Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291739 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: producten die goed/slecht gaan
« Reactie #1095 Gepost op: december 23, 2016, 16:41:14 »
Ik vind de lychees die momenteel te koop zijn net snoepjes, lekker zacht en zoet. Ik heb ze gegeten van de Ekoplaza en van AH, vorig jaar van de Lidl. :duimop:
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1096 Gepost op: december 25, 2016, 12:12:33 »
Goedgekeurd: gestoomde makreel Fish & More. Voor het eerst in 5 jaar weer een vis gevonden in de winkel waar we niet ziek van worden. Ik kan een hele makreel eten zonder problemen, mijn zoon at een halve. Wat een verademing, weer een lekkere vis! :duimop: (nu hoef ik ook niet verder te zoeken naar jodiumsupplementen). Ik kocht de vis bij de Ekoplaza.

Afgekeurd: gerookte haring Fish & More. Na 1 haring was ik 2 dagen ziek. Niet voor herhaling vatbaar.

Afgekeurd: xanthangom Zizo. Nu op zoek naar een ander bindmiddel op het niveau van 0 ppm. Brood en toast gingen de laatste tijd niet goed, pannenkoeken wel. Ik begrijp nu waarom, in pannenkoeken zit geen bindmiddel, in brood en toast wel. Ik at een hapje bindmiddel om het te testen.  :z

Vandaag heb ik kwarkbroodjes gebakken met rozijnen, daar hoeft gelukkig geen bindmiddel in. Ze zijn erg lekker! Ik verving bakpoeder door zuiveringszout (want in bakpoeder zit altijd een spoortje gluten). Ik heb mijn eigen rozijnen bewaard voor de kerst (ik heb druiven geplukt, ze ontpit en 2 dagen gedroogd in de oven). En ik gebruikte mijn zelfgemaakte yoghurt als basis. Gelukkig was ik niet meer ziek en kon ik dit op de valreep maken. Ook maakte ik applecrumble, appels met een deeglaagje erbovenop van suiker/ zelfgemalen rijst/ zelf gemaakte roomboter. Lekker, vinden we. :lol:

Ik kocht een hert van een jager, ik ben benieuwd of we het kunnen eten, een la van de vriezer ligt vol. Ook heb ik kabeljauw, wilde zalm en schol gekocht om te proberen, ik heb echt behoefte aan uitbreiding van ons menu. Door de vogelgriep zijn wilde ganzen beperkt leverbaar. :s

Van het glutenvrije lam werden we ziek, aan het eten van het dier lag het niet, want het kreeg geen bijvoeding. Ik wil het nog een keer proberen; in januari zijn er nog glutenvrije lammeren te koop.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #1097 Gepost op: december 25, 2016, 14:57:07 »
wat een goed bericht Tine. :duimop:

Ik hoop voor jullie dat de kerst geen zieken oplevert

De xanthaangum heb ik uit mijn voeding verbannen. Ik heb er duidelijk last van. En denk dat het gewoon het product is, niet de ev. gluten.In deegproducten doe ik wat psyllium husk, dat bindt ook en ik heb er nu geen last van.
Kan nu eindelijk weer pizza maken zonder problemen.
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1098 Gepost op: december 27, 2016, 11:29:45 »
Tine!!  :duimop: :duimop: Wat een fantastisch bericht over de makreel !! Sowieso super voor jullie dat het lukt! En ik ga hem zelf ook proberen! Ik heb ook nog nergens vis kunnen vinden die goed gaat dus zou heeeel welkom zijn  :ja: :ja:.

Is het deze makreel Tine ? https://www.ekoplaza.nl/producten/product/makreel-gerookt-heel

Ik heb ooit uitgezocht dat xantangom uit een bron van tarwe gemaakt kan zijn (hoeft niet, kan, net zoals andere mogelijke tarwederivaten).

Tine, vraagje alles wat jij bakt doe je met zelfgemaakt rijstmeel ? Klinkt lekker allemaal hoor  :).

Je hebt zelf een heel hert gevild  en verwerkt????  :? Hoop dat jullie het kunnen eten ! Dat geldt ook voor die andere soorten vis... hoop hoop.

