Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291712 keer)

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #855 Gepost op: juli 16, 2015, 08:58:26 »
Als ik een glutenreactie heb krijg ik oa last van me maag (maagzuur, veel lucht, misselijk) en daarnaast gaat de vertering mis. Maagzuur remmers hebben geen effect, en blijkt dat te weinig maagzuur dezelfde symptomen geven en ook vaak voorkomen bij glutenintollerantie.
Gember helpt goed bij maagklachten. Misschien kun je dat eens proberen na een glutenfout? Bij mij hielp gemberthee goed na voedselvergiftiging en ze geven gemberpilletjes aan boord van boten tegen zeeziekte.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #856 Gepost op: juli 16, 2015, 10:07:00 »
Nu alleen nog HCL supplement vinden zonder gluten.

Waarom heb je dat nodig?  :? (ik weet niet waar het voor dient?)
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #857 Gepost op: juli 16, 2015, 13:02:36 »
HCl supplement is vervanging voor maagzuur, in het geval dat de maag te weinig maagzuur produceert kan je met HCl en pepsin dit compenseren.
Omdat ik als ik gluten op heb last heb van m'n maag(zuur) en vertering van vet en eiwitten fout gaat, zou te weinig maagzuur een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Ik hoop dat zo'n supplement mijn vertering verbeterd. Afgelopen week heb ik het getest, helaas verbeterde de vertering niet en ben ik de hele week al begluut. Nu 3 dagen gestopt en voel me stuk beter, ondanks dat dit HCl supplement glutenvrij en tarwe vrij is volgens de fabrikant zit er toch teveel gluten in voor mij.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #858 Gepost op: juli 22, 2015, 16:41:29 »
Sprak net met mijn groenteboer over mogelijke gluten besmetting bij zijn producten en kreeg wat opvallends te horen. Alle gewone fruit uit het buitenland is bespoten met een glans cq beschermlaag om het te beschermen tijdens de transport. Die extra laag kan bestaan uit tarwe. 
Mijn ervaring is dat goed afspoelen en schillen niet altijd werkt. Gok dat een deel van het laagje naar binnen in het fruit trekt of zo. Hoe dat precies zit weet ik niet.
Bij biologisch fruit mag dat laagje er niet opzitten, dus dat fruit zou na wassen en schillen altijd veilig moeten zijn voor ons.

Hierdoor kunnen we dus reageren op oa gewoon fruit als appels,  sinaasappels, perziken en nectarines.
Fruit uit Nederland zou zo'n beschermlaag niet hebben.

Ik ga zoveel mogelijk overschakelen op biologisch wat betreft fruit.
Hopelijk hebben jullie ook wat aan deze informatie.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #859 Gepost op: juli 24, 2015, 22:08:32 »
De waxlaag komt ook voor op tomaten en komkommers, vooral als deze van ver komen (lang onderweg, beschermen voor transport) of als je het eet buiten het seizoen. Door de wax ziet het fruit of de groente er mooier uit en rot het niet zo snel.

Biologisch gaat het vaak beter, maar een garantie is het niet, ook bio producten krijgen soms een waxlaag, al kan die een andere samenstelling hebben.

Wij werden ziek van bio appels uit Chili (en dat was een glutenreactie), ik kocht de zak bij AH. We reageren (soms wel, soms niet) op appels, sinaasappels, citroenen, perziken en nectarines. Peren uit eigen land gaan meestal goed. En appels gaan goed als ze vers geplukt zijn. De bio citroenen van AH gaan ook goed.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fruit_waxing
http://healthy-family.org/fruit-wax-ingredients-revealed/
https://www.youtube.com/watch?v=mJXP4da1XVw
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #860 Gepost op: juli 24, 2015, 22:50:34 »
Dit soort dingen verklaart inderdaad dat ik vaak glutenreacties op fruit en groente krijg, waarvan ik het eerst niet verdacht omdat groente en fruit toch glutenvrij zijn :s. Inmiddels weet ik beter. Rijst, zelfgemaakte yoghurt, bananen en avocado's zijn mijn 'safe' opties, die ik eet ik elke dag om enige vastigheid en houdvast te hebben.

Op producten die snel wortels schieten (zoals aardappelen) wordt ook een spray gebruikt wat bijvoorbeeld bij aardappels voorkomt dat ze spruiten, in deze spray kan ook tarwe als hulpstof zitten om het te laten 'plakken'. Ook in producten die moeten 'narijpen' wordt een spray gebruikt, kan ook tarwe in zitten.

Ik probeer ook voornamelijk biologisch te eten, vanuit natuurlijk oogpunt, vitamines maar ook inderdaad alle gekke dingen die gebruikt worden om alles houdbaar te houden en pesticiden. Helaas krijg ik ook op biologische dingen reacties, zoals de bio Egyptische sinasappels gingen echt fout. Nu probeer ik maar met het seizoen mee te gaan, alles vers wat er te krijgen is uit voornamelijk nederland. En ga na de vakantie een weckketel aanschaffen om groente te kunnen bewaren. Want onze vriezer puilt al uit.
Ik eet ook liever fruit aan meerjaardige planten of bomen, om zo wisselteelt te voorkomen. Maar wisselteelt met tarwe wordt ook biologisch toegepast, en potstalmest met stro ook, dus het blijft zoeken naar eten, en de eeuwige honger die ik heb als ik gluten binnenkrijg ook.

