Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291465 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #840 Gepost op: mei 31, 2015, 20:29:09 »
Vandaag ga ik kaas ophalen van melk van koeien die geen tarwe gegeten hebben, zoon kijkt er erg naar uit, het stremsel komt van kalveren (die melk drinken en nog geen voedselbrokken eten), het zou heel fijn zijn als we weer kaas hadden! De boerderij ligt in Bennekom, en heet De Hooilanden.

Afgekeurd: deze kaas. En wat blijkt.... ik heb me verkeken op het voedingspatroon van kalveren; ze krijgen al vanaf 2 weken een soort 'muesli' te eten met tarwe en gerst erin ... mogelijk valt deze kaas bij ons verkeerd door het stremsel uit de maag van kalveren.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #841 Gepost op: juli 05, 2015, 10:18:19 »
Afgekeurd: Rizopia rijstpasta fusilly.

In de fabriek van Rizopia komen alleen rijstproducten. Het glutengehalte zit volgens de fabrikant onder 5 ppm. Daarom durfde ik het te eten. We werden er toch ziek van, een heel klein beetje, dus ik verwacht dat het inderdaad dicht bij 0 ppm zit, maar het is niet helemaal nul.

Ik hoop dat fabrikanten in de toekomst glutenvrije producten met 0 ppm gluten op de markt brengen; dat wordt mogelijk omdat nieuwere testmethoden ook tot 0 ppm gluten kunnen meten; met een combinatie van proteomics en genomics kan de universiteit Wageningen dat sinds kort; hun massaspectrometrie methode is de 'Rolls Royce' onder de glutendetectiemethoden, en kan elke soort eiwitten in voeding meten, niet alleen gluten, maar ook melk, ei, pinda etc.

Nu nog hopen dat fabrikanten van glutenvrije producten in de toekomst de hele 'productieketen' kunnen managen, van het zaad tot aan het veld, de machines, opslag, verwerking etc. zodat het glutenvrije graan helemaal schoon wordt geproduceerd, zonder tarwe of gerst in de buurt, dat is nog een hele klus (weten we van de Nederlandse haverketen waar de bewaking van de productieketen al werkt).  

Ik maakte zelf mijn pastasaus met dit recept van 24Kitchen, veel werk, maar erg lekker: http://www.24kitchen.nl/recepten/pastasaus-met-gehakt
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #842 Gepost op: juli 05, 2015, 14:25:12 »
wat een ellende van de kaas Tine.. :<
Ik herinner me een vegetrische kaas uit de natuurwinkel..
maar kan hem niet terugvinden..
kwam wel op deze site
http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/9541-welke-kazen-worden-vegetarisch-gestremd
maar die ken je vast al.. ;)

nu nog een site vinden met grasgevoerde koeien...
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #843 Gepost op: juli 05, 2015, 20:33:12 »
..
Ik maakte zelf mijn pastasaus met dit recept van 24Kitchen, veel werk, maar erg lekker: http://www.24kitchen.nl/recepten/pastasaus-met-gehakt
Zo maak ik altijd mijn bolognesesaus, echt veel werk vind ik het niet maar ik kan wel heel snel snijden.. ;)
Ik mik er trouwens vaak ook nog een handje diepvriesdoperwten door.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

orionne

• Gold Member
« Reactie #844 Gepost op: juli 06, 2015, 13:17:18 »
ik ben even op de Zwitserse kaassoorten gaan zoeken.
Van het merk Emmi ligt er veel kaas bij Jumbo en AH en Sligro
veel info:
http://ch.emmi.com/de/ernaehrung/ernaehrungsinformationen.html

en hier
http://www.vegetarismus.ch/kaeseliste.htm

misschien heb je hier iets aan.. ;)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

gerda1955

• Sr. Member
  • Een top forum !
« Reactie #845 Gepost op: juli 06, 2015, 13:50:43 »
hallo
Weet iemand van het forum of de katja Apenkoppen zoete drop en bananensmaak vernieuwd zijn
Ze waren altijd gluten vrij maar dat staat er nu niet meer op het stond op de voorkant
Als ik het nu gebruik heb ik last van buikpijn en dat had ik eerst niet
Grtj Gerda
:paard: :kat:
ik heb coeliakie 3a sinds augustus 2005
ik gebruik soya in plaats van melk

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #846 Gepost op: juli 11, 2015, 16:13:10 »
Ik blijk ijzertekort te hebben en ben op zoek naar aanvullingen, maar tot nu toe is dat geen succes. Ik wil de diepvriesmosselen van Klaas Puul proberen; volgens de fabrikant is het waterlaagje alleen (zout) water en is de kans op besmetting nihil. Heeft iemand toevallig ervaring met dit product, of met andere mosselen/zeevruchten?

Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #847 Gepost op: juli 11, 2015, 22:05:36 »
hallo
Weet iemand van het forum of de katja Apenkoppen zoete drop en bananensmaak vernieuwd zijn
Ze waren altijd gluten vrij maar dat staat er nu niet meer op het stond op de voorkant
Grtj Gerda
Dit staat op de site van Katja:

Zijn Katja snoepjes en dropjes glutenvrij?
Antwoord:
Ja, bijna alle Katja snoepjes en dropjes zijn glutenvrij met uitzondering van de Zure Matjes, Zure Sticks, Oeries Aardbei en Oeries Drop.
Katja ziet het echter als haar verantwoordelijkheid om je erop te wijzen dat er mogelijk sporen van tarwe in de Katja producten kunnen voorkomen. De reden hiervoor is, dat het ingrediënt glucosestroop onder andere uit tarwe wordt bereid. Ze kunnen echter wel als glutenvrij worden beschouwd, omdat als er al resten van gluten in de producten zouden voorkomen, deze zeer gering zijn en altijd binnen de Europese norm "Codex Alimentarius" vallen, d.w.z. maximaal 20 mg gluten/kg product.

