Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 246049 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: producten die goed/slecht gaan
« Reactie #1170 Gepost op: juni 27, 2017, 18:28:21 »
wat fijn! en o, zo lekker! maar over het blik.... ik vermoed dat de tonijn goed gaat bij ons maar de makreel toch niet helemaal... ik heb het even niet gegeten, omdat zoon moet leren voor school, en ik kilo's groente aan het verwerken ben voor onze wintervoorraad (vorige week 23 kilo doperwten, peulen, tuinbonen en kapucijners gedopt/ gekookt/ ingevroren, en deze week 7 kilo tomaten voor pastasaus, plus ik moet een voorraad ganzen snijden voordat de tarwe rijp is, ik zit te wachten tot de jager belt, ik heb er 30 besteld... ondertussen ook nog sperziebonen en snijbonen geregeld voor volgende week, daarna komen de augurken om in te maken in appelazijn met suiker/ honing (ik maak 2 soorten op proef) , ik kom tijd tekort, maar ik ben blij met mijn voorraad!).
Mijn zoon (17) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1171 Gepost op: juni 28, 2017, 12:31:15 »
O dat is jammer dat je denkt dat de makreel toch niet goed gaat. Dan ga ik de tonijn proberen. Geloof je dat beide goed gaan (wit en naturel) ?

Ik snap van je verhaal dat je tijd te kort komt  :o , maar idd wel ťrg fijn om weer voorraad te hebben dadelijk  :ja: :duimop:.

Welke appelazijn gebruik jij die goed gaat Tine?

Succes nog met al het werk !!!
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1172 Gepost op: juni 28, 2017, 13:23:02 »
De appelazijn van Beutelsbacher ging niet helemaal goed, ik heb het nagevraagd en bij de productie van de appelsap wordt ascorbinezuur gebruikt... dat is afkomstig van tarwe en daar ligt ws. het probleem. Nu heb ik op proef de troebele bio appelazijn van Fertilia, het is nog een probeersel, maar ik moet toch iets, de augurken zijn er alleen nu. Ik doe er de Royal Green Caribbean honing door of rietsuiker van Wholesome, die ik allebei heb goedgekeurd, maar die mijn zoon nog niet gegeten heeft.

Deze tonijn heb ik in huis:   https://www.ekoplaza.nl/producten/product/tonijn-naturel

Rietsuiker: http://wholesomesweet.com/category/granulated-sugar/ ik kocht de suiker uit Malawi bij Amazon, in een blauwe zak:
https://www.amazon.com/Wholesome-Sweeteners-Natural-24-Ounce-Pouches/dp/B001AITJFI/ref=sr_1_9_s_it?s=grocery&ie=UTF8&qid=1498649139&sr=1-9&keywords=cane%2Bsugar%2Bwholesome&th=1

Honing: https://www.ekoplaza.nl/producten/product/caribbean-honey
Mijn zoon (17) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1173 Gepost op: juli 09, 2017, 15:33:55 »
Tine / andere chocolade-fans, kennen jullie deze chocolade ? http://ridiculously-good.com/

Ik heb niks uitgezocht hoor, ik kan het sowieso zelf nog niet eten, maar wie weet is dit een chocolade om te testen :?
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1174 Gepost op: juli 09, 2017, 16:24:59 »
Ja, ik heb ze al eens gezien! Er zitten te veel ingrediŽnten met besmettingsrisico in voor mij. De laatste keer dat ik chocola at, moest ik bijna door naar de Eerste Hulp, dus ik pass...  :z

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1175 Gepost op: juli 09, 2017, 17:08:38 »
Oh nee Tine  :z !! Dat klinkt niet best ! Van welke chocolade was dat dan? Is dat onlangs gebeurd?? :duimlaag:

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1176 Gepost op: juli 22, 2017, 17:07:25 »
Goedgekeurd: Wholesome Organic cane sugar. http://wholesomesweet.com/product/organic-cane-sugar/

Nu heb ik naast de kokosbloesemsuiker (bruikbaar voor yoghurt, pannenkoeken en baksels) ook deze rietsuiker die geschikt is voor jam, ijs en fruit.

