Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 334501 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: producten die goed/slecht gaan
« Reactie #1305 Gepost op: maart 17, 2020, 15:23:06 »
Ik heb geen coeliakie maar ben (behoorlijk) glutensensitief. Ik ben niet heel bang voor de gevolgen van de ziekte voor mezelf, wel heel bewust van dierbaren die in de risicogroepen vallen. Waar ik het wel spaans benauwd van krijg, is de mogelijke leveringsproblemen in de komende maanden. Het dieet is zo beperkt en leunt zwaar op specifieke producten. Dát voelt wel heel kwetsbaar.

Positief: de witte bonen van Smak gaan vooralsnog goed en daar ben ik -zeker nu- heel blij mee!

Fijn dat de witte bonen goed gaan, Steleto! Die kun je nu goed gebruiken.   

Met of zonder Corona vind ik het moeilijk om aan veilig eten te komen. Nu de koeien binnen staan, op stro van tarwe, worden we ziek van de melk. Dus nu kan ik geen yoghurt maken en heb ik geen roomboter. Gelukkig ontdekte ik dat verschillende soorten Demeter fruit goed gaan (ik kwam op dat idee nadat ik wel 6 keer ziek ben geworden van kersen vorig voorjaar en de insecticide het probleem bleek te zijn, ik heb jaren gedacht dat we allergisch zijn voor citrusfruit, maar we kunnen niet tegen de insecicide die erop zit, ook in de bio teelt, en bij Demeter producten wordt niet gespoten, dus nu heb ik tot mijn geluk opeens mandarijnen en sinaasappels). Dus nu is mijn ontbijt een fruitsalade van een banaan, appel en sinaasappel of mandarijn, plus wat walnoten. Zo lang als het Demeter citrusfruit leverbaar is, dat zal niet lang meer duren, het zijn seizoensproducten. En ik heb extra aardappels gehaald, omdat we nu 2 keer aardappels eten. Maar voor friet en gebakken aardappels of ovenaardappels heb ik weer boter nodig. Ben kokosolie aan het testen, ik had er een hard hoofd in of gebakken aardappels in kokosolie eetbaar zijn, maar dat is geen probleem. Of het helemaal goed gaat, weet ik pas als ik het langer eet in grotere hoeveelheden.

Ik heb ook een tuinkasje gekocht en daar staat nu de eerste sla en andijvie in. In mei komt de eerste groente gelukkig weer van het land. Tot die tijd maak ik de groente uit mijn vriezer op, uit de zelfoogsttuin. Ik weet niet of ik genoeg groente ingevroren heb, want mijn zoon eet 2 keer zoveel vlees, groente en aardappels als eerst. Dat is aan de ene kant mooi, omdat hij dan op gewicht blijft en hopelijk ook wat aankomt, maar aan de andere kant heb ik zo meteen mogelijk niet genoeg groente meer. De situatie waar Nederland nu in zit, daar zit ik elke dag eigenlijk in, ik weet niet of ik morgen, volgende week of volgende maand wel iets te eten heb. Ik gebruik geen glutenvrije dieetproducten. En zelf eet ik al een paar weken geen maismeel meer dat ik zelf geoogst en gemalen heb. Ik probeer het laatste restje meel zoveel mogelijk voor mijn zoon te bewaren (de voorraad meel voor een jaar gaat er nu in een half jaar doorheen). Ik bak er toast van in de oven (met water en zout) en er gaat ei op of appelstroop uit eigen keuken.

Waar ik wel erg blij mee ben is de zon die steeds krachtiger wordt, ik merk het goed als ik buiten in de zon gezeten heb, dan voel ik me de volgende dag een stuk fitter en sterker (mijn spieren tanken weer bij). In de vitamine D capsules waar ik eerst zo blij mee was, bleek toch te veel gluten te zitten, dus na 3 weekenden (25.000 en 50.000 IU) ben ik ermee gestopt. De zon is dan een hele weldaad.

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1306 Gepost op: april 27, 2020, 16:42:57 »
Ik heb een bron van jodium gevonden: lamsoor. Gekocht bij Odin. Erg makkelijk klaar te maken, gewoon even wokken. Op dit moment afkomstig uit Frankrijk. Verkrijgbaar vanaf april. Geplukt in het wild in de zee. Zit in een plastic bakje. Een paar dagen houdbaar. Met een zilte smaak. Ik bestel het en haal het af in de winkel in Wageningen.

https://www.odinbezorgdienst.nl/catalogsearch/result/?q=lamsoor

Het is van het merk 'Elenbaas zilte zeegroenten' http://www.zeekraal.nl/

Er is ook zeewier te bestellen bij een wildplukker in Zeeland, vers of gedroogd (dat is mijn plan B). Het is van de Zeeuwse zeewierhandel, fam. Kruijsse. Ik kreeg deze mail van hen:

Op het moment hebben we aan vers zeewier Wakamé, Japansbessenwier en Zee-eik.
Wakamé en Zee-eik hebben we ook gedroogd. Maar dat is best grof.
De makkelijkste variant is Zeesla. Deze hebben we op het moment alleen in gedroogde vorm.
Zeesla is een zomerwier. Dus ongeveer in juni kunnen we deze weer vers leveren en zou u het zelf kunnen drogen.
Deze kun je heel makkelijk ergens door heen doen of overheen strooien.