Als je gevoelig bent zou ik ze niet nemen Gerda.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #848 Gepost op: juli 11, 2015, 22:55:23 »
Ik blijk ijzertekort te hebben en ben op zoek naar aanvullingen, maar tot nu toe is dat geen succes. Ik wil de diepvriesmosselen van Klaas Puul proberen; volgens de fabrikant is het waterlaagje alleen (zout) water en is de kans op besmetting nihil. Heeft iemand toevallig ervaring met dit product, of met andere mosselen/zeevruchten?

Ik zou zelf liever geen kweekmosselen eten, maar liever (verse) mosselen uit Hollandse wateren. Maar ik heb niet een speciaal merk voor je, want ik heb het nog niet gegeten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #849 Gepost op: juli 11, 2015, 23:00:43 »
hallo
Grtj Gerda

Van alle soorten drop die we in het verleden aten werden we van die van Katja het meest ziek, zelfs al na 1 of 2 dropjes. Hier zit verhoudingsgewijs het meest gluten in. Misschien kun je een andere soort drop zoeken?  :?

orionne

• Gold Member
« Reactie #850 Gepost op: juli 12, 2015, 10:09:23 »
ik heb het idee, dat de kaiserbroodjes van Schär anders zijn geworden..
ik heb er weer last van..is er iemand anders met dezelfde ervaring? Ik krijg het weer benauwd, zodra ik begin te eten..

even nog over klaas..
Ik ben gaan zoeken in de natuurvoedingswinkel (niet Ekoplaza) naar de vegatarische kaas, die ik al jaren geleden gebruikte voor pizza (totn ik nog geen coelikaie had..
En gevonden, Doolin :)
http://www.kaasuitholland.com/epages/09020213.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/09020213/Products/168
ik kan niet vinden waar deze kaas verder gemaakt wordt, of de koeien alleen graas eten.. :s

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #851 Gepost op: juli 15, 2015, 09:30:08 »
Ik heb nog geen goede kaas gevonden.

Van verschillende soorten aardappels (gewoon en bio) van AH en Lidl werden we ziek.

Deze gaat goed: Bildstar aardappels van Hero Stam, hij staat bij de visafslag in Den Oever, en verstuurt ook aardappels per post.

Deze aardappels kosten momenteel 1 euro per kilo. De Opperdoezer aardappels die hij zelf teelt gaan ook goed (maar die vind ik te duur voor dagelijks gebruik).

De Eerstelingen die ik uit zijn groentewinkel probeerde gingen niet goed.

http://opperdoezerrondetoko.nl/

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #852 Gepost op: juli 15, 2015, 13:27:12 »
Weet je ook waarom de aardappelen fout gaan Tine? Is het wisselteelt, pesticide of mest vermengd met stro de oorzaak?

Hier gaan ook dingen mis, maar ik kan moeilijk de vinger erop wijzen waar(om) en soms lijkt iets verdacht wel weer een keer goed te gaan, wat de puzzel alleen maar moeilijker maakt. De boer waar ik groente vaak haal doet niet aan wisselteelt, maar heeft wel biologische mest vermengd met stro, ik ben alleen nog steeds niet eracht of dat uitmaakt, zucht...

Heb je deze kaas wel een geprobeerd? http://www.oldehoofsterkaasboerderij.nl/index.php/homepage Als ik het aandurf in de toekomst wil ik deze kaas proberen, gras gevoerd en A2 melk, er zit wel stremsel in. Maar eerst een week bereiken zonder glutenreacties  :s

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #853 Gepost op: juli 15, 2015, 15:51:04 »
Fijn dat je goede aardappelen gevonden hebt tine. Ik vraag me net als ViVeertje af waardoor je ziek wordt van aardappelen.
Zelf heb ik meestal van jumbo Kruimige aardappels extra groot in 5 kilo zak.

Vervelend ViVeertje al die glutenreacties.  Misschien kunnen we je helpen als je zegt wat je eet/drinkt.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #854 Gepost op: juli 16, 2015, 08:29:08 »
Na een week met hoofdpijn, foute ontlasting en buikpijn, duidelijk afgekeurd: Betaine HCl Plus Pepsin van Bluebonnet

Vannacht weer eindelijk goed geslapen  :)

Als ik een glutenreactie heb krijg ik oa last van me maag (maagzuur, veel lucht, misselijk) en daarnaast gaat de vertering mis. Maagzuur remmers hebben geen effect, en blijkt dat te weinig maagzuur dezelfde symptomen geven en ook vaak voorkomen bij glutenintollerantie.
http://celiacdisease.about.com/od/faqs/f/Can-Celiac-Disease-Cause-Reflux-Symptoms.htm
http://celiacdisease.about.com/od/symptomsofceliacdisease/a/Are-Your-GERD-Symptoms-Caused-By-Celiac-Disease.htm

Nu alleen nog HCL supplement vinden zonder gluten.

Alexandra, vaak heb ik ook last door testen van producten, maar ik zal binnenkort eens een lijstje maken, hopelijk kan je helpen  :)