Ik kocht het bij i-Herb, en heb een nieuwe voorraad besteld, hopelijk blijft het goed gaan.

Om te beginnen ga ik er mijn augurken mee inmaken (ik maak ze zoetzuur, alleen appelazijn is te zuur, daar trekt je mond van samen. :D

Afgekeurd: naturel cane sugar van Wholesome.

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1177 Gepost op: juli 22, 2017, 17:55:19 »
Wat fijn Tine  :duimop: !

Ik wilde hier nog even doorgeven dat ik onlangs wťl een keer ziek ben geworden van de wilde sockeye zalm van Fish&More. Ik had hem daarvoor al een paar keer gegeten en leek goed te zijn gegaan. Nu duidelijk niet.

Ik heb telefonisch contact opgenomen met Fish&More en ben prettig en uitgebreid te woord gestaan. De zalm komt in dozen binnen bij hen en zij maken de vis klaar om in de verpakkingen te doen voor de winkelverkoop. De medewerkers moeten eerst door een hygiŽnesluis. Toch zei de eigenaar, kunnen we nooit 100% garanderen dat het niet een keer misgaat. Er wordt in de pauzes bijv wel brood gegeten. Ze werken ook met blote handen, maar wassen vooraf bij de hygiŽnesluis en gedurende het werk ook meerdere malen (steeds om de zoveel tijd). Ook kan er op de boot natuurlijk ook al wat misgaan of in de haven. En dan is er nog de optie dat het komt door wat de zalm zelf heeft gegeten. Omdat het wilde zalm is weet je nooit wat de vis precies gegeten heeft (ik ben er voor mezelf nog steeds niet uit of ik er wel of niet tegen kan als vis tarwe gegeten heeft...). Al met al ben ik denk ik wel van plan om de zalm toch nog eens opnieuw te proberen. Als ik dat gedaan heb zal hier laten weten hoe het is gegaan.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #1178 Gepost op: augustus 10, 2017, 21:02:52 »
De blikjes vis zijn vanaf 16/8 in de aanbieding bij Ekoplaza  :)
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #1179 Gepost op: augustus 12, 2017, 12:20:59 »
Ik gebruik sinds een paar weken vitamine b12 en heb gekozen voor de 2 actieve vormen van b12, welke samen ingenomen moeten worden. Deze gaan goed:
Pure encapsulations methylcobalamine http://www.pureencapsulations.com/methylcobalamin.html
En ik koop het bij vitaminwelten.de
Sanacore adesonylcobalamine https://www.vitamineb12nu.nl/SanaCore_Adenosyl_1000.php
Dit is een tablet die je onder de tong smelt en buiten het darmstelsel opgenomen wordt. Van dit merk is er ook methylcobalamine. Die ga ik gebruiken als mijn flesje van pure encapsulations op is.
Let wel op dat de smelttabletten rechtstreeks naar je bloed gaan, dus bloedonderzoek op vitamine b12 heeft daarna geen of weinig zin meer, net als bij injecties. Ik heb begrepen dat de dosering vitamine b12 dan op basis van klachten gaat.

Ik weet niet precies hoe gevoelig ik nu ben, dus kan niet garanderen dat het echt 0 ppm is.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1180 Gepost op: september 09, 2017, 20:01:28 »
Gaat het nog steeds goed met de B12? Merk je dat je klachten verminderen? Fijn dat je iets gevonden hebt dat goed gaat.

B12 hebben we hier niet nodig, de waarde van B12 stijgt bij ons de pan uit, door alle melk/ kaas/ boter/ eieren/ vlees die we eten. Kennelijk is het niet erg als het te hoog is.

De jodium tabletten van Encapsulations hebben we weer afgeschaft, zoon zou er dagelijks 4 moeten nemen, maar bij meer dan 1 ontstaan te veel klachten. Nu maar extra vis eten; gisteren heb ik tonijn uit blik door de pastasaus met rijst gedaan, dat was lekker. En snel klaar, dat ben ik niet meer gewend.  :lol:

Afgekeurd: Dragon ketanrijst (kleefrijst) groene zak 1 kilo. Ik schat dat er gluten in zit tussen 0 en 5 ppm. Het zou handig geweest zijn als het wel goed ging, om pasta (lasagne) te maken samen met maismeel, rijst en eieren, omdat het zo goed plakt. Toch maar zonder proberen dan.  ;)

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #1181 Gepost op: september 09, 2017, 20:21:47 »
Ja de b12 gaat nog steeds goed Tine. Het lijkt ook echt wat te doen bij mij. Sommige klachten die ik heb worden minder en mijn schildklier gaat ineens sneller werken, zodat die medicatie omlaag gaat. Ben benieuwd wat ik nog meer ga merken, dat schijnt een jaar te kunnen duren dus ik wacht rustig af.
Die van sanacore valt wel beter dan die van pure encapsulations. Ik schakel volgende week volledig over op Sanacore.
Van b12 kun je inderdaad niet teveel hebben, je plast weer uit wat je teveel binnenkrijgt.

Waarom moet Tom eigenlijk 4 jodiumcapsules nemen? Is dat niet erg veel? 1 capsule is 225 mcg terwijl dagelijks 150 mcg nodig is. Ik slik er ook 1 per dag en heb verder geen jodium in mijn eten. Mijn jodium in urine is goed. Wel jammer voor Tom dat hij gestopt is met de capsules, was zo makkelijk ipv zoeken met eten.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1182 Gepost op: september 09, 2017, 20:41:34 »
Gelukkig dat een hogere B12 je klachten laat verminderen, en je schildkliermedicatie beter reguleert, dat is mooi meegenomen, alle beetjes helpen.

Ik volg het advies van de diŽtist, 1000 mcg is de maximale dosering (voor iemand in de groei met een tekort en geen andere bronnen van jodium zoals in brood, melk, vleeswaren, eieren en zout).

De vitamine D tabletten van Pure Encapsulations hebben wel goed gewerkt, de bloedwaarde ging in een paar weken van 23 naar 60 en dat was aan het begin van de zomer, dus dat is mooi, zo beginnen we goed aan de winter.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1183 Gepost op: oktober 26, 2017, 16:39:02 »
Ik kwam een nieuw merk doppinda's tegen van Biolatina, het wordt verkocht door Odin. Dit zakje gaf geen problemen bij ons twee.  https://odinwinkel.nl/doppindas-1.html 

Gelukkig maar dat ik hier tegenaan liep, want ik heb momenteel geen meel meer. De rijst die ik had (waar ik zelf meel van maalde) gaat deze oogst van 2017 niet goed. Nu heb ik alleen yoghurt en eieren als ontbijt en lunch, of warm eten. Ik weet niet goed wat ik mee kan nemen als ik ergens heen ga; zonder brood, cake, krentenbollen en pannenkoeken is het nog meer improviseren.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1184 Gepost op: Vandaag om 17:19:48 »
Goedgekeurd: losse ongepelde amandelen van Ekoplaza. https://www.ekoplaza.nl/producten/product/amandelen-ongepeld

Deze noten kraken is monnikenwerk. Ik was 13 uur bezig om 2 kilo amandelen te kraken, toen had ik 450 gram amandelen, daarmee kan ik twee keer amandelcakejes bakken (met dit recept: http://gezondlevenvanjacoline.blogspot.nl/2012/09/muffins-van-amandelmeel.html). Maar ik doe het toch maar, want ik heb momenteel geen meel meer op 0 ppm niveau.

Vandaag heb ik meringues/ schuimpjes gemaakt (eieren en suiker heb ik wel) toch leuk voor de sinterklaas, al vullen ze niet erg en dat heeft zoon nodig, het is toch weer wat anders.

Verder heb ik kokosnoten om te slachten, ook daar kan ik koekjes van maken, dat vond zoon nogal plakkerig de vorige keer, toen zat er niet genoeg ei in (kippen waren te oud en de nieuwe kippen die ik haalde legden nog niet) nu ga ik het herkansen.

Ik moet echt diep peinzen om iets eetbaars te verzinnen. We eten nu maar 2 keer warm. Ik heb geen brood/ koek/ toast meer (omdat ik geen 0 ppm rijst kan vinden om te malen) en dat is extra lastig als we ergens heen willen.