Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 263787 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: producten die goed/slecht gaan
« Reactie #1200 Gepost op: december 05, 2017, 10:46:28 »
Ik heb nu achterhaald waarom we ziek worden van vis, zelfs als die vers op ijs ligt en verder niet is bewerkt: het schaafijs waar de vis op ligt bevat zout. Aangezien we van verschillende soorten zout ziek worden (jozo zout, Keltisch zeezout, Guťrande zout, Himalaya zout), zal dat het probleem zijn. Nu op zoek naar een visser om samen een oplossing te vinden. We hebben heel dringend jodium nodig om een schildklierziekte te voorkomen. Van jodiumsupplementen worden we ziek. En zoon heeft vette vis nodig om zwaarder te worden.

Ik heb net een half hert besteld uit een Duits bos. Heerlijk vlees, maar de ervaring leert dat wild vlees nogal mager is. Ook de wilde ganzen die we eten zijn niet vet. Vis zou een welkome aanvulling zijn op ons menu. ;)

Mijn man zegt, dat we zelf maar een hengeltje uit moeten gooien.  :P :D
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #1201 Gepost op: december 05, 2017, 11:58:50 »
Vervelend Tine! Wel fijn dat je nu de oorzaak gevonden hebt.
Misschien is kelp of zeewier een oplossing voor jullie? Je hebt daar maar heel weinig van nodig voor veel jodium.
Je hebt ook lugolís jodium, dat is jodium in een hele hoge dosering. Ik heb het nooit getest omdat ik schildklier patiŽnt ben, maar het bevat maar heel weinig ingrediŽnten. Dat hoef je dan maar eens per week te nemen, een druppel per keer.

Vanavond is pakjesavond, misschien komt er wel een hengel door de schoorsteen, hoef je alleen de vis nog maar te zoeken  :D
Succes met jullie zoektocht!
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #1202 Gepost op: december 07, 2017, 13:55:37 »
Vervelend Tine! Wel fijn dat je nu de oorzaak gevonden hebt.
Misschien is kelp of zeewier een oplossing voor jullie? Je hebt daar maar heel weinig van nodig voor veel jodium.
Je hebt ook lugolís jodium, dat is jodium in een hele hoge dosering. Ik heb het nooit getest omdat ik schildklier patiŽnt ben, maar het bevat maar heel weinig ingrediŽnten. Dat hoef je dan maar eens per week te nemen, een druppel per keer.

Vanavond is pakjesavond, misschien komt er wel een hengel door de schoorsteen, hoef je alleen de vis nog maar te zoeken  :D
Succes met jullie zoektocht!

:D :duimop:
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

ria2

• Newbie
  • *
« Reactie #1203 Gepost op: december 11, 2017, 12:28:26 »
Goedgekeurd: Hazelnoten. Te koop bij www.dehazelarij.nl te Ospel

Ik ben nog steeds op zoek naar aardappelen waarbij ik geen klachten heb. Tot nu bestel  ik opperdoezen bij boer Stam in Opperdoes.
Maar een ander soort aardappel  kan ik op dit moment niet vinden. De tuinder waar ik voorheen aardappelen kocht is door zijn voorraad heen. Deze  tuinder verbouwde geen enkele soort granen, dus kocht ik daar.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1204 Gepost op: december 11, 2017, 20:12:55 »
Vorige winter heb ik de aardappels gegeten van Odin (reformwinkel), ze zaten in een zak, die zou je misschien kunnen proberen, ik meen dat het ras Raja was, maar dat weet ik niet meer zeker, je kunt vragen of ze ze achter in het magazijn willen bewaren (niet in de buurt van brood). 

En wat een leuk adresje voor de hazelnoten! Bedankt!  :duimop:
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1205 Gepost op: december 14, 2017, 10:25:07 »
Ik heb ontdekt (denk ik) waarom we ziek worden van yoghurt, kwark en roomboter uit de winkel: er gaat mogelijk een bacteriecultuur door die gekweekt wordt op een ondergrond van tarwe/ gluten.

Ik maak zelf yoghurt door 1 eetlepel van gewone yoghurt uit de winkel in een thermoskan te doen, daar gaat een liter handwarme melk over, en na 9 tot 24 uur is het klaar (de tijd is afhankelijk van hoe zuur ik het wil). Van de eerste zelfgemaakte yoghurt worden we ziek (we eten dan eenderde eetlepel van die startyoghurt uit de winkel per bakje yoghurt en zijn dan twee dagen ziek) maar de tweede zelfgemaakte yoghurt gaat beter (ik gebruik dan een eetlepel van mijn eerste zelfgemaakte yoghurt voor de tweede yoghurt) en de derde gaat goed (dan is het dus verder verdund).