Bij mij lijkt een eerste "testronde" van kip die ik gekocht heb via schotsehooglanders.nl niet goed te zijn gegaan. Ik wil het nog eens proberen om met zekerheid uit te sluiten, maar dat gaat nog even duren want heb nu eerst weer andere dingen op mijn lijstje... Zucht, en zo blijven we maar bezig op zoek naar geschikt VOER  ;).

Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1099 Gepost op: december 27, 2016, 12:03:05 »
Ja, dat is de makreel die goed gaat.

Ook goedgekeurd: wilde sockeye zalm Fish & More (1 keer gegeten).

Goedgekeurd: druiven Ekoplaza van Proef (ik heb er nieuwe rozijnen van gemaakt, er zaten geen pitten in, ik heb ze doormidden gesneden en gedroogd in de oven, om ze in de oliebollen te doen; ik heb besloten die te bakken, al ken ik geen 100% veilige zonnebloemolie, we werden er voorgaande jaren in elk geval niet ernstig ziek van.)

Ik eet momenteel ook de bananen van Ekoplaza (mijn zoon wil ze niet eten) en de mandarijnen (van het merk Biosybaris). Als ik ergens Demeter sinaasappels tegenkom, neem ik die ook mee (daar gaat bij het transport geen gas overheen). Ik vind het alleen lastig dat in reformwinkels altijd brood gebakken wordt. Ik neem grote pedaalemmerzakken mee om het netje (of iets anders) in te doen, mijn eigen boodschappenmand (grote plastic mand van de Action of de HEMA) of mijn kistje op wielen, soms vraag ik om achter een nieuwe zak voor mij te halen, soms neem ik het onderste doosje.

Ik heb de 'vuile wortels' nagevraagd die de Ekoplaza momenteel heeft, ze komen van een land waar vorig jaar koeien liepen, weideland dus (http://www.delepelaar.com/winkel), ik heb een kistje besteld.

Bij xanthan gom wordt glucose gebruikt dat kan van verschillende bronnen afkomstig zijn; als het mais is, wil dat nog niet zeggen dat het 100% glutenvrije mais is. Ook wordt het bewerkt. En er zijn mensen die er last van hebben, ze krijgen darmklachten, wat bij hen los staat van gluten. Bij mij gaat het wel duidelijk om een spoortje gluten.

Ik gebruik in al mijn recepten rijst van Sawat-D brown rice. Gemalen in een koffiemolen. Te koop bij glutenvrijetoko (Apeldoorn) en wat Aziatische winkels (Tiel, Utrecht, Rotterdam bv).

Mijn zoon heeft 3 snoepjes gegeten met de kerst (mijn man nam ze mee uit de VS) hij was de koning te rijk... hopelijk gaan de andere snoepjes ook goed. http://www.surfsweets.com/candy/

Ik hoop ook dat jij je lijstje kunt uitbreiden, dat zou erg fijn zijn!

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1100 Gepost op: december 28, 2016, 12:10:24 »
Hey wat fijn voor je zoon van die snoepjes!!  :lol: :lol:

Kan die makreel nog ingevroren worden als ik die koop? (dan hoef ik er geen rekening mee te houden dat ik hem snel moet eten na aankoop)

Je had nog een ander bericht geplaatst onlangs over wilde paddenstoelen van de ekoplaza. Eten jullie die? Gaan die goed bij jullie?
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1101 Gepost op: december 28, 2016, 17:17:03 »
Je kunt de makreel het beste al gebruiksklaar maken, dus in 2 helften, de graten eruit halen, en dan pas invriezen. Als je een hele makreel invriest, en je wilt hem ontdooien, is de binnenkant nog bevroren en de buitenkant al zacht.

Ik heb vandaag de beukenzwammen gehaald die ik had besteld, samen met de wortels, dus ik weet nog niet of het goed gaat (ik heb een tafel vol probeerproducten die me elke dag aankijken  ;) ).