Het is zeewier is 100% puur, het komt zo uit de Oosterschelde.
De prijs van de gedroogde wieren zijn € 6,00 p/100 gr. en € 6,75 verzendkosten.

We kunnen het opsturen maar u kunt het ook ophalen.

http://zeeuwsezeewierhandel.nl/
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1307 Gepost op: april 27, 2020, 16:58:41 »
Wat ik trouwens niet kon vinden is hoeveel jodium er in lamsoor zit. Iemand een idee toevallig?

Edit: heb een zeewierbedrijf de vraag voorgelegd. In zeegroente (zeekraal en lamsoren) zit niet veel jodium, in zeewier wel...

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1308 Gepost op: april 27, 2020, 17:03:20 »
Verder heb ik melk gevonden van koeien die geen granen eten maar alleen gras, en die tijdens het melken of in de nacht niet op stro van tarwe staan https://eytemaheert.nl/grasgevoerd/

Deze week ga ik er boter en yoghurt van maken en kijken hoe het bevalt ;)

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1309 Gepost op: juni 20, 2020, 18:34:44 »
Hoe gaat de melk Tine? (En hoe kom je er precies aan? Ga je het ophalen?)
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1310 Gepost op: juni 20, 2020, 20:06:59 »
De zeewier uit Zeeland (met de hand geoogst) gaat goed (ik gebruik voorlopig een heel klein beetje).

Ik heb nu melk van 3 grasgevoerde koeien van 3 bedrijven geprobeerd. er zit geen goede tussen, ik wacht een paar weken en haal dan nieuwe melk. Het kan aan de bodembedekking in de stal liggen (stro of zaagsel), het schoonmaakmiddel van de leidingen (chloor, zuur, of samengesteld), de conditie van het gras (staat nu in bloei met aren, en we zijn intolerant voor grassen), of... nog iets anders. Het vervelende is dat ik momenteel geen melk en geen meel meer heb. Ook geen yoghurt en roomboter dus. Heb jouw ganzenvet nog geprobeerd, maar werd er behoorlijk ziek van helaas.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1311 Gepost op: juni 21, 2020, 15:15:56 »
Wat rot dat je momenteel geen melk en meel meer hebt! Ontzettend balen dat de melk steeds niet goed gaat. Kun je het nog wel rondgebreid krijgen met ander eten??

Heb je het 'graisse de canard van Montfort' geprobeerd? Die gaat bij mij inderdaad goed... Heel vervelend dat het bij jou niet goed ging. Ik kan er soms echt de vinger niet op leggen, ik ben ook wel eens ziek geworden van iets wat bij jou dan weer goed ging.. Blijft gek! Ieder lijf is weer anders??

Ik ben al een hele poos niet meer bezig om 'nieuw' eten te vinden. Ik eet maar gewoon wat goed gaat, is elke dag hetzelfde maar word er iig niet ziek van. Wel arbeidsintensief om klaar te maken, krijg daarbij gelukkig nog steeds hulp van mijn lieve moeder.

Wens voor jullie dat jullie gauw weer melk en meel weten te vinden. Fijn dat het zeewier goed gaat, iig alvast een bron van jodium te pakken. Hoe gaat het met je zoon?
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #1312 Gepost op: juni 23, 2020, 20:01:44 »
De zeewier uit Zeeland (met de hand geoogst) gaat goed (ik gebruik voorlopig een heel klein beetje).

Ik heb nu melk van 3 grasgevoerde koeien van 3 bedrijven geprobeerd. er zit geen goede tussen, ik wacht een paar weken en haal dan nieuwe melk. Het kan aan de bodembedekking in de stal liggen (stro of zaagsel), het schoonmaakmiddel van de leidingen (chloor, zuur, of samengesteld), de conditie van het gras (staat nu in bloei met aren, en we zijn intolerant voor grassen), of... nog iets anders. Het vervelende is dat ik momenteel geen melk en geen meel meer heb. Ook geen yoghurt en roomboter dus. Heb jouw ganzenvet nog geprobeerd, maar werd er behoorlijk ziek van helaas.

