden. Of evt. schar mix en quinoa meel mengen.

RoLaDe

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2013, 17:46:25 »
ik bak mijn brood ook langer dan in het recept staat, anders blijft het kleverig. Scheelt soms wel een kwartier. Succes met uitproberen!
Ik ben een vrouw van 41 jaar, en weet sinds 16-10-12 dat ik coeliakie heb. Klachten waren ernstige vermoeidheid en opgeblazen buik. Dieet gaat goed, arts is tevreden over mijn waardes.
 Maart 2013 diagnose trage schildklier, slik 100 mg Euthyrox

joser

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: januari 21, 2013, 11:32:48 »
dag,
ik heb dit brood van ma vie sans gluten al een paar keer gemaakt en maak het dan met 7 gram gist ipv zuurdesem. dat vond mijn zoon vroeger altijd vies, dus ga het nu niet proberen. Het vond het brood heerlijk, favoriet tot nu toe. jammer dat het zo duur is.

succes Jose
Koen (2000) heeft in januari 2010 te horen gekregen dat hij coeliakie heeft.