Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291643 keer)

misshilde

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • 0-glutendieet / GAPS
Re: producten die goed/slecht gaan
« Reactie #1155 Gepost op: april 04, 2017, 18:28:30 »
Oh balen Tine vd asperges! En de rest wat niet goed gegaan is :(.. Asperges zijn hier gelukkig in de buurt goed te krijgen vd teler  :duimop:. Gaat de olijfolie wel nog steeds goed Tine?

Ik wilde juist nu hier een bericht plaatsen over biologische groenten van de jumbo, zoals: bloemkool, komkommer, winterpeen, trostomaten, bleekselderij, cherry tomaten, courgette, avocado, witte kool ??? Eet iemand deze wel eens zonder ziek te worden ??
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1156 Gepost op: april 04, 2017, 18:49:13 »
Ik eet bio witte kool als die uit Nederland komt, van diverse adressen (en de buitenste bladeren haal ik eraf). Ik koop bij de Ekoplaza bio tomaatjes en komkommers en paprika's. Maar dat is 2 weken van de ene teler en 2 weken later weer van een andere. Dus je krijgt niet altijd hetzelfde.

Ik neem liever niet iets met een modified atmosphere packaging (zoals die asperges van AH...) op een of andere manier gaat het altijd fout met een dichte verpakking (MAP) waar gas in gespoten wordt voor de houdbaarheid. Als er gaatjes in zitten, durf ik het weer wel aan. En als het een los product is, liever uit het magazijn, zodat er niemand met zijn handen aan gezeten heeft. Soms bestel ik dingen bij Ekoplaza (er zit er 1 in Oss, is dat bij jou in de buurt?), ik haal het zelf op. Ik vraag per mail om eerst handen te wassen, voordat het ingepakt wordt. Ik koop daar verder de wilde sockeye zalm, de kokosbloesemsuiker van Royal Green, en vieze winterpeen uit eigen land. Aardappels is nu even lastig, om iets te vinden dat niet bespoten is en niet uit een omgeving met tarwe. Ik koop bio sinaasappels van Demeter. Heb nog appels deze maand van de teler, daarna wachten tot de nieuwe oogst. Ik koop peren conference van NL bij Ekoplaza. Vorige week bananen op van de Lidl Fair Trade leken goed te gaan, maar kan over een paar weken weer anders zijn, als het uit een ander land komt. Dat het elke keer weer van een andere leverancier komt, vind ik lastig. Heb ik net een product goedgekeurd, moet ik het opnieuw testen, zo blijf ik bezig. Ik koop bio bloemkool als de bladeren er nog goed omheen zitten en er weinig wit te zien is.   
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1157 Gepost op: april 05, 2017, 14:24:23 »
Wordt daar gas ingespoten ja :roll: ??? Weer wat geleerd....  :o

Bij bijv de bloemkool en komkommer van in dit geval de jumbo, zit er gewoon plastick omheen gewikkeld, dat lijkt me anders toch?

Is er hier helemaal niemand die wel eens bio groenten van de Jumbo eet  :? :?

Bloemkool met veel bladeren erom heen vind ik ook een goede tip trouwens thanks  :duimop:. Ik doe sowieso bij kool en witlof etc de buitenste bladeren er idd af.

Het is zeker heel lastig dat veel producten steeds van andere plekken komen. Ik heb bij de Jumbo ook wel eens navraag gedaan over groenten (zowel vers als diepvries) en dan geven zij ook aan dat het niet te doen is om uit te zoeken hoe het proces verloopt voor het in de winkel komt omdat het van zoveel verschillende plekken komt en er op elke plek weer anders gewerkt wordt en daar al dan niet glutenbevattende producten op dezelfde plek worden gemaakt etc. En zo blijven we idd aan het testen  :(.

Oss is niet heel ver, maar wel te ver om eventjes te halen. Maar ik kan wel een bestelling plaatsen bij Ekoplaza en dan wordt het in een winkeltje bezorgd wat op betere afstand is. Dat zou sowieso een optie zijn voor alle dingen die bij jou goed gaan die in verpakking zitten  :). Zoals ook die olijfolie (Il Casolare extra vergine), gaat die nog steeds goed :?

Bedankt voor alle tips weer Tine :duimop:
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #1158 Gepost op: april 06, 2017, 21:30:42 »
Is er hier helemaal niemand die wel eens bio groenten van de Jumbo eet  :? :?

