Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291701 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #810 Gepost op: april 26, 2015, 21:32:54 »
Na lang twijfelen toch afgekeurd: boekweitmeel en -vlokken van Keskisen Mylly uit Finland. Een klein beetje kan ik nog wel 'handlen', maar een grotere portie niet. Jammer, want ik vind deze boekweit heerlijk. Het is wel het veiligste merk boekweitmeel dat ik ken. Bevat minder gluten dan broodproducten van Schar (die bevatten minder dan 5 ppm gluten). Helaas blijkt het niet echt 0 ppm gluten te zijn, afgaande op mijn ervaringen na een lange testperiode. De molen verwerkt alleen boekweitmeel. Het is gecertificeerd glutenvrij.

http://www.keskisenmylly.fi/english/index.htm
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #811 Gepost op: april 27, 2015, 01:52:26 »
Oh, dat is jammer Tine.  :s Bij mij gaat het wel goed, maar ik kan kennelijk wel tegen dingen ergens rond de 5 ppm.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #812 Gepost op: mei 01, 2015, 10:17:44 »
Goedgekeurd, Red Beans van XO  :). Ik spoel ze voor de zekerheid goed af, nachtje weken nogmaal spoelen en dan koken. Ze zijn erg smaakvol, en eindelijk een voedzame aanvulling.

Voor mij persoonlijk afgekeurd, eieren. Volgens mij heb ik alle soorten eieren nu wel geprobeerd, maar helaas  :'. van de zomer misschien nog een keer proberen als alle kippen meer buiten lopen.

Iemand ideen voor een soort taartje/koekje tijdens mijn eigen verjaardag? (zonder ei, melk, gist) Ik heb er geen last van dat andere wel taart eten normaal, maar op mijn eigen verjaardag lijkt het me wel leuk ook 'iets' te kunnen mee eten.

Pallas

• Full Member
« Reactie #813 Gepost op: mei 01, 2015, 16:19:12 »
Mani gaat bij mij ook noet goed, ik dacht dat ik niet tegen de pompoenpitjes kon. Zou ook nog gluten kunnen zijn. Jammer, toch wel handig die zakjes.

Taart zonder dat allemaal dan kom ik niet verder dan choco-avocadomousse met geklopte Aroy-D cocosroom en geroosterde pecannootjes. De mousse kun je opstijven met gelatine zodat het wat kwarktaart achtig wordt. De avocado pureer je met ahornsiroop, (veel!) cacao en mespuntje zout. Gelatineblaadjes toevoegen door het op te lossen in warm sinaasappelsap en dan mengen.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #814 Gepost op: mei 01, 2015, 17:02:48 »
Gist en melk zit sowieso lang niet altijd in taart toch? Er bestaan ook eivervangers geen idee of dat werkt.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #815 Gepost op: mei 01, 2015, 17:07:10 »
Als bodem onder de mousse zou je kruimeldeeg kunnen maken: plantaardig hard vet (kokosolie of margarine ofzo, suiker, en een glutenvrij meel.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #816 Gepost op: mei 01, 2015, 20:47:31 »
Ik heb de eieren van Demeter onlangs geprobeerd, die gingen niet goed. Er zijn maar weinig kippen die buiten in het gras lopen, daarvan wil ik nog een keer de eieren proberen. Vandaag hebben mijn eigen kippen hun eigen eieren opgegeten!  :z Dat hebben ze vast afgekeken van de ekster... die een paar dagen geleden een ei 'gestolen' had dat per ongeluk in het gras lag en niet in het hok. Eieren van mijn eigen kippen bevallen ons goed, maar ik heb er niet genoeg (zeker niet als ze ze ook zelf gaan opeten grrr). De nieuwe kuikens gaan pas in oktober aan de leg, dus hopelijk gaan de kippen dit niet vaker doen.  

Viveertje, misschien kun je een koekje maken met banaan en anders een soort 'stroopkoeken' maken? (heb je al gezocht in het receptenarchief? Er is uit het verleden een recept van Gonny met zandkoekjes van boekweitmeel en rijstmeel, ik weet niet precies waar het staat (en boekweitmeel kun je vervangen door rijstmeel).

Ik maak vaak applecrumble van gemalen amandelen, daar zit wel roomboter in, ik weet niet of je een soort kokosolie hebt gevonden die goed gaat? http://gezondlevenvanjacoline.blogspot.nl/2012/09/suikervrije-appelcrumble-met.html
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #817 Gepost op: mei 01, 2015, 22:33:50 »
Welk recept wil je zonder gist melk of ei.

Stroopwafels veel werk maar heerlijk
boterkoek erg lekker super snel
cupcake met vruchten, wel zelfde ochtend maken
appeltaart wij eten hem als perentaart

wij doen de verjaardag altijd zonder melk ei gluten of kant en klaree produkten!De ene vind het heerlijk de andere wennen maar pas een keer een klacht gehad van oud oom haha

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #818 Gepost op: mei 01, 2015, 22:40:38 »
Ik dacht een leuke te hebben voor de kids.

Marja de bij aanmaak bio.

Suiker, frambozenconcentraat uit pure frambozen,frambozen aroma,water,citroenzuur.
Dacht mooi verdunt dus nog minder kans dat het mis gaat.

Conclusie juf vroeg zelfs wat er ineens aan de hand was.Zoon gewoon soort van agressief ervan geworden.Hij weet niet meer om te gaan met zijn gevoel als het mis gaat.

Voor nu zijn wij weer even genezen van het kant en klaar gebeuren.

Smulrol

• Jr. Member
  • **
« Reactie #819 Gepost op: mei 02, 2015, 07:04:33 »
Ik dacht een leuke te hebben voor de kids.