Misschien is geitenmelk of schapenmelk een optie? Dat is in ieder geval makkelijker verteerbaar dan koeienmelk. Ik verdraag geen koeienmelk. Geitenmelk had ik last van lactose, maar verdroeg ik een stuk beter.
Schapen eten in ieder geval vaak alleen gras, van geiten weet ik niet wat ze eten.
En ik weet niet of het verkrijgbaar is, maar mijn sondevoeding is voorverteerd obv koemelk. Dat verdraag ik wel. Misschien kun je ergens voorverteerde koemelk kopen of bestellen via een diëtist.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1313 Gepost op: juni 23, 2020, 21:28:41 »
Ik ken geen geitenmelk of schapenmelk van grasgevoerde dieren. Heb zelfs kamelenmelk nog uitgezocht ;) maar alle dieren krijgen krachtvoer met tarwe of ze staan op stro van tarwe, beide is een probleem voor ons. Ik hoop dat de melk weer goed gaat als de grassen uitgebloeid zijn. Heb idd wel problemen met het eten nu, we zijn al 6 a 7 kilo afgevallen de laatste weken, voor mij niet zo erg, want ik had reserves, voor mijn zoon wel heel naar, hij heeft zo zijn best gedaan om aan te komen (veel getraind om extra spieren te krijgen). We eten nu maar 3 keer op een dag aardappels, in een combi met groente en vlees/eieren/ walnoten, ik heb nog 2 Tine's nodig om alles klaar te maken. Corona rijdt ons ook behoorlijk in de wielen, omdat er tekorten zijn bij de zelfoogsttuin waar ik al jaren kom, de boer die daar al 20 jaar werkt heeft nog nooit meegemaakt dat er niet genoeg was, dit is de eerste keer. Maar mensen gingen tijdens de lockdown met de hele familie naar de tuin, lekker even naar buiten, gingen ook speciale dingen koken, aten niet buiten de deur, gingen niet naar de horeca en niet op vakantie. Waardoor de bestaande abonnementen opeens veel meer werden benut. Ik kan niet even naar de winkel om iets anders te halen, ik word daar standaard ziek van. Heb de neiging om andere oogstaandeelhouders geld te bieden zodat zij iets in de winkel kunnen halen en ik iets te eten heb waar ik niet ziek van word...  Gelukkig had ik al 2 manshoge kassen neergezet in onze eigen tuin en dat is nu onze redding. Was bedoeld als back-up, gevuld met sla, andijvie, bietjes, raapstelen etc. Maar is nu onze hoofdmaaltijd, en de zelfoogsttuin is onze back-up, de omgekeerde wereld dus. Fijn is dat we sinds deze week weer komkommers en tomaatjes hebben. In elk geval iets tussendoor. En ik heb veel kersen geplukt, mocht bij iemand in de tuin mijn gang gaan, superaardig.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1314 Gepost op: juni 24, 2020, 14:22:47 »
Echt heel vervelend allemaal Tine... Het is toch vreselijk als je zoveel moeite moet doen om aan voedsel te komen... Ik duim dat er gauw weer betere (voedsel)tijden voor jullie aan komen!! Sterkte

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #1315 Gepost op: juni 25, 2020, 09:42:37 »
wat vervelend Tine! Hopelijk vind je snel een oplossing.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #1316 Gepost op: juni 26, 2020, 19:20:22 »
Wat naar, Tine.
Mijn nichtje is net gestart met een grote zelfoogsttuin in Haarzuilens. Het is een stukje rijden voor jullie (jullie wonen in de regio Tiel toch?) maar wellicht wel de moeite waard. Als je het probleem uitlegt, zal ze zeker meedenken met jullie.
De site is https://moestuindehaar.nl/.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1317 Gepost op: juni 26, 2020, 22:47:48 »
Klinkt goed, koekie, dankjewel!

Sofietje

• Newbie
  • *
« Reactie #1318 Gepost op: juni 27, 2020, 23:04:50 »
Tine, ik zat te denken aan glutenvrije melk en bedacht me toen dat de spenen van de koeien wel  met een doekje worden schoongemaakt. Melkmachine wordt vast ook schoongemaakt. Enig idee of dat glutenvrij gebeurt op de bedrijven waar je bent geweest? Anders moet je met schone handen, schone emmer, zelf met de hand melken misschien?!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1319 Gepost op: juni 28, 2020, 08:39:58 »
Ik peins me suf ;) Ik zie momenteel 2 dingen waar het fout kan gaan: het schoonmaakmiddel van de leidingen en de melktank, en het gras dat in bloei staat. Meest waarschijnlijk is het schoonmaakmiddel. Maar het blijft zoeken. Ik ga in elk geval eens met de boer overleggen. ;)