Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 295251 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: producten die goed/slecht gaan
« Reactie #1275 Gepost op: juli 06, 2019, 14:41:59 »
Heb de info over de noten even aangevuld. Succes met puzzelen!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1276 Gepost op: juli 11, 2019, 12:18:01 »
Hoi Sacha,

Wat vervelend dat jij ook zo gevoelig bent! Wij kennen hier de problemen die dat met zich mee brengt maar al te goed. Dit forum heeft mij de afgelopen jaren wel geholpen, hopelijk kan het jou ook helpen. Fijn dat je het gevonden hebt.

Mijn ervaring is tot nu toe dat het ook soms nog verschilt per persoon, dus tussen de ene gevoelige en de andere, dat bij jou iets niet goed kan gaan en bij een ander wel. Uiteindelijk moet je dingen altijd zélf testen om erachter te komen hoe het gaat. Het zout dat Tine gebruikt werd ik bijv ziek van. Ik gebruik zeezout van Sel de Guérande, dat gaat bij mij beter.

Aan jou lijstje te zien moest ik direct aan Campina denken als verdachte, zelf kan ik geen zuivel eten maar mijn moeder is ook glutenintolerant is die is al meerdere malen het afgelopen jaar ziek geworden wanneer zij iets van zuivel van Campina had gegeten. Zij neemt dat nu niet meer. Probeer inderdaad de Activia eens die Tine noemt.

Verder inderdaad steeds maar 1 product per keer testen, anders kom je er nooit achter wat het probleem is.

Zelf eet ik tot nu toe ook alleen groenten uit de winkel met schil, die ik nog eerst kan schillen (zoals knolselderij, pompoen, koolraap, koolrabi). Bospeen gaat ook goed trouwens uit de winkel, die ik wel nog schrap. Toevallig ga ik vanaf deze week ook net als Tine naar een zelfoogsttuin om zelf groenten uit de grond te halen, ik ga proberen hoe dat gaat. Ook heb ik dit jaar voor het eerst een heleboel kruiden zelf gezaaid in potten (munt, basilicum e.d.).

Tine, mijn vriend is niet glutenintolerant maar krijgt allergische reactie als iets heel chemisch is, en dat had hij onlangs van kersen. Deze kwamen ook van een kraam langs de weg bij een tuinder nota bene. Ook zij kunnen er toch vanalles opspuiten. (Al is het maar dat het zo mooi gaat glimmen?? ik weet het niet...)

Heel veel succes Sacha met uitzoeken! Ik wens voor jou dat het snel beter met je mag gaan!
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

SachaZ

• Newbie
  • *
« Reactie #1277 Gepost op: juli 11, 2019, 13:48:57 »
Hallo Hilde,
Bedankt voor je berichtje. Echt super lief dat jullie zo mee denken. Ik heb de Campina yoghurt vervangen door Activia yoghurt en geen last gehad! Ze hebben nu ook een biologische variant in een beker van 460 gram. Ik ga zo even bij de AH kijken of deze al in de schappen staat.
Ik hoop voor je dat de groenten van de zelfoogsttuin goed gaan. Dan heb je ook wat meer variatie qua groenten. Ik heb het geluk dat mijn vader een moestuin heeft. Dat maakt alles een stuk makkelijker.
Wij hebben ook kruidenplantjes op de tuin. Erg lekker voor in de soep. Of bij de aardappelen wat dille. Geeft net even wat meer smaak aan het eten.
Ik probeer of vervang nu 1 product per week. Dan weet ik inderdaad zeker waar het steeds mis gaat.
En bedankt Tine voor de tip over de noten. Ik ga de komende tijd kijken of ik in de buurt  ergens wat noten kan inslaan. Vooral de amandelen  zouden een uitkomst zijn om amandelmeel van te maken!
Fijne dag!

Stefaan

• Newbie
  • *
« Reactie #1278 Gepost op: juli 11, 2019, 15:16:00 »
Mannavita 500gr esdoornsuiker gaat goed, dextrose van holland and barrett ook nog steeds. Maiswafels en kastanjemeelcrackers gaan ook goed van ' le pain des fleurs'.

