Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 382644 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: producten die goed/slecht gaan
« Reactie #1320 Gepost op: augustus 05, 2020, 22:46:24 »
Afgekeurd: Gluterase van Biotics, de 'glutenpil' die gluten moet afbreken in de maag voordat het eten de dunne darm bereikt. Bevat een beetje gluten (voor supergevoeliogen), ik was er een dag ziek van.
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1321 Gepost op: augustus 06, 2020, 09:14:02 »
Balen Tine, ik ben ook op zoek naar een An-pep middel zonder glutenreactie. Ik heb het op dit forum al eerder gemeld, maar ik kreeg een glutenreactie van GlutnGo. In Gluterase zitten vrij veel extra ingrediŽnten, wat de kans op aanwezigheid van gluten vergroot. Ik probeer zelf liefst supplementen te zoeken met zo weinig mogelijk ingrediŽnten. Ik probeerde eerder ook het middel van dr. Wolz uit Duitsland. Ik nam 1 hele capsule en kreeg een hťle lichte reactie ervan. Ik wil dit middel nog eens proberen maar dan open maken en zonder de capsule innemen en beginnen met de helft van de inhoud. Inmiddels is het product wel veranderd zag ik online, maar nog steeds maar 2 extra ingrediŽnten. Het zal echter dan opnieuw proberen worden. Uit jouw lijstje op dit forum onder Publiciteit hadden (eveneens) de Duitse merken de minste ingrediŽnten. Daar zou ik zelf het eerst voor willen gaan, mocht dr. Wolz te veel klachten blijven geven. Ik zal het hier posten als ik meer weet na de test.
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet (in de vorm van het GAPS-dieet) vanwege extreme gevoeligheid. Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1322 Gepost op: augustus 06, 2020, 09:29:09 »
Yes, we keep on searching. Ik had de herkomst van de vulstoffen nagevraagd. Maar ik ben bang dat het aan de productie van AN-PEP zelf ligt, het zijn bacteriŽn/ enzymen die je moet vermenigvuldigen, dat gebeurt met een fermentatieproces, ik vermoed dat daar glutenbevattende ingrediŽnten aan te pas komen bij de kweekbodem. Maar dat blijft gokken natuurlijk. DSM zal niet de enige zijn die AN-PEP produceert, dus de kwaliteit van AN-PEP (en het glutengehalte) kan ook nog verschillen. Ben benieuwd naar jouw nieuwe trials! Als ik zelf meer weet, zal ik het ook hier posten.
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1323 Gepost op: augustus 09, 2020, 16:03:04 »
Goedgekeurd: bio kokosnoten van AH.

Ik maak er platte kokoskoekjes van: 300 g. gemalen kokos, even veel suiker (kokosbloesemsuiker Royal Green), 1 ei, ik meng alles door elkaar en leg met een eetlepel kleine hoopjes beslag op bakpapier, 15 minuten bakken op 170 graden. Erg lekker. En ook iets dat goed vult. ;)

Kokosnoot slachten: eerst maak ik met een schroevendraaier een gat in 1 van de 3 gaten (er is er altijd 1 die zacht is). Laat het vocht eruit lopen, of schud het eruit (dat kun je opdrinken, eerst even zeven). Daarna doe ik de noot in een plastic zakje. Leg het buiten op harde tegels. En ik sla er met een hamer op, telkens in het midden van de noot, op verschillende plekken, tot ik helemaal rondom heb geslagen. Daarna zegt hij vanzelf krak. En heb je 2 helften. Die kun je verder kapot slaan. Als ik de brokken kokos heb, ga ik de binnenste bruine schil eraf snijden dat gaat heel makkelijk. Daarna de witte stukken afspoelen onder de kraan en afdrogen met keukenpapier. Mijn keukenmachine maalt het met het mes. Er staan veel filmpjes op internet, mocht je het willen proberen.

Als het vocht niet lekker smaakt of als er bruine plekken zijn, gooit de kokosnoot dan weg, zonde van al het werk als de koekjes toch niet lekker zijn (dan smaken ze naar zeepsop, weet ik uit ervaring). Ik koop het liefst een kokosnoot met veel vocht erin dus ik schud even in de winkel, lijkt me dat-ie dan vers is.