Ik kwam op dit idee door een artikel uit de VS waarin het glutengehalte van probiotica werd onderzocht. Daar zit soms ook gluten in door de bodem waarop de bacteriŽn groeien. http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=25590.msg656089#msg656089

Fijn dat ik dit weet: nu op zoek naar een startzuursel dat niet gemaakt is met behulp van tarwe en gluten. Als dat bestaat.... 

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #1206 Gepost op: december 14, 2017, 15:25:59 »
Oh dat verklaart een hoop zeg. Goed dat je de oorzaak hebt weten te vinden! Hopelijk vind je ook snel een variant die goed gaat.

Ik werd laatst ziek van een beetje grasboter van Campina, zal ook wel daardoor zijn dan.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1207 Gepost op: december 15, 2017, 11:16:03 »
Ik ga het verder uitzoeken. De bacteriŽn voor het zuursel kunnen ook gekweekt worden op melk. Dan hoeft het geen probleem te zijn.

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1208 Gepost op: december 20, 2017, 12:33:06 »
Zo ik heb zojuist even "bijgelezen" van de afgelopen periode. Interessant weer allemaal!

Tine, mocht je olijfolie vinden die oke is, ik kan niet wachten  ;)! En wat fijn dat je nu zout hebt gevonden waar jullie niet ziek van worden! Ik houd nog steeds altijd wel lichte klachten, ik begin me af te vragen of het wellicht ook door het zout komt bij mij  :roll:. Misschien dat ik dat zout eens bestel om te kijken of dat scheelt.

Van Label Rouge kippen werd ik inderdaad soms wel ziek en soms niet! Ik ben er uiteindelijk maar mee gestopt om te eten. Wild staat nog steeds op mijn lijstje (komt er maar niet van).

De sockeye zalm, was bij mij ook de ene keer wel goed en de andere niet. Ik herinner me dat ik het de ene keer met en de andere keer zonder huid heb gedaan (random). Ik heb het niet voldoende bijgehouden, maar nu ik dit lees zou dat bij mij ook de boosdoener kunnen zijn geweest :o.

Ik word ook standaard ziek van verse vis, ook als er ťcht helemaal niets mee gebeurd is, ik dacht dat het dan misschien eraan zou liggen wat de vis gegeten had, maar nu blijkt dat het ook aan het schaafijs kan liggen  :o. Heb ook al vaak gedacht om zelf maar te gaan hengelen  :D :D  (al weet je dan ook niet wat de vis heeft gegeten  :roll:).

Wat betreft de yoghurt, ůůk een AHA-moment! Ik heb de afgelopen jaren meerdere malen zelf yoghurt proberen te maken (24u fermenteren) en Šltijd werd ik er ziek van (zelfs van theelepeltje). Ik wilde de yoghurt fermenteren omdat deze dan veel goede bacteriŽn bevat en omdat het eigenlijk een onderdeel is van het GAPS-dieet. Lijkt me interessant of het bij mij ook wťl goed zou gaan als ik er 3 ronden verder mee ga :?.

Hetzelfde geldt voor probiotica. Eigenlijk super goed om te nemen voor darmherstel. Ik heb daarom verschillende merken geprobeerd, maar werd er telkens ziek van  :duimlaag: waardoor het dus een compleet averechts effect had. Al eerder las ik op dit forum dat kefir de meest veilige manier is om aan probiotica te doen. Ook dat staat nog op mijn lijstje, ben ik eveneens nog niet aan toegekomen. Als jij wat vindt Tine over veilige probiotica of yoghurt-starter dan hoor het uiteraard graag :).

Iedereen alvast hele fijne feestdagen gewenst (met hopelijk weinig of geen glutenreacties :duimop:).

Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #1209 Gepost op: december 27, 2017, 13:29:53 »
Afgekeurd: vitamine d natureís answer 2000 IU per druppel. Ik nam er op 3 verschillende dagen 1 druppel van. Telkens kreeg ik flinke koppijn, buikpijn, een depri gevoel en mijn gevoelsleven was weg. Ik vermoed dat het door gluten komt, maar kan een gewone darmreactie niet 100% uitsluiten.

Heeft iemand tips voor een alternatief?  Ik moet totaal ca 3000 IU per dag nemen.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #1210 Gepost op: december 27, 2017, 14:11:39 »
Heeft iemand tips voor een alternatief?  Ik moet totaal ca 3000 IU per dag nemen.
Van wie moet je dat nemen? Heb je een groot vitamine D tekort (uit bloedonderzoek gebleken)?
100% glutenvrij is veel daglicht vangen en speciaal lamplicht.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #1211 Gepost op: december 27, 2017, 14:24:41 »
Van de huisarts. Ik slik nu al 3000 IU en heb dan een bloedwaarde van ca 50, net goed genoeg.
Helaas is mijn huidige merk niet meer verkrijgbaar in dezelfde samenstelling/ingrediŽnten.
Zonder tabletten zit ik op vitamine d van ca 15 in het bloed.

