Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291706 keer)

-Loes-

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #870 Gepost op: juli 30, 2015, 14:20:51 »
Dag allemaal,

Ik ben met open mond al jullie berichten aan het lezen. Ik ben ook zeer gevoelig voor gluten en heb de laatste tijd de indruk 'niets' meer te kunnen eten!! Ik kan weer wat verder a.d.h.v. jullie berichten. Bijv. over de aardappelen, maar ook olijfolie, vlees en zuivelproducten en fruit  :??:

Alexandra, ik woon ook in Twente. Waar koop je deze aardappelen & zijn ze blijvend goed gegaan?

Groetjes,
Loes

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #871 Gepost op: juli 30, 2015, 15:42:31 »
Ik heb ze nu van Leusink in Deurningen bij hengelo. Moet je vragen naar aardappelen eigen teelt en geen inkoop.
heb nu frieslander van hem en 250 gram per dag gaat goed. Vandaag de overstap gemaakt naar 600 gram per dag en moet dat ff afwachten.

Plukreef in hengelo heeft ook wat van eigen grond maar niet veel dit jaar. Dat is ook zonder wisselteelt met tarwe.
Ik weet niet waar je in twente woont, maar in Haaksbergen haal ik groente bij groenteboer Andre Breukers.  En heb nu bio fruit van Natuurwinkel brink in Haaksbergen.

In Eibergen heb je ook markerink aardappelen,  maar die heb ik nog niet gebeld.  Als dat ook van twentse bodem is zou dat ook goed moeten gaan.

Succes! 
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

-Loes-

• Newbie
  • *
« Reactie #872 Gepost op: juli 30, 2015, 16:01:22 »
Bedankt voor de tips Alexandra!! Ik woon in Enschede, dus Deurningen is  goed te doen!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #873 Gepost op: augustus 02, 2015, 15:45:27 »
Ik ben heel blij dat ik weer veilig rijstmeel en kleefrijstmeel heb, het was afzien zonder meel, brood, koek ed.

Het merk is Erawan, te herkennen aan een rondje met 3 olifantjes erin. Er is ook tapiocameel van. Het kleefrijstmeel ligt bij de Sligro (glutinous rice). Mijn toko heeft het meel voor mij in huis gehaald (met dank aan de eigenaar).

Volgende stap is op zoek naar hun rijstvermicelli en rijstbladen. De rijstvermicelli die ik had van de Sligro (dame met hoed voorop, Asia express food), gaat niet helemaal goed als ik het als pasta gebruik (een kleine hoeveelheid door de soep ging nog wel, maar een grotere portie dus niet). 

Ik heb weer brood gebakken, gehaktbrood, en een kersentaart met verse kersen (kon nog net, de laatste kwamen van de boom), en pannenkoeken gebakken. Zoon viel aan... mag ook wel, hij heeft nog wat kilo's nodig. Dit opent weer eindeloos veel mogelijkheden. De afgelopen maanden had ik alleen amandelmeel om mee te bakken en geraspte kokos (maar dat laatste lust zoon niet). Net nu we de amandelmuffins beu werden, is er gelukkig weer iets anders. Hoera!

(en nu ga ik duimen dat alle andere zakken rijstmeel ook goed gaan)

Nu kom ik nog eieren tekort... ik had net een boer ontdekt met kippen die buiten lopen en gras eten, maar hij is nu met vakantie. 
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #874 Gepost op: augustus 02, 2015, 18:35:50 »
gisteren witvis gegeten
van de markt, ik koop daar zalm, makreel paling..geen probleem
nu roodbaars..
het resultaat willen jullie niet weten
drama..
wie heeft ook problemen met witvis?
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #875 Gepost op: augustus 02, 2015, 19:37:23 »
Was de vis niet gewoon bedorven? Met dit weer is daar echt maar heel weinig voor nodig ook al is heet niet echt superheet.

orionne

• Gold Member
« Reactie #876 Gepost op: augustus 03, 2015, 10:21:12 »
Was de vis niet gewoon bedorven? Met dit weer is daar echt maar heel weinig voor nodig ook al is heet niet echt superheet.
nee de vis was niet bedorven...we hebben gegrild, vrijdag gekocht en direkt in mijn 0 graden lade gelegd
)stonk ook niet )ik ruik altijd aan vis.
andere eters hadden nergens last van, hoewel dat eigenlijk niets zegt, realiseer ik me nu..
deze visboer heeft altijd alles heel goed ijs..hij stapelt het niet zal ik maar zeggen..