Edit: dit eten we pas sinds kort. Pas als we het lange tijd zonder problemen eten, weten we zeker of het echt goed gaat bij ons ...

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1324 Gepost op: augustus 19, 2020, 17:00:27 »
Afgekeurd: Nederlandse quinoa.

Ik was heel blij dat ik een glutenvrij graan gevonden had bij een boer in de buurt. Ik maakte er meel van, mijn zoon en ik aten het, en daarna werden we allebei ziek. Hoe kan dat?

Even wat literatuur opgezocht, coeliakie-expert Zevallos heeft enkele rassen quinoa gevonden die een immmuunreactie uitlokken als je biopten van coeliakiepatiŽnten in contact brengt met quinoa. Maar... er zit zo weinig gluten in dat het onder 20 ppm uitkomt. In een tweede studie volgt hij coeliakiepatiŽnten die 6 weken 50 g. quinoa eten, dat gaat prima. Dus inderdaad, voor een 'gewone' coeliakiepatiŽnt is het glutenvrij. Voor ons - supergevoeligen - is het niet geschikt. In elk geval deze variant niet.

De Nederlandse quinoa bevat niet het bittere saponine laagje dat andere varianten wel hebben, en is hierdoor een 'volkoren' graan omdat het schilletje niet verwijderd hoeft te worden. 

Wie het onderzoek van Zevallos over quinoa wil nalezen: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22760575/

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #1325 Gepost op: augustus 21, 2020, 10:26:56 »
Oh dat is balen zeg. Hoop werk voor niks.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1326 Gepost op: augustus 21, 2020, 15:34:53 »
Ja, dat had ik niet verwacht! Morgen suikermais halen, hopelijk hebben we dan weer wat te eten. ;)

Stefaan

• Newbie
  • *
« Reactie #1327 Gepost op: oktober 22, 2020, 17:03:02 »
hier ook al melk geprobeerd maar gaat allemaal mis ( alpenmelk biodynamisch) ook niet. Ik had gelezen dat Arla geen ruw-krachtvoer aanvaard. Dilea kaas gaat  nog redelijk goed kwa vergelijking met de hoeveelheid. In het boek 'melk de witte sloper' word ook gezegd dat yohurt en kaas andere vormen zijn van zuivel die minder klachten geven. Ik ga eens de kefir van Arla proberen. Biologisch gaat beter maar nog niet goed. Enkel een koffiewolkje lukt))

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1328 Gepost op: oktober 24, 2020, 16:41:12 »
Heel jammer. Dan maar op zoek naar kokosmelk oid. Ik ken in NL maar 3 boeren die geen krachtvoer geven. Als de koeien niet bijgevoerd worden, is de opbrengst van melk erg laag. En de meeste koeien zijn een soort plofkoeien, melkfabriekjes die zoveel mogelijk melk moeten leveren. Hier staat dat Arla koeien weinig krachtvoer krijgen https://www.arla.nl/onze-merken/biologisch/diervriendelijkheid/#eten-ze-alleen-gras-klavers-bloemen-of-worden-ze-ook-bijgevoerd-met-iets-anders maar ik verwacht dat alle koeien zo'n 15% tarwe krijgen, ik weet niet wat dat doet met de samenstelling van de melk (voor supergevoeligen, voor 'gewone' coeliakiepatiŽnten is het geen probleem). Er spelen nog enkele zaken een rol, of ze op stro staan en met welk middel de melkleidingen en de melktank worden schoongemaakt. Plus de vitamines die de koeien krijgen worden gemengd met meel (en dat staat niet op de zakken, weet ik uit ervaring). Ook wisselt de samenstelling van de reststromen uit de voedingsmiddelenindustrie, met meer of minder gluten. Onze ervaring is ook dat melk n de zomer, als de koeien buiten staan en veel gras eten, beduidend beter gaat dan melk in de winter, als ze op stro staan en meer krachtvoer eten. Helemaal veilige melk hebben wij op het moment ook niet. En dat maakt het wel ingewikkeld, want als ik geen melk heb, heb ik ook geen roomboter. Dus ik kan geen vlees braden, geen aardappels bakken, geen cake bakken ed. (en ik heb geen olie gevonden die we verdragen). Ik maak nog steeds roomboter, we blijven melk halen bij de boer, daarna doen we de 'frietproef'. Als we frietjes kunnen eten zonder ziek te worden, hou ik de boter. Lukt dat niet, dan gaat de boter naar iemand anders. 

