Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291721 keer)

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #945 Gepost op: november 12, 2015, 19:02:30 »
jammie, weer pannenkoeken
Die maak ik gewoon met water ;).

Ik hoop dat het goed gaat, Marple!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Marple

• Jr. Member
  • **
« Reactie #946 Gepost op: november 13, 2015, 16:13:58 »
Goed idee van die emmentaler, dat zou nog wel een optie kunnen zijn. Ik heb nu kaas van de markt, daar hadden ze 100% graskaas en de verkoopster was zo aardig om alles schoon te pakken en heel voorzichtig te doen. Lekker hoor!

Ik had net anderhalf kopje van de yoghurt op toen ik het bericht van Tine las en ik heb er (nog) geen hele duidelijke reactie op, nou herken ik die sowieso nog niet echt dus dat zegt niet zoveel, voor de zekerheid mogen de kinderen de rest opeten. :) Zelf yoghurt maken lijkt me ook wel wat, maar dan het liefst met een apparaat zonder stroom. Heeft iemand daar ervaring mee?
Na een lange zoektocht: coeliakie

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #947 Gepost op: november 13, 2015, 16:29:37 »
Om zelf yoghurt te maken heb je een themoskan nodig en een steelpannetje http://mrs-busy.blogspot.nl/2012/01/zelf-yoghurt-maken.html

Ik verwarm een liter melk tot 40 graden.

Ik doe een eetlepel yoghurt uit de winkel in een schone thermoskan.

Daarna de lauwe melk erbij, afsluiten, even voorzichtig omdraaien zodat melk en yoghurt door elkaar gaan, en warm wegzetten (ging vroeger in de bedstee, hier gaat het in een thermoverpakking zoals deze http://www.koozie.eu/slanke-fleskoeltas-rood en in een dekentje).

Ik laat het 24 uur staan, daarna in een kom doen, roeren, en in bakjes in de koelkast (het is voor 4 keer yoghurt, maar als je thermoskan kleiner is, heb je minder). Je kunt het ook 9 uur laten staan, dan is het minder zuur/ gefermenteerd.

Het is echt heel simpel...
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Marple

• Jr. Member
  • **
« Reactie #948 Gepost op: november 13, 2015, 18:07:42 »
Leuk zeg zo'n makkelijk recept! Ik heb een hele goeie thermoskan. Dat ga ik een keer proberen  :)

Marple

• Jr. Member
  • **
« Reactie #949 Gepost op: november 15, 2015, 18:30:24 »
Ik heb het gelijk geprobeerd, heb zo'n zin in yoghurt... Alleen heb ik geen thermometer (staat op het verlanglijstje om aan te schaffen) dus de temperatuur moest ik een beetje op de gok doen.

De yoghurt is na 24u nogal dun gebleven (beetje drinkyoghurt), zou dat betekenen dat ik het te warm gemaakt heb? Of blijft het gewoon dun? Kan het kwaad om het alsnog gewoon op te drinken of kan ik op deze manier iets brouwen wat me ziek maakt  :?. Zou je het nog verder kunnen fermenteren om het dikker te maken? Is er een herkansing als het mislukt?

Een hoop vragen...  :)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #950 Gepost op: november 15, 2015, 23:15:17 »
Het kan ook aan je startyoghurt liggen, de ene soort doet het beter dan de andere.

En ik zou het gewoon opdrinken, alleen niet langer dan 2 dagen bewaren.

Voor de juiste temperatuur: ik stop mijn vinger in de warme melk, als het begint te prikken, dat ik hem er nog net in kan houden, is het warm genoeg (dus net iets warmer dan babyvoeding). Ik heb ook een theethermometer, maar ik voel liever de temp. (misschien heb je een vleesthermometer? zou ook kunnen denk ik)

Nee, een herkansing met deze yoghurt gaat niet lukken. Gewoon nog een keer maken, oefening baart kunst... en dan misschien de eerste keer iets korter laten staan (het is al goed na 9 uur), als het mislukt hoef je niet zo lang op de volgende ronde te wachten.

Succes!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Marple

• Jr. Member
  • **
« Reactie #951 Gepost op: november 18, 2015, 21:18:40 »
Goede tip hoe je kan voelen of de temperatuur goed is. Ik merkte dat het na een tijdje in de koelkast ook nog wel wat dikker was geworden waardoor het meer richting gewone yoghurt ging. De tweede lichting (dit keer met almhof roeryoghurt als starter) was ook vrij dun, de volgende keer ga ik het eens met iets van bulgaarse yoghurt proberen.