Vlearmoes

• Gold Member
  • Geslacht: Man
  • gluten-free warrior
« Reactie #1212 Gepost op: december 28, 2017, 11:16:24 »
Ik heb ontdekt (denk ik) waarom we ziek worden van yoghurt, kwark en roomboter uit de winkel: er gaat mogelijk een bacteriecultuur door die gekweekt wordt op een ondergrond van tarwe/ gluten.

Ik maak zelf yoghurt door 1 eetlepel van gewone yoghurt uit de winkel in een thermoskan te doen, daar gaat een liter handwarme melk over, en na 9 tot 24 uur is het klaar (de tijd is afhankelijk van hoe zuur ik het wil). Van de eerste zelfgemaakte yoghurt worden we ziek (we eten dan eenderde eetlepel van die startyoghurt uit de winkel per bakje yoghurt en zijn dan twee dagen ziek) maar de tweede zelfgemaakte yoghurt gaat beter (ik gebruik dan een eetlepel van mijn eerste zelfgemaakte yoghurt voor de tweede yoghurt) en de derde gaat goed (dan is het dus verder verdund).

Ik kwam op dit idee door een artikel uit de VS waarin het glutengehalte van probiotica werd onderzocht. Daar zit soms ook gluten in door de bodem waarop de bacteriŽn groeien. http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=25590.msg656089#msg656089

Fijn dat ik dit weet: nu op zoek naar een startzuursel dat niet gemaakt is met behulp van tarwe en gluten. Als dat bestaat....

Tine, wat dacht je ervan om eens zelf Kefir te maken ?
Het heeft vele voordelen en geen graan dat er aan te pas komt  ;)

Ik kan je een hoeveelheid verse Kefir korrels (roosjes) sturen
Coeliakie diagnose eind 2003

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1213 Gepost op: december 29, 2017, 15:25:26 »
Ah, kan ik roosjes kweken  :D dat lijkt me een goed idee, ik stuur je een pm.

Overigens heeft Campina vandaag gebeld: ze gebruiken alleen melkzuurbacteriŽn in hun yoghurt. En is er geen kans op besmetting met gluten in de fabriek. Dus nu ga ik de yoghurt nog een keer herkansen. Normaal gesproken gebruik ik melk van koeien die geen tarwe eten, de melk van Campina komt van koeien die wel tarwe eten, dat zou hier nog een probleem kunnen zijn. Maar dat ik dan al van 1/3 eetlepel yoghurt ziek word is dan niet te verklaren. In de zomer gebruik ik namelijk Duitse melk als we op vakantie zijn, daar heb ik geen last van (wel van Duitse yoghurt en kwark, net zoals die uit NL). Dus het raadsel laat zich niet zo makkelijk oplossen...   

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1214 Gepost op: december 29, 2017, 15:36:41 »
Van de huisarts. Ik slik nu al 3000 IU en heb dan een bloedwaarde van ca 50, net goed genoeg.
Helaas is mijn huidige merk niet meer verkrijgbaar in dezelfde samenstelling/ingrediŽnten.
Zonder tabletten zit ik op vitamine d van ca 15 in het bloed.

Ik heb precies hetzelfde probleem. Heb al wel 10 soorten vit.D geprobeerd, maar we worden overal ziek van. Waarde is nu 50 maar dat zal verder zakken in de winter. Heb nu de apotheek gevraagd of ze iets kunnen mengen, maar verwacht er weinig van. Kreeg net voor de kerst van hen door dat de ingrediŽnten van hun eigen mengsel met vit.D veilig zijn. O. Maar welke ingrediŽnten zijn dat dan? Dan kan ik dat zelf bepalen. Ik wacht op een nieuwe mail van de apotheek. We worden ziek van elke soort olie. En van elke soort meel. Ook is de vraag waar de Vit.D uit gehaald wordt (uit wolvet lijkt me geen probleem, maar vis wel). 

Ik heb ook al een daglichtlamp getest, toevallig had mijn moeder er eentje, maar daar werd mijn zoon niet lekker van, vermoedelijk door de straling. En op vakantie naar een zonnig land zit er ook niet in omdat we geen eten kunnen meenemen voor zoveel dagen voor 2 personen (ontbijt, lunch, diner en tussendoor). Dus weet ik het even niet. Het wordt kiezen tussen een te lage vit.D of een supplement waar we ziek van worden, ben ik bang. In de winter kun je hier buiten geen vitamine D bijtanken, dat lukt pas vanaf een zonkracht van 3 of hoger.  Hopelijk zijn er in maart al wat zonnige dagen....

Misschien zijn er nog injecties. Maar dan moet de waarde heel erg laag zijn, want je kunt daar weer een reactie op krijgen als je een megadosis binnenkrijgt.  In januari krijg ik vis rechtstreeks van een boot. Hopelijk zit er ook wat vit. D in de vis en kunnen we het zonder problemen eten.