Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 294921 keer)

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: producten die goed/slecht gaan
« Reactie #1290 Gepost op: augustus 29, 2019, 10:18:13 »
Goedgekeurd: gepelde walnoten van een bedrijfje dat alleen appels, walnoten en hazelnoten verwerkt https://mobipers.nl/product/gepelde-walnoten-350-gram/

Ik heb daar vandaag appelsap laten maken, van zelf geplukte appels, het was erg leuk om de machines aan het werk te zien, en we kunnen weer een jaartje vooruit. :duimop:

Bedankt voor de tip! Zal daar eens wat gepelde hazelnoten en walnoten bestellen om te proberen.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1291 Gepost op: augustus 30, 2019, 17:10:28 »
Hopelijk gaan ze bij jou ook goed. Dat scheelt een hoop werk! :ja:
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

ine

• Gold Member
« Reactie #1292 Gepost op: augustus 30, 2019, 17:25:07 »
Ik weet niet of je dit via de website kan bestellen (is in Spanje) of Lies moet het meenemen  ;)

Misschien wat voor de supergevoeligen?
Citaat
Jaarrond tamme Spaanse kastanjes in het schap

Er is steeds meer vraag naar klasse 1 kwaliteit Spaanse tamme kastanjes op zowel de binnen- als buitenlandse markten. De veelzijdigheid van dit product maakt het mogelijk om het geroosterd, gekookt, gedroogd enz. te eten en om het te bewerken (in bloem, desserts enz.). Het familiebedrijf Castaņas Campelo uit El Bierzo heeft een nieuw product geīntroduceerd dat gekookte kastanjes bevat en dat aan de marktvraag voldoet.

Miguel Campelo: "De groeiende belangstelling in gezonde en kwaliteitsproducten heeft ons gemotiveerd om met een formule te komen waarmee we dit voedzame product zelfs buiten het seizoen op de markt kan brengen."

Het product bevat tamme kastanjes van het ras Parede, dat uit de regio Bierzo afkomstig is, die zorgvuldig gesorteerd en behandeld worden om er zeker van te zijn dat alle eigenschappen behouden blijven. Het kan optimaal opgeslagen worden en de afzetmethoden zijn eenvoudig.

Volgens traditionele wijze worden de kastanjes bewerkt om ze lang houdbaar te maken, waarbij geen conserveringsmiddelen, zoetstoffen of kleurstoffen toegevoegd worden en zijn ze kant-en-klaar met een houdbaarheid van langer dan een jaar.

De ontwikkeling van het product heeft een verbetering van de structuur met zich meegenomen. Coating is toegevoegd om te smaak te versterken. Om dit te bereiken, wordt gewerkt met hoge druk en vacuüm zuigen.

Bewerkte kastanjes kunnen langer dan een jaar bewaard worden

De kastanjes uit Bierzo, dat in de provincie Leon ligt, hebben een nationale en nu ook internationale reputatie. 20% van de teelt gaat naar de Spaanse markt en de export blijft stijgen. "Verse kastanjes worden op de Europese markt zeer gewaardeerd, vooral door Italië en Frankrijk die de belangrijkste consumenten en bewerkers zijn.
De goede kwaliteit kastanjemeel wint internationaal ook steeds meer terrein. Het is geschikt voor velerlei gebruik (gebak, brood enz.) en kan door mensen met coeliakie gegeten worden."

Het bedrijf uit Bierzo heeft bomen op een fantastische locatie met uitzonderlijke grond en wateromstandigheden. Vermeldenswaardig is de zoete smaak van alle kastanjerassen die in het gebied groeien.

Zie verder:
https://www.agf.nl/article/9132797/jaarrond-tamme-spaanse-kastanjes-in-het-schap/

Website:
www.campelo.net

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #1293 Gepost op: augustus 30, 2019, 21:30:55 »
Ik weet niet of je dit via de website kan bestellen (is in Spanje) of Lies moet het meenemen  ;)

Misschien wat voor de supergevoeligen?

Website:
www.campelo.net

Denk niet dat dat lukt heb even gekeken waar dat ligt en daar komen wij helaas niet hoop dat je het kan bestellen  ;)
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1294 Gepost op: augustus 30, 2019, 22:16:23 »
Die coating is een spelbreker, denk ik. Maar meel van tamme kastanjes vind ik wel interessant (ik heb net quinoa verwerkt tot meel, dat is erg veel werk, maar nu hebben we weer een week pannenkoeken, dus het is toch de moeite waard; de mais komt al snel van het land, dan kan ik weer nieuw meel maken).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #1295 Gepost op: oktober 24, 2019, 11:28:40 »
Hopelijk gaan ze bij jou ook goed. Dat scheelt een hoop werk! :ja:

Ik heb inmiddels een wat professionelere notenkraker gekocht in Duitsland. Hierbij de link
https://www.amazon.de/Feucht-Obsttechnik-KNACKI-Junior-Knackmaschine/dp/B016J0JDPM

Dat werkt echt heel snel en goed. Het bespaart ongeveer 70% van de tijd tov met de hand kraken. Ik gebruik het voor hazelnoten, maar het apparaat is ook geschikt voor walnoten.
Misschien kan het jullie ook helpen.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1296 Gepost op: oktober 24, 2019, 11:51:45 »
Fijn dat-ie goed werkt!

Heb de machine hier ook al gezien https://mobipers.nl/product/kleine-wallman-kraker/

Ik lees in de reviews dat hij walnoten kraakt, maar geen amandelen. Ik heb van beide zo'n 100 kilo.

Ik heb nog contact met een bedrijfje dat een eigen walnotenkraakmachine wil laten bouwen, misschien kan ik het aan hen uitbesteden, even afwachten of het doorgaat.

Ik heb al een heel arsenaal aan machines in huis... ik kocht deze zomer
- een sapcentrifuge https://www.blokker.nl/p/bosch-mes3500-sapcentrifuge/1340202 (voor pruimen, appels, kersen, peren etc. ik ben er erg blij mee, ik kan in de buurt veel fruit vinden dat niet bespoten is)
- een voedseldroger om mais te drogen, en om rozijnen en fruitleer te maken https://www.bol.com/nl/p/hendi-voedseldroger-profi-line-10-trays/9200000117676043/?suggestionType=browse&bltgh=jPtUfh9m63V82g07R5VOeQ.s0ca2DoepzvOJyekV2BFMg_0.5.ProductTitle
- een foodprocessor die mais kan malen tot meel https://www.deschouwwitgoed.nl/montana-mark-1?gclid=EAIaIQobChMIyO2Es9C05QIVh-h3Ch2ysgUnEAQYASABEgJcF_D_BwE

En nu ben ik failliet  :P maar ik heb wel meer te eten/ drinken  :)