Nee, wij eten wel de niet bio groente van Jumbo en die gaan allemaal goed.
Maar T. is niet supergevoelig, hij verdraagt geen (gv) tarwezetmeel maar daar houdt het verder voor hem wel op.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1159 Gepost op: april 07, 2017, 11:38:26 »
Bedankt voor de reactie soezepoes!

orionne

• Gold Member
« Reactie #1160 Gepost op: april 07, 2017, 17:43:24 »
ik eet weleens de bio bloemkool, de broccoli, de courgettes, de tomaten(normaal en snoeptomaten) de citroenen..dus alles bio
nooit wortelen.
en heb niet een opvallende reactie gekregen..
Bij het menu kunnen ook andere verstoringen zijn..aardappelen bijv.
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1161 Gepost op: april 07, 2017, 21:02:21 »
Update van AH: de asperges worden alleen in water gewassen. En in de verpakking is geen gas gegaan. Op de locatie waar het verpakt wordt, zijn geen producten met gluten. Over de grond kunnen ze niets zeggen. Het is een glutenvrij product (daar twijfelde ik ook niet aan). Fijn dat ze het uitgezocht hebben (AH neemt alle vragen en klachten serieus), maar de volgende keer rij ik toch maar naar de aspergeboer, voor de zekerheid.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1162 Gepost op: april 08, 2017, 12:35:28 »
Bedankt Orionne  :) :duimop:.

Inderdaad fijn dat de AH het uitgezocht heeft Tine.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1163 Gepost op: mei 06, 2017, 22:15:55 »
Ik denk dat het vlees van het ree (wild van de Utrechtse heuvelrug) goed gaat, ik heb het twee keer zonder problemen gegeten, nu mag mijn zoon het ook testen.

En toch nog maar een keer 'gewoon' vlees getest: st. Hendrik ontbijtspek https://www.ekoplaza.nl/producten/product/ontbijtspek-vleeswaren We werden er allebei ziek van.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1164 Gepost op: juni 01, 2017, 21:23:26 »
Goedgekeurd van het merk Phare d'Eckmühl:

- witte tonijn in water, blikje
- tonijn naturel, in blikje
- makreelfilet naturel, in blikje
Ik kocht het bij de Ekoplaza. Van alle andere merken vis in blik worden we ziek, maar van deze niet. (hoera!  :blij5:)

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1165 Gepost op: juni 01, 2017, 21:39:12 »
 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jippie !!!!! Wat een goed nieuws Tine !!  :duimop: :duimop:

Wat goed dat je het bent blijven proberen! Ik had vis uit blik al helemaal afgeschreven dat ik dat nooit meer zou kunnen eten. Ik ben blij  :ja:!!

Nu ik toch schrijf, had je mijn mail nog ontvangen ? Niet hier op het forum maar rechtstreeks? Gaat de sock eye zalm van de ekoplaza ook nog steeds goed ?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1166 Gepost op: juni 01, 2017, 22:18:14 »
Sorry ik loop giga achter met mijn mails  :z.

Ja, de wilde sockeye zalm van Fish & More gaat nog steeds goed.

Chocola ben ik toch maar even mee gestopt, ik had pas 2 repen van Tres Hombres waar ik ziek van werd, misschien probeer ik het later nog een keer (en misschien lukt een klein stukje wel, maar ik kan me niet goed beheersen met chocola, voor ik het weet is de hele reep op  :roll:). 

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #1167 Gepost op: juni 02, 2017, 09:30:04 »
Sorry ik loop giga achter met mijn mails  :z.

Ja, de wilde sockeye zalm van Fish & More gaat nog steeds goed.

Chocola ben ik toch maar even mee gestopt, ik had pas 2 repen van Tres Hombres waar ik ziek van werd, misschien probeer ik het later nog een keer (en misschien lukt een klein stukje wel, maar ik kan me niet goed beheersen met chocola, voor ik het weet is de hele reep op  :roll:).

Ik heb een keer 4 blokjes van die chocolade op (en daarna stoppen was idd erg moeilijk  :D ). Ik kreeg vervolgens een week veel buikpijn en mijn schildklier zette flink op. Ik herken dat niet direct als gluten, dus misschien was er iets met een bepaalde batch niet goed.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1168 Gepost op: juni 02, 2017, 14:10:41 »
No problem Tine! Maar fijn dat de zalm ook goed blijft gaan  :ja: :duimop:.

Zou erg fijn zijn als de chocola toch weer goed zou gaan volgende keer, hoop het voor je! :D

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1169 Gepost op: juni 27, 2017, 09:58:33 »
 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Jeeeeeej !!! Inmiddels heb ik een paar keer de wilde sockeye zalm gegeten van Fish&More en hij is inderdaad goed gegaan!!! ZOOOOOO BLIJ  :duimop:!!!!!!!!!

Ik wil nu ook de vis in blik gaan proberen :ja:.