Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291729 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #990 Gepost op: april 08, 2016, 10:04:44 »
Het lag nog in de vriezer, reebiefstuk van AH, van de kerst: afgekeurd.

Mijn conclusie: dit was geen wild vlees, of de dieren hebben voer gegeten met tarwe, of er is bij de verwerking contact geweest met tarwe.

Haas en fazant van het kerstassortiment van AH gaven geen problemen.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Driempje

• Newbie
  • *
« Reactie #991 Gepost op: april 12, 2016, 10:26:23 »
Tine heb jij de crackers van le pain des fleurs als eens geprobeerd?In de groene verpakking zit alleen boekweitmeel rietsuiker en zout.

Hier gaat boekweitmeel niet maar deze crackers gaan gelukkig eens goed!Er staat ook op dat het in een glutenvrije omgeving gemaakt is, misschien werkt dat mee?
En het is veel lucht natuurlijk de hoeveelheid die je binnen krijgt is minder.Maar wel fijn voor de afwisseling!

De crackers van Le pain des Fleurs gaan bij mij niet goed. Dat wil zeggen, van de boekweitcrackers kan ik er 1 of 2 per dag eten, van de kastanjecrackers 2 of 3. Maar meer moet ik niet doen. Andere heb ik nog niet geprobeerd.

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #992 Gepost op: april 13, 2016, 22:02:14 »
Heeft iemand krab/kreeft geprobeerd?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: producten die goed/slecht gaan
« Reactie #993 Gepost op: mei 11, 2016, 21:12:27 »
Afgekeurd: Griekse olijfolie extra vierge Demeter. http://www.mijnnatuurwinkel.nl/natuurvoeding/olie/olijfolie-griekenland-extra-vierge-126826.html

Ik blijf zoeken naar een goede olijfolie, de volgende testfles heb ik al weer in huis. ;)

Ik heb nu alleen zelfgemaakte roomboter voor bakken en braden (van afgeroomde melk). Zoon kan wat extra vet goed gebruiken, maar ik niet. ;) Bovendien wil ik weer graag een vinaigrette kunnen maken voor door de sla. Ik ben ook mosterdzaadjes aan het kweken voor de vinaigrette, het warme weer komt daarvoor goed van pas (en het is trouwens heel simpel, ik heb gewoon de mosterdzaadjes uit een potje van Verstegen in de grond gestopt).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #994 Gepost op: mei 12, 2016, 11:20:21 »
Afgekeurd: Passata di Pomodoro (gezeefde tomaten) Demeter. https://www.ekoplaza.nl/producten/passata-di-pomodoro-gezeefde-tomaten.html

Tegen beter weten in toch eens iets uit de winkel geprobeerd, we waren pas met vakantie, en het rook overal zo lekker naar pasta en pizza en ik kreeg er zo'n zin in, dat ik maar weer eens iets kant-en-klaars heb gekocht (ook omdat ik nog geen Nederlandse tomaten heb gevonden, behalve de kerstomaatjes van het plantje uit de tuinwinkel, die heb ik in de sla gedaan). Vandaag jeuk, rugpijn, moe, opgeblazen buik, foute ontlasting etc. Gelukkig had zoon het niet op.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #995 Gepost op: mei 12, 2016, 12:13:38 »
Denk je niet dat de kans op besmetting met gluten groter is bij Demeter geteelde gewassen? Ze werken veel meer met wisselteelt (dat zijn ze verplicht) dan "gewone" boeren, dus ik kan me voorstellen dat er eerder besmetting met granen plaatsvindt.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #996 Gepost op: mei 12, 2016, 12:51:33 »
Ja, dat denk ik ook. Plus wat er in dezelfde fabriek/ productie-omgeving gebeurt. Ik ga maar wachten op de nieuwe oogst tomaten uit eigen land (of nog wat tomatenplantjes kopen).

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #997 Gepost op: mei 12, 2016, 13:37:50 »
Afgekeurd: Passata di Pomodoro (gezeefde tomaten) Demeter. https://www.ekoplaza.nl/producten/passata-di-pomodoro-gezeefde-tomaten.html

Tegen beter weten in toch eens iets uit de winkel geprobeerd, we waren pas met vakantie, en het rook overal zo lekker naar pasta en pizza en ik kreeg er zo'n zin in, dat ik maar weer eens iets kant-en-klaars heb gekocht (ook omdat ik nog geen Nederlandse tomaten heb gevonden, behalve de kerstomaatjes van het plantje uit de tuinwinkel, die heb ik in de sla gedaan). Vandaag jeuk, rugpijn, moe, foute ontlasting etc. Gelukkig had zoon het niet op.

Persoonlijk zou ik deze ook nooit gaan testen, 'Het Dichtste Bij' heeft vanalles in het assortiment, ook tarwe.

Demeter keurmerk hoeft niet gelinkt te zijn aan tarwe, er zijn ook veel kleine boeren die géén graan telen, graan is namelijk erg abeidsintensief. Wisselteelt kan met allerlei verschillende gewassen. Daarnaast zijn tomatenplanten meerjarige planten, en volgens Demeter principes geteeld in de volle grond.
Een groot voordeel van Demeter is dat producten niet kunstmatig mogen narijpen mbv gassen, en zo zijn er nog meer bewerkingen en toevoegingen die niet zijn toegstaand.

Zoek producten verwerkt en verpakt direct bij de oorsprong.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #998 Gepost op: mei 12, 2016, 15:44:16 »
Vandaag heb ik een geluksdag. Ik mocht peren uitzoeken die uit de koeling van een bio boer kwamen en te rijp waren om naar de veiling te brengen. Daarna vond ik aardbeien uit de kas waar geen stro aan te pas komt, we hebben net lekker aardbeien gegeten. :duimop:

koekie8

• Gold Member
« Reactie #999 Gepost op: mei 12, 2016, 15:46:17 »
Wat fijn, Tine!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1000 Gepost op: mei 16, 2016, 09:51:26 »
Goedgekeurd: mijn zelfgemaakte zuurkool

Ik heb geen zuurkool uit de winkel gevonden die we kunnen eten, daarom heb ik het zelf gemaakt van witte kool en water met Himalaya zout, en een lepel yoghurt erbij. Lekkere milde zuurkool is het geworden. Nu ga ik het invriezen, als het langer staat, wordt het zuurder. 

orionne

• Gold Member
« Reactie #1001 Gepost op: mei 16, 2016, 19:32:53 »
dat is een recept, dat ik ook ga maken
dank je wel Tine :duimop:
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1002 Gepost op: mei 16, 2016, 20:44:29 »
Hier vind je het recept met de hoeveelheid zout: http://www.genoeg.nl/handig/keuken/zelf-zuurkool-maken/

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1003 Gepost op: mei 18, 2016, 16:10:26 »
Afgekeurd: kaneel potje AH.

Ik maakte een appelnotentaart met vertrouwde ingrediënten (eigen rijst, boter, walnoten, appels, ei) en ik voegde kaneel toe. Er zat maar 1 theelepeltje kaneel in, voor een taart van 9 stukken. Ik vraag me af of deze kaneel wel glutenvrij is.   

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #1004 Gepost op: mei 18, 2016, 20:20:31 »
Jammer zeg! Zou me trouwens niet verbazen, in het verleden was de kerrie ook niet glutenvrij. Zat gewoon tarwezetmeel in...
Hopelijk heb je nog andere kaneel? Zouden de kruiden van het merk Badia in Nederland te vinden zijn? Is een Amerikaans merk met een GF logo
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.