Stefaan

• Newbie
  • *
« Reactie #1279 Gepost op: juli 11, 2019, 15:32:15 »
Het boek van Detlef Schuppan word vertaald naar het Engels
en is in pre-order te bestellen omdat het pas 15augustus 2019 word uitgegeven. ' Wheat Syndromes: How Wheat, Gluten and ATI Cause Inflammation, IBS and Autoimmune Diseases'
Voor mij is dit interessant omdat ik geen antistoffen heb en extreem gevoelig ben en omdat er histamine word vrijgemaakt.
Een diagnose heb ik tot op heden nog niet had. Artsen spreken van een overgevoeligheid of pseudoallergie of ncgs. Ik heb de uitgeverij gevraagd voor dit boek te vertalen naar het engels omdat dit enkel in het duits beschikbaar was.( 22maart 2018)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1280 Gepost op: juli 11, 2019, 15:36:34 »
Sacha, als je een andere soort activia yoghurt wilt proberen, informeer dan eerst even of die op een aparte locatie worden gemaakt, de gewone naturel versie wordt niet op dezelfde productielijn gemaakt als de smaakjesyoghurts (met granen). Ik heb daar eerst naar geïnformeerd en het toen getest. De bio heb ik niet gegeten, geen ervaring mee dus.

ik gebruik de amandelen als losse snack, geroosterd met een beetje zout erover neemt mijn zoon het mee naar school. Ik kraak ze, daarna kook ik ze een paar minuten, daarna verwijder ik de schilletjes en daarna rooster  ik het in de oven 2 keer 7 minuten op 175 graden en als het nat is wat langer, ze moeten lekker 'gebrand' gaan ruiken en lichtbruin kleuren. Als ze afkoelen worden ze harder. Het is wel enorm veel werk, maar mijn zoon heeft de calorieën hard nodig. Verder maal ik er meel van en maak ik er apple crumble van en cakejes (gelukkig combineert het met kokosbloesemsuiker van Royal Green dat is de enige suiker die hier goed gaat).

Als de zout die ik gebruik niet goed gaat, kun je die van Hilde proberen (Hilde, ik heb de grove versie van jouw zout gebruikt en werd er ziek van dus daar verschillen we idd in - goed om te weten). LoSalt gaat ook goed bij mij, die had ik gekocht voor extra jodium maar ik had kennelijk de verkeerde versie er zijn 2 soorten met en zonder jodium ik had de witte zonder jodium, de gele nog niet getest. https://www.ah.nl/producten/product/wi201933/losalt-mineraalzout..

Succes verder!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1281 Gepost op: juli 11, 2019, 15:53:07 »
Stefaan, wat fijn dat je dingen gevonden hebt die je kunt eten. Die crackers heb ik ook een keer getest, en daarna afgeschreven, jammer genoeg. De dextrose die je noemt komt van zetmeel, de bron weet ik niet, ik ga die niet testen (maar ik ben ws gevoeliger dan jij). De esdoornsuiker vind ik wel interessant om een keer te proberen, is de smaak neutraal en kun je het combineren met fruit (bv in appelmoes)?   

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1282 Gepost op: juli 11, 2019, 16:14:40 »
Sacha,

Fijn dat het al wat beter gaat sinds je geen campina meer gebruikt :duimop:. En ideaal dat je vader een moestuin heeft! :)

Stefaan, wat lastig dat ze niet kunnen ontdekken wat er precies loos is terwijl je wel voor jezelf duidelijk hebt dat je erg gevoelig bent. Zo zie je maar weer dat echt niet alle lichamen hetzelfde 'werken' en er altijd uitzonderingen zijn op de norm.
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

Stefaan

• Newbie
  • *
« Reactie #1283 Gepost op: juli 19, 2019, 21:08:17 »
De dextrose is flets van smaak is precies geen meerwaarde.
De esdoornsuiker is erg fruitig van smaak. Ideaal voor cakes en toetjes enzo.

Stefaan

• Newbie
  • *
« Reactie #1284 Gepost op: juli 19, 2019, 21:14:11 »
Hi Stefaan, sorry for the slow reply, I wanted to check this carefully for you. There is no direct contamination in the recipe from any of our ingredients. Within the natural aromas we use corn starch, not from wheat. The line in the factory that YULA is produced on is sometimes used for beer. It is not brewed on site, only filled into cans there, and the line is cleaned after production. It is then rinsed with water and this water is then checked as standard for absence of gluten. We also have annual inspections by an external laboratory to verify that the cleaning is done to the correct standard. Therefore the risk is low, but cannot be ruled out completely. I hope this helps to give the answer you need? - Team YULA.