ik bedenk me nu, dat ik eigenlijk nooit witvis wilde eten..al als kind niet.
maar vond nu een beetje afwisseling wel een goed idee :z

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #877 Gepost op: augustus 09, 2015, 11:27:09 »
Alexandra, weet jij of die aardappels ook bemest worden met potstalmest vermengd met stro? Ik ben nog steeds er niet uit of stro mest uitmaakt, een had een flinke reactie op bieten, geen wisselteelt maar wel potstalmest. Nou eet ik altijd twee Š drie porties groente savonds, en dat het zo uitmaakt of je 200gr aardappels eet of 600gr om er last van te krijgen maakt het nog ingewikkelder. Iets om in m'n voedseldagboek bij te gaan houden, hoeveelheden...

Op moment heb ik bataat problemen, ik eet geen gewone aardappels omdat ik niet tegen nachtschade kan, wel zoete aardappelen. Maar die zijn schaars op het moment, uit de VS gingen goed maar die zijn niet leverbaar meer, de lichting uit Spanje ging fout. Nu eet ik alleen rijst en dat bevalt niet goed lijkt het, ik blijf plakkende ontlasting houden.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #878 Gepost op: augustus 09, 2015, 17:38:30 »
Geen flauw idee. Heb dat niet nagevraagd.

ik had laatst ook reactie op rode bieten dacht ik. Moet dat nog keer proberen om zeker te zijn.
Ben ff op safe aan het proberen om darmen rustig te krijgen dus nog keer proberen kan ff duren

AH heeft bataat uit usa. Staat tenminste op de zak die mijn vriend vrijdag kocht. Die gaat hier goed volgens mij.

succes!
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #879 Gepost op: september 02, 2015, 19:44:19 »
Heel blij mee: vermicelli van Erawan (merk met 3 olifantjes in een rondje voorop de verpakking).

Eindelijk weer iets voor in de soep. En als pasta. Gelukkig weer iets erbij om te eten. Na een periode zonder aardappels en meel (en nu veilige aardappels en veilig rijstmeel) geeft dat weer een beetje lucht. :duimop:

Ook getest en goedgekeurd: appels (uit de fruitautomaat). Vers geplukte appels gaan goed, bewaarde appels niet. Weer tijd voor apple crumble en appeltaart en appelmoes.

Goedgekeurd: biologische slagroom Puur Noord Nederland flesje (nu de koeien buiten lopen) http://www.zaai-ster.nl/uploads/productfotos/8714728000113.jpg
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #880 Gepost op: september 02, 2015, 19:49:30 »
@Tine
Kun jij in jouw omgeving ook appels plukken? In mijn wijk raap ik nu regelmatig appels uit de stukjes oude boomgaard in onze woonwijk. Binnenkort ga ik appels plukken als ze rijp zijn. Onbespoten en verder dus niks mee gebeurd.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #881 Gepost op: september 02, 2015, 20:41:42 »
Ja, fijn he, zo van het land, en geen zorgen. Ik moet nodig komen buurten (maar kom tijd tekort) :roll: Ik ben kruiden aan het drogen, groente aan het invriezen, voorraadje aan het aanleggen voor de winter, ik sta in de hamstermodus. Ik pluk fruit en oogst groente in Ingen (Fruitweelde), deze week nog bramen en pruimen, daarna kiwibessen. Verder staan op het programma om te bemachtigen: koffie (Thailand), bruine bonen (Zeeland), maiskolven (Limburg), en zonnebloemen (?).  :D

Annikka

• Gold Member
« Reactie #882 Gepost op: september 02, 2015, 20:49:29 »
Hier gaat het net zoiets. Ik zal je binnenkort ff een pb'tje sturen :)
Succes met alles!
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #883 Gepost op: september 02, 2015, 21:59:21 »
Plukken kun je als het goed is om de hoek bij slager vd geer ook, maar ik ben er nog niet geweest maar mijn vakantie buren tipte mij.

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #884 Gepost op: september 03, 2015, 09:09:35 »
Tine, zijn de appels van de Fruitautomaat van het zelfde bedrijf? Ik heb appels op de markt gekocht, vers bio appels uit Schalkwijk, maar krijg het er toch koud van na het eten (koud krijgen is bij mij reactie).

Heb de boer gemaild, ze worden niet gesprayed of gecoat, enigste is dat het transport kwa vrachtwagen een besmetting kon opleveren en de EPS bakken waar ze in vervoerd worden. Die EPS bakken worden schoon gemaakt en weer schoon geleverd aan bedrijven, maar daar kan dus van alles in hebben gezeten, ook graan.