Ohjah, en je kan niks helemaal uitsluiten, mijn partner ging kersen voor mij plukken in de betuwe. De vrouw des huizes vroeg of ze kon helpen plukken, met een boterham in de hand  :s. Tsjah, dat kan dus overal gebeuren...

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #861 Gepost op: juli 25, 2015, 10:11:04 »
Bedankt voor de extra informatie.
Voelt een beetje als zoeken naar de speld in de hooiberg om veilig te  kunnen eten.
eten is voor mij allang niet meer leuk, maar een noodzakelijk iets.

heb wel het gevoel dat ik weer gevoeliger wordt nu ik tijdelijk zonder schildklier medicatie zit.
net alsof het 1 het ander triggert.  Heb nu last van dingen die ik eerder gewoon kon eten.
over een week of 2 mag cq moet ik waarschijnlijk weer aan de medicijnen. Hopelijk gaat het dan weer wat beter.

ViVeertje: welke bananen eet jij? Ik eet ze eigenlijk nooit omdat ik er niet gek op ben. Er zitten wel veel vitamines in dus wil het weer eens proberen.

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #862 Gepost op: juli 25, 2015, 11:12:55 »
Ik herken je gevoel, als ik me goed voel kan ik weer een beetje genieten van eten, dan smaakt het ook en kan ik blij worden van iets simpels als kersen met yoghurt. Maar de meeste dagen zijn getekend in eten omdat het moet, en ik honger heb, en bij alles hopen dat het goed gaat.

Ook ik heb last van dat ik steeds gevoeliger ben, ik at van de winter zonder problemen verse groente van een boer bij mijn schoonouders. Maar nu ging dat laatste keer verschrikkelijk fout, of alles is toch bespoten om het zo lang mogelijk te kunnen bewaren, ik weet het niet. Van de herfst weer opnieuw proberen. En als begluut ben lijkt het ook of mijn darmen nog minder kunnen hebben.

Ik eet de bananen 'Organic Saman Peru, Fairtrade' PLU 94011 ik koop ze bij de estafette winkel in Utrecht. Hier zie je het logo http://www.piabanana.de/images/gross/ban11239.jpg   Ik spoel ze goed af, pel ze zonder de banaan aan te raken, handen wassen en dan opeten  ;)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #863 Gepost op: juli 25, 2015, 16:25:25 »
Ik eet de bio bananen van AH. ;)

orionne

• Gold Member
« Reactie #864 Gepost op: juli 25, 2015, 17:16:41 »
Ik eet de bio bananen van AH. ;)
en ik die van de Jumbo ;)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #865 Gepost op: juli 26, 2015, 12:39:58 »
Allemaal bedankt voor de bananen tips  ;)

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #866 Gepost op: juli 26, 2015, 12:45:09 »
Afgekeurd bij 600 gram per dag: Jumbo Kruimige aardappels extra groot ras frieslander

Vorige oogst ging goed maar die ze nu hebben niet.

Ik haal mijn aardappelen nu bij een boer uit twente. Daar is zandgrond en groeit geen tarwe, maar veel mas bij wisselteelt. Gisteren eerste keer gegeten en lijkt goed te gaan.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #867 Gepost op: juli 26, 2015, 14:07:48 »
Wij hebben die aardappels ook gegeten en na een stamppot (met een grotere portie) zijn ze hier eveneens afgekeurd. Het kan niet aan de groente liggen die we tegelijk aten, want die komt uit eigen tuin.

Ik heb nu een voorraad bildstar aardappels gehaald bij aardappelteler Hero Stam in Opperdoes, waar als wisselteelt alleen kool wordt gebruikt. Volgens aardappelgroothandelaren en telers worden 99% van de aardappels geteeld in wisselteelt met tarwe of gerst (en dat zit in dezelfde productieketen, vanaf het veld, de oogstmachines, containers, opslag en transport). Onze ervaring is dat goed afspoelen van de aardappels niet helpt (als je extreem gevoelig bent voor gluten).

Ik heb nu een paar keer groente en fruit zelf geoogst bij de 'zelfpluktuin' in Ingen, dat werkt goed als je midden in het seizoen zit (en je een storm voor lief neemt op het moment dat je sla wilt oogsten :D). http://www.fruitweelde.nl/

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #868 Gepost op: juli 26, 2015, 15:08:17 »
99% joh...wat veel. Had dat niet verwacht.
dan heb ik blijkbaar geluk in twente. Heb daar diverse boeren gesproken en daar groeit gewoon geen graan. Graan doet het niet goed op zandgrond. Misschien zijn er meer gebieden in Nederland met zandgrond en kunnen jullie dichter bij huis aardappelen vinden die veilig zijn.
Hoop het voor jullie.

orionne

• Gold Member
« Reactie #869 Gepost op: juli 26, 2015, 19:27:38 »
ik ben geschokt :z :s
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)