Marja de bij aanmaak bio.

Suiker, frambozenconcentraat uit pure frambozen,frambozen aroma,water,citroenzuur.
Dacht mooi verdunt dus nog minder kans dat het mis gaat.

Conclusie juf vroeg zelfs wat er ineens aan de hand was.Zoon gewoon soort van agressief ervan geworden.Hij weet niet meer om te gaan met zijn gevoel als het mis gaat.

Voor nu zijn wij weer even genezen van het kant en klaar gebeuren.
Klink als aanmaaklimonade met veel suiker. Gaan gezonde/normale kinderen toch ook vaak van stuiteren?

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #820 Gepost op: mei 02, 2015, 10:06:23 »
Dankjullie wel allemaal voor meedenken voor een recept  :). Het licht kwa ingredienten nog iets complexer, want ik heb nog geen cacao, suiker, kokosmelk of boter/kokosolie voorhanden die goed gaat/nog niet getest. Het zoete moet dus uit fruit komen, olijfolie gaat wel goed en heb amandelen (Meray) die goed gaan.

@Tine, ik heb ook de eieren van Demeter oa geprobeerd, ook die gaan fout (zelfs als ik maar een half ei eet), ik kijk uit naar een huis met tuin  :D. Misschien missen jouw kippen wat waarom ze eigen eieren eten?
Ik heb in het recepten archief een zandkoekjes recept gevonden met meel, stroop en boter. Dit zou een optie zijn, jij maakt toch zelf appelstroop? Hoeveel appels heb je daarvoor nodig en hoelang moet het koken? En anders ga ik voor de appelcrumble met olie  :)

@ zoekende mama, cupcake en appeltaart klinkt goed dus graag!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #821 Gepost op: mei 02, 2015, 10:33:42 »
Ik maak deze appelstroop (kan ook zonder suiker als je zoete appels neemt): http://thuismaken.nl/appel-en-perenstroop-antoinette-vermeer/

Het moment vinden dat het echte stroop wordt is lastig. Meestal schep ik er na een uur koken eerst wat uit, doe dat in een potje, en dan laat ik het nog een half uur verder koken, dan heb ik een dunne en dikke variant stroop. Met suiker gaat veel makkelijker dan zonder suiker, dan wordt het niet zo snel dikker.

Ik koop appels uit de appelautomaat in het dorp hiernaast, dat is 2,5 kilo. Dat worden 2 kleine potjes stroop.

Goede cacao heb ik nog niet gevonden (ik heb nog cacaoboter om te testen). Goede kokosolie ook niet.  

Ik heb fijne witte kristalsuiker uit Duitsland op het moment (van Sdzucker, gekocht bij de Edeka).

Ja ik at 2 eieren van Demeter en dat heb ik geweten... het was meteen duidelijk dat ze niet goed waren voor mij.

Ecoboerderij de Haan in Ingen heeft nu naast melk van koeien die geen tarwe eten ook slagroom en in de toekomst roomboter.

Vandaag ga ik kaas ophalen van melk van koeien die geen tarwe gegeten hebben, zoon kijkt er erg naar uit, het stremsel komt van kalveren (die melk drinken en nog geen voedselbrokken eten), het zou heel fijn zijn als we weer kaas hadden! De boerderij ligt in Bennekom, en heet De Hooilanden. http://www.dehooilanden.nl/hl25/

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #822 Gepost op: mei 02, 2015, 16:16:18 »
Klink als aanmaaklimonade met veel suiker. Gaan gezonde/normale kinderen toch ook vaak van stuiteren?

Alles kan maar suiker hebben ze normaal geen last van.
Nu is het weer duidelijk helemaal mis gegaan.Duurt vaak vier dagen en dan zijn de klachten weer verdwenen.

12cook

• Gold Member
« Reactie #823 Gepost op: mei 02, 2015, 17:52:06 »
@ViVeertje: heb je wel eens pannenkoekentaart gemaakt?

Stapel pannenkoeken bakken en dan "lasagne" maken met pannenkoek en beleg. Ik heb m gemaakt met:
- aardbeienjam
- eigengemaakte pruimenjam
- gepureerd fruit dat niet verkleurd (bessen oid, banaan en appel lijkt me niet geslaagd)

Bovenste laag weer n pannenkoek. Goed aandrukken, liefst wat gewicht erop. Goed koelen of even invriezen. In smalle punten snijden. Garneren met fruit, poedersuiker, slagroom (desgewenst lactosevrij).

Je kan de taart zo hoog maken als je wilt. Maar net als spekkoek, heel handig is t niet als je t niet in de mond kan krijgen. Laagjes hebben wel wat de neiging om van elkaar af te glijden.

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #824 Gepost op: mei 03, 2015, 20:52:28 »
@ tine, dank voor je info. Ik was ook flink beroerd toen ik een heel Demeter ei ophad, maar kon het niet geloven dus nog een keer geprobeerd, toen was het wel duidelijk.
Als ik enigzins balans heb gevonden in het eten is de melk van de Haan n van de de volgende test kandidaten, zou erg fijn zijn, slagroom en boter klinkt als muziek in de oren  :). De kaas die mijn partner eet zit trouwens vegetarisch stremsel in, misschien nog een optie voor jullie. En anders zelf kaasmaken? Er is een leuk kaasboekje om zelf kaas te maken, Kaas je kaasje - Rademaker het kaasboek.

@ 12cook, dat is ook een goed idee. Ik zal nog wel moeten oefenen want mijn pannenkoeken met alleen rijstmeel en water zijn nog niet echt pannenkoek waardig haha