Ik at gisteren hert/gehakt (wild) zonder problemen. :duimop: Vanavond de tweede ronde bij de zuurkool.  :D

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1102 Gepost op: december 30, 2016, 17:37:08 »
Top dat het hert goed is gegaan!!  :duimop:

Bedankt voor de tips over de makreel.. Inmiddels ben ik erachter dat "gerookte" vis (of vlees) eigenlijk niet geschikt is voor het gaps-dieet is. Hoewel ik er ivm de weinige opties die ik heb wel voor open zou staan om deze tóch te proberen zou de zalm een betere kandidaat zijn. Die is ook goed gegaan schreef je toch? Is het deze ?

https://www.ekoplaza.nl/producten/product/wilde-sockeye-zalm-msc

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1103 Gepost op: december 30, 2016, 18:50:12 »
Er is zalm, kabeljauw en schol. Ik weet eigenlijk niet of er zout in de zalm zat die we aten? Ik kan me dat niet herinneren. Het was zalm met een vel, dat weet ik wel. Ik denk dat de zalm veiliger is dan de makreel, als je op safe wilt spelen. De schol en kabeljauw hebben we nog niet gegeten, dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Mijn zoon heeft het hertenvlees ook gegeten, het ging gelukkig goed. Dus nu eet mijn man (en oudste zoon) het afgekeurde lamsvlees verder op. En hebben wij een diepvriesla met hertenvlees. Hopelijk kan ik nog een nieuw glutenvrij lam bemachtigen, want daar zit behoorlijk wat vet aan (het hertenvlees is mooi, maar mager).

Vandaag de beukenzwammen gegeten, door een omelet, maar ik twijfel, ik was niet erg fit, ben gaan slapen, ik ga het niet nog eens testen. 

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1104 Gepost op: december 30, 2016, 20:44:15 »
Wat voor eieren eten jullie eigenlijk? Maakt het voor eieren wat uit bij jullie of de kippen graan hebben gegeten? Of houdt je ms zelf kippen in de tuin?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1105 Gepost op: december 30, 2016, 22:43:17 »
Ik heb glutenvrije legkippen in de tuin. :D Ze eten gras, rijst, aardappels, groente- fruit(afval), mais, gierst, luzerne, zonnebloempitten, kaas ed.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1106 Gepost op: januari 08, 2017, 17:30:33 »
Goedgekeurd: kokosbloesemsuiker van Royal Green. Het is oa te koop bij Ekoplaza en Holland&Barrett (dat was eerst De Tuinen), mijn zoon eet het nu een week of twee zonder problemen op zijn pannenkoeken en door zijn yoghurt.

https://www.ekoplaza.nl/producten/product/kokosbloesemsuiker3

orionne

• Gold Member
« Reactie #1107 Gepost op: januari 08, 2017, 18:29:25 »
super :duimop: :duimop:
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1108 Gepost op: januari 12, 2017, 19:44:19 »
Goedgekeurd: dadels van Lilifruit, en abrikozen van hetzelfde merk. (edit: de abrikozen ben ik mee gestopt, er zit toch zonnebloemolie in en ik twijfelde er al een beetje aan)

De dadels zijn een mooie vervanging van rozijnen. Ik heb kwarkbroodjes gebakken, met dadels in stukjes gesneden erdoor, erg lekker. Ze zijn gedroogd en geweld, er zit alleen water door, geen andere toevoegingen.

https://www.ekoplaza.nl/producten/bakmiddelen-noten-zaden-zuidvruchten/merk=lilifruit/so=title.lc/dir=asc

Afgekeurd: scholfilet Fish & More.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #1109 Gepost op: januari 27, 2017, 13:12:21 »
Hey wat top  :lol: :lol: :lol: :lol: van de dadels, abrikozen en kokosbloesemsuiker!

Is je zoon er ms ook al een beetje door aangekomen ?

Ik dacht dat ik nooit meer dadels zou kunnen eten, omdat ze vrijwel altijd gesuikerd zijn (met afkomst tarwe). Nu alleen nog even wachten tot ik weer koolhydraten kan eten  :ja:.

Ik heb nog een vraag hierzo... Ik heb gister voor het eerst de honeybush thee gedronken van het Blauwe Huis (heeeerlijke thee!). Ik gebruik voor losse thee normaal een zeefje boven het glas. Maar deze thee is zo fijn dat er toch wat door het zeefje kwam. Dus nu wil ik misschien theefiltertjes gebruiken. Maar ik weet niet of deze veilig zijn (ivm lijm o.i.d. ?). Kan iemand me dat zeggen? En evt een specifiek merk wat goed gaat doorgeven?