Deze kwam ik nog tegen, een leuk recept om zelf feta te maken (van melk of van mislukte yoghurt)
http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/127833-zelf-yoghurt-en-feta-maken.html

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #952 Gepost op: december 01, 2015, 10:03:44 »
Na een zomer lang gegeten te hebben van een zelfoogsttuin, belandde ik weer eens bij de groenteafdeling van AH, ik kocht spruiten. Ik kookte spruiten, aardappels, en maakte appelmoes. Die nacht was ik ziek, en omdat ik toch niet kon slapen, ging ik om 2 uur naar beneden, mijn kat vond het wel gezellig, onverwachts een warme schoot in de nacht. Nog geen 10 minuten later verscheen zoon beneden, dekbed in zijn armen, tranen in zijn ogen, hij had zoveel hoofdpijn dat het leek of hij drie hoofden had, vertelde hij. Na mijn excursie naar de boer waar mijn aardappels vandaan kwamen (die in dezelfde houten kratten bleken te liggen als tarwe), was er weinig fantasie voor nodig om te bedenken hoe het fout kon gaan met spruiten.

Afgekeurd: spruiten van AH

orionne

• Gold Member
« Reactie #953 Gepost op: december 01, 2015, 14:14:05 »
ik heb jaren yoghurt gemaakt met een kant en klare yoghurt starter: Yogourmet.
Had er altijd problemen mee, maar dat altijd toegeschreven aan de lactose (ook na 24 uur incuberen..
lees ik nu op de pagina van de fabrikant, dat er gewerkt wordt in een bedrijf, waar ook tarwe wordt verwerkt..
http://www.iherb.com/p/11770?gclid=CLD3kofduskCFRW3GwodDFkOiw
t'Ja.... :s

op zich is het werken met een starter wel erg handig.. :ja:
Bovendien kun je 24 uur gefermenteerde yoghurt best lang bewaren, zeker 2 weken.

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #954 Gepost op: december 01, 2015, 15:53:51 »
Ik gebruik Boerenland of Campina yoghurt (vet 3%) als starter (en vaak eet ik zelf de eerste lichting en geef de tweede pas aan Tom). ;)

Marple

• Jr. Member
  • **
« Reactie #955 Gepost op: december 01, 2015, 18:29:28 »
Ik gebruik de griekse yoghurt van Yogood, krijg je lekkere dikke yoghurt van.

@Tine, balen van de spruiten, wel heel vervelend dat zelfs dit soort dingen niet goed gaan  :duimlaag:. Vooralsnog hou ik er nog niet heel veel rekening mee, ik hoop dat ik niet zo gevoelig ben.

Iemand ervaring met geitenkaas?

Annikka

• Gold Member
« Reactie #956 Gepost op: december 08, 2015, 19:44:25 »
Ik heb een Domo yoghurtmaker en het lukt prima om daar yoghurt in te maken. Het is een pot van 1 liter en hij werkt op elektriciteit. Je kunt hem zolang in stellen dat je lactose vrije yoghurt kunt maken. Ik gebruikte biogarde standyoghurt als starter en gebruikte altijd volle melk. Dan wordt de yoghurt wat dikker en voller van smaak.
Helaas kan ik niet tegen dierlijke melk en staat de yoghurtmaker ongebruikt in de kast.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #957 Gepost op: december 13, 2015, 22:58:00 »
Afgekeurd: biologische kokosolie Mama Nature Aldi.

Goedgekeurd: troebele appelazijn Beutelsbacher (normaal gesproken vervang ik azijn door citroensap, omdat azijn gestart wordt met gerst, maar augurken doen het niet goed op citroensap, heb ik gemerkt, die gingen schimmelen, op deze appelazijn doen ze het wel goed, eerste lichting was te zuur (ik kreeg tranen in mijn ogen, het was zo enorm zuur), tweede lichting met suiker erbij en een knoflookteentje in de pot is erg lekker.)

orionne

• Gold Member
« Reactie #958 Gepost op: december 14, 2015, 10:54:48 »
Afgekeurd: biologische kokosolie Mama Nature Aldi.

Goedgekeurd: troebele appelazijn Beutelsbacher (normaal gesproken vervang ik azijn door citroensap, omdat azijn gestart wordt met gerst, maar augurken doen het niet goed op citroensap, heb ik gemerkt, die gingen schimmelen, op deze appelazijn doen ze het wel goed, eerste lichting was te zuur (ik kreeg tranen in mijn ogen, het was zo enorm zuur), tweede lichting met suiker erbij en een knoflookteentje in de pot is erg lekker.)

die Beutelsbacherazijn heb ik ook...maar ik vind hem helemaal niet zuur..dat zal wel komen omdat ik erg van zuur houd.
wat fijn, dat je die wel kunt hebben..
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

orionne

• Gold Member
« Reactie #959 Gepost op: december 14, 2015, 10:56:26 »
de psylliumvezels doen hun werk..een bijkomend verschijnsel id een vermindering van eetlust, en dus ook minder zin om te bakken en te koken..
Goed of niet goed?

Maar de diarree is redelijk over, en ik merk nu beter, waar ik echt niet tegen kan. ;)