Stefaan

• Newbie
  • *
« Reactie #1329 Gepost op: oktober 25, 2020, 14:28:04 »
Ik gebruik nu 'jersey melk' enkel een wolkje in thee. Grotere hoeveelheden gaat zoiezo niet. De rest heb ik opgegeven. Van een klein melkcupje word ik al erg ziek en van een half klontje suiker ook bvb. Vooral fruit en tuinbouwprodukten. Meer en meer vis uit de oceaan. Produkten dat echt niks met tarwe te maken heeft. Om de 6 maanden moet ik men dieet verstrengen voor verhoogte gevoeligheid. Mensen klagen als ze een maandje niet op cafť kunnen of restaurant ivm corona. Dan moeten ze ons dieet eens hebben die al jaren duurt. Ik voelde me al in een soort lockdown. :)

Stefaan

• Newbie
  • *
« Reactie #1330 Gepost op: oktober 25, 2020, 14:52:02 »
Alle topolijfolie gaat hier goed. Bvb venta del baron. OlijfoliŽn die je niet in de winkel kunt kopen. Het zijn er die vaak vele prijzen en awards hebben gewonnen. Kokosolie (boni)ontgeurd gebruik ik voor te frituren en laat deze goed uitlekken. Dit heeft geen problemen. Biologisch lamsgehakt eet ik vaak voor het vetgehalte omdat ik deze caloriŽn erg nodig hebt. Macadamianoten van AH eet ik als ik teveel afval.
Zwarte thee (m&s) pads met wat esdoorsuiker en melk is het enige verzetje door de dag. Magic chocolat gaat ook goed ( gemaakt met kokosbloesemsuiker)

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1331 Gepost op: november 15, 2020, 18:23:44 »
Vervelend dat je alsmaar gevoeliger wordt Stefaan...
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet (in de vorm van het GAPS-dieet) vanwege extreme gevoeligheid. Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1332 Gepost op: december 25, 2020, 20:58:11 »
Afgekeurd: Gluten Enzym van dr. Wolz.

De tweede glutenpil met AN-PEP die ik heb getest (deze pil breekt een beetje gluten af in de maag voordat het doorgaat naar de dunne darm). Ik maakte het omhulsel open en deed het poeder over mijn eten. Ik kreeg een duidelijke glutenreactie.

Raar dat een glutenpil die gluten moet helpen afbreken zelf een beetje gluten bevat (onder 20 ppm, het is wel glutenvrij).

Jammer! Ik had gehoopt deze pil te kunnen combineren met een samengesteld glutenvrij product (dat eten we normaal gesproken niet, alleen maar van nature glutenvrije producten zoals groente, fruit, aardappels etc.). Maar dat plan gaat niet door.

KayaLambrechts

• Newbie
  • *
« Reactie #1333 Gepost op: januari 06, 2021, 12:53:10 »
Hema rookworst is de dextrose van tarwe! Verklaart mijn reactie 😄

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1334 Gepost op: januari 06, 2021, 13:43:41 »
Jammer dat je er ziek van werd! Dan die van Unox maar proberen.

Of het aan de dextrose ligt, weet ik niet. Er zit namelijk heel weinig dextrose in. Dat kunnen de meeste menen met coeliakie wel handlen. Het wordt pas een probleem als het vooraan staat bij de ingrediŽnten, zoals bij snoepjes (en dan alleen bij mensen die heel gevoelig zijn en die ook geen producten met glutenvrij tarwezetmeel verdragen). Ik weet ook niet of er 'schoon' gewerkt wordt bij de HEMA en er geen brood in de buurt komt van de worst (en of de worst verpakt is als je hem koopt om thuis op te eten, zodat er geen kruimeltjes op kunnen komen). Lag er maar een briefje bij!