Dit betreft de energiedranken van yula. Geen reactie en allemaal extracten van guarana en groene thee enzo. Verdere navraag doen naar het koolzuurgas.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1285 Gepost op: juli 27, 2019, 09:10:31 »
Goedgekeurd: verse blauwe bessen, biologisch, van de firma Noorderbos (Drenthe) : http://noorderbos.nl/ (ook elders te koop)

Afgekeurd: bespoten kersen
Ik heb de afgelopen tijd vijf keer kersen gegeten, van diverse telers, en werd vervolgens vijf keer ziek (ik kon het niet laten, ik vind kersen superlekker). Aan een biologische teler vroeg ik met welk middel hij spoot. Hij gebruikte zwavel. Ik bekeek de verpakking van bio zwavel voor fruitteelt, en daar stond op: 80 % zwavel. Maar wat is de andere 20 % dan? Dus ik belde met de fabrikant. Dat kan meel zijn, was het antwoord, als dat de gewenste technische eigenschappen heeft. Volgens de woordvoerder blijft het residu op de kersen onder EU normen, regent het eraf en was je het eraf. Helaas luister mijn buik niet naar die EU regels (en zoveel heeft het ook niet geregend, plus is het maar de vraag of je het eraf spoelt, en hoeveel er over blijft, de regels zijn duidelijk niet bedacht voor mij, ik weet dat ik ziek word vanaf 0,04 mg gluten). Waarom verbaast het me eigenlijk dat gluten wordt gebruikt voor gewasbeschermingsmiddelen? Het kan verklaren waarom we van zoveel soorten groente en fruit uit de winkel ziek worden, terwijl dat eigenlijk de gezondste levensmiddelen zouden moeten zijn in een glutenvrij dieet. Toch ben ik blij dat ik het nu weet. Want nu kan ik met meer zekerheid op zoek naar alternatieven, onbespoten, of bespoten op een moment dat er nog geen vrucht aan de boom of struik hangt. Inmiddels heb ik nog een voorraadje onbespoten kersen kunnen plukken in de buurt, wel met een wormpje erin hier en daar, want dat is dan de consequentie. Ik werd niet ziek van deze kersen.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #1286 Gepost op: juli 27, 2019, 12:21:23 »
Verbaasd mij ook niet Tine. Misschien kun je dit doorgeven aan de ncv en kunnen zij het verder uitzoeken.
Dr Mulder vertelde mij eens dat in het verleden gluten in de coating van appels zat en dat hij ervoor gezorgd heeft dat het verboden werd.
Het zal ook niet voor alle bestrijdingsmiddelen gelden denk ik dat er meel in kan zitten.

Je kunt op internet trouwens ook lijsten vinden van producten waar de minste bestrijdingsmiddelen op zitten. Dat kan je misschien helpen bij je zoektocht.

Fijn dat je kersen en blauwe bessen hebt gevonden die wel goed gaan.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1287 Gepost op: augustus 14, 2019, 10:03:43 »
Goedgekeurd: eendenvet van Montfort (maisgevoerde eenden)

Tevens reactie vanuit webshop le jean over Delpeyrat eendenvet https://www.lejean.nl/eendenvet.html:

Hilde

Onderstaande reactie vanuit de leverancier. Zijn dus inderdaad mais gevoerd.

Suite au retour de notre service qualité, je reviens vers vous concernant votre demande ci-dessous.

Les canards à partir desquels est fabriqué la graisse de canard  sont nourris au maïs (plus précisément à la farine de maïs).

Deze heb ik zelf nog niet geprobeerd.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1288 Gepost op: augustus 14, 2019, 17:31:00 »
Goed om te weten!  :duimop: (misschien gaat hun eendenborst dan ook goed)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1289 Gepost op: augustus 28, 2019, 10:28:16 »
Goedgekeurd: gepelde walnoten van een bedrijfje dat alleen appels, walnoten en hazelnoten verwerkt https://mobipers.nl/product/gepelde-walnoten-350-gram/

Ik heb daar vandaag appelsap laten maken, van zelf geplukte appels, het was erg leuk om de machines aan het werk te zien, en we kunnen weer een jaartje vooruit. :duimop: