Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291654 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #795 Gepost op: maart 23, 2015, 17:49:00 »
Hij zit met vit.D op 25, de kinderarts wil hem nog geen supplementen geven (een kwart van de bevolking heeft een tekort in de winter), maar heeft voorgesteld dat hij naar buiten gaat zodra de zon sterk genoeg is, dat is al vanaf deze week, op tijden dat er geen wolken voor de zon zitten (vit.D neem je op vanaf zonkracht 3), dus we laten de natuur z'n werk doen; in de zomer volgt nogmaals een check of de vit.D goed omhoog gegaan is, ik heb er wel vertrouwen in.  

http://www.knmi.nl/weer/weer_en_gezondheid/zonkracht.html
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #796 Gepost op: maart 23, 2015, 17:58:12 »
Ik zat aan 36, ik voelde het echt inslaan (wat ik absoluut niet had verwacht, aangezien ik wist dat waardes tussen de 25-50 punt van hevige wetenschappelijke discussie is, en de conservatieven tot nu aan de winnende hand lijken). Metingen schijnen ook nog niet altijd betrouwbaar te zijn, dus voor hetzelfde geld heeft hij bij een meting in een ander lab een veel flinker tekort.

Weet de kinderarts ook dat je zoon al zo lang niet naar school is geweest? Misschien dat dat reden is om hem nog eens grondig te onderzoeken op andere aandoeningen? Een schildklier die een maand geleden zijn werk nog deed, kan er nu zomaar (gedeeltelijk) mee uitgescheiden zijn? Is hij ook doorgelicht op zeldzamere dingen? Lupus, Addison.

En ten slotte (hoe zeer ik het ook haat als mensen dat tegen mij insinueren): zou hij depressief kunnen zijn? Iets wat ten eerste vaak voor komt bij mensen met schildklierproblemen in de familie (het schijnt dat schildklier antistoffen ook een reactie in de hersenen kunnen veroorzaken zonder dat er een schilklierprobleem is), en ook gezien zijn situatie kan ik me voorstellen dat hij daar niet vrolijk van wordt. Depressie is trouwens mogelijk ook geassocieerd met vitamine D waardes beneden de 50.

orionne

• Gold Member
« Reactie #797 Gepost op: maart 23, 2015, 21:05:36 »
Hij zit met vit.D op 25, de kinderarts wil hem nog geen supplementen geven (een kwart van de bevolking heeft een tekort in de winter), maar heeft voorgesteld dat hij naar buiten gaat zodra de zon sterk genoeg is, dat is al vanaf deze week, op tijden dat er geen wolken voor de zon zitten (vit.D neem je op vanaf zonkracht 3), dus we laten de natuur z'n werk doen; in de zomer volgt nogmaals een check of de vit.D goed omhoog gegaan is, ik heb er wel vertrouwen in.  

http://www.knmi.nl/weer/weer_en_gezondheid/zonkracht.html

25 is veel en veel te laag. sorry..
mijn zoon (diabeet) kreeg direkt een booster bij deze waarde, had ook 25.
een tekort vul je niet alleen aan met zonlicht, daar is een steuntje(een grote steun) in de rug voor nodig

Ik leerde dit al in de tijd(jaren geleden), toen ik nog in het ziekenhuis werkte met een internist, die de mensen uit de oorlogskampen behandelde..met hoge dosis Vit. B

eerst een tijd hoge dosis, tekort aanvullen en dan een goede onderhoudsdosis..

zeker als Tom zo moe is...denk ik, dat het hem een eind op weg kan helpen..
Doe het!
sterkte!

en ik ben het ook eens met Josje..

ik was gisteren naar de film met een vriendin..heb je het niet koud? stomverbaasd!

het doet erg veel met je..veel meer energie en beter slapen..

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Annikka

• Gold Member
« Reactie #798 Gepost op: maart 24, 2015, 09:40:10 »
Annikka, ik kocht bakbananen en wilde ze pellen/ schillen maar ze waren niet goed (bruine plekken). Hoe kun je zien of ze rijp/ eetbaar zijn?  :?

Zaten de bruine plekken op de schil of op de banaan zelf? Op de schil is prima. Het zijn geen mooie bananen. Die bruine plekken geven aan dat de banaan rijp is. Hoe meer plekken, hoe rijper en zoeter de banaan. De bananen zijn erg kleverig om te schillen. De groene kan ik niet gewoon afpellen, die schil ik als een aardappel.
Vanmiddag ga ik weer bakbanaanpannenkoeken maken. Dit keer ga ik de bananen eerst even koken. Als ik er beslag van heb gemaakt dan doe ik er fijngesneden groente en kruiden door. Na het bakken beleg ik ze met rucola, avocado, vegan parmezaanse kaas.
De gele bakbanaan met bruine plekken is erg lekker om in plakjes te snijden en even te bakken in olie tot ze goudbruin zijn. Je bakt ze als poffertjes. Ze smaken als een mix tussen gebakken aardappeltjes en banaan.
Ik heb sinds kort de bakbanaan ontdekt en probeer hier nu steeds meer recepten van uit. Ik vind het lekker en het vult goed.
Hier nog een link met info: http://www.nutrition-and-you.com/plantains.html
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #799 Gepost op: maart 24, 2015, 09:51:40 »
Mijn zoon zijn vitamine D waarde was 59 en de huisarts adviseerde hem om vitamine D bij te slikken. Dat deed hij al, maar de dosis hebben we nu verhoogd.
De huisarts dacht bij hem ook aan mogelijke psychische oorzaak van zijn klachten. Straks heeft hij een gesprek met iemand van de GGZ. Ik ben er dubbel in, maar goed als hij er meer geholpen is vind ik het helemaal prima.
Hij heeft trouwens uitgebreid bloedonderzoek gehad en daar kwam niets uit. De longfunctietest mislukte en daar werd uit geconcludeerd dat er geen aanwijsbare longaandoeningen zijn. Ik ben het niet met die conclusie eens want uit een mislukte test kun je niks afleiden. Verder heb ik ook die tests gehad en alles ging prima tot de histamineprovocatietest. Daar kwam een forse astma uit. En die histaminetest heeft mijn zoon niet gehad.
Aan de andere kant functioneerden zijn longen niet beter nadat hij een dosis ventolin had gehad en dat had wel een aanwijzing kunnen zijn. Lastig allemaal.

@ Viveertje,
Ik kom juist heel weinig aardappelrecepten tegen bij paleo. Wel van zoete aardappelen, en daar staat dan vaak bij dat mensen hier voorzichtig mee moeten zijn ivm de koolhydraten.
Bij mij is mijn bloedsuikerspiegel veel rustiger geworden door paleo. Al ben ik niet echt een zoetekauw. Ik eet graag fruit, maar verder eet ik liever hartig dan zoet.
En bij auto immuunpaleo worden nachtschades ook afgeraden. Ik eet ze wel, al luister ik wat mijn lichaam aangeeft. Ik vind het nu te koud voor rauwe tomaten, maar warme nachtschades gaan bij mij wel goed.
Zo is het voor iedereen een puzzel ;)
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #800 Gepost op: maart 25, 2015, 08:33:58 »
Annikka,
Je hebt gelijk, Paleo en SCD doen niet aan aardappel, hoogstens bataat. Daarom heb ik ook veel recepten van hun. Volgens mij heb ik het beetje krom omschreven in mijn vorige bericht  :D.
Aardappel is best lastig, want in de meest bakmixen (oa Schar en Doves) zit aardappel verwerkt. Al geeft het nu ook niet zoveel meer want er zitten ook teveel gluten in voor mij.
Mijn suikerspiegels gaan nogal omhoog bij de zetmeelmeel soorten zonder vezels, helaas ook van rijstmeel. Dus ik probeer dat altijd te eten in combinatie met fruit/groente/noten. Om zo wat meer vulling te krijgen, anders heb ik na een uur alweer honger  :D

koekie8

• Gold Member
« Reactie #801 Gepost op: maart 31, 2015, 22:47:31 »
Annikka, ik kocht bakbananen en wilde ze pellen/ schillen maar ze waren niet goed (bruine plekken). Hoe kun je zien of ze rijp/ eetbaar zijn?  :?

Veertje, avocado's heb ik ook net ontdekt, al eet ik ze kaal, omdat ik nog geen recept had gezocht/ bedacht (en zoon wil geen bananen, misschien lukt het ook met aardbeien?).

Een groene bakbanaan bestaat nog voornamelijk uit zetmeel en smaakt naar aardappel (vind ik). Heeft hij bruin/zwarte plekken op de schil, dan is hij aan het gisten en wordt het zetmeel omgezet in suiker. Als hij van die lelijke donkere plekken heeft, pel ik hem, snijd ik hem in plakjes en bak ik de plakjes in de olie in een pan, tot ze aan beide kanten bruin zijn. Ik vind het een heerlijk toetje/snack!

Avocado's zijn lekker om door de sla te doen. Het is een goede bron van gezonde vetten en eiwitten! Je kunt ze ook prakken, er een gesnipperd uitje door doen en een in stukjes gesneden tomaat. Eventueel wat zout, peper, citroensap en/of peterselie er doorheen doen en je hebt een lekker smeerseltje voor op brood, crackers et cetera.

In Nijmegen zit een gezamenlijke moestuin: http://moestuinneerbosch.nl/. De boer/tuinder onderhoudt alles en als je een aandeel koopt in de moestuin, mag je elke dag langs komen om voor eigen gebruik groente en kruiden en zo mee te nemen. Lijkt me ideaal voor wie gevoelig is en veel uit eigen tuin wil eten, maar geen (grote) tuin heeft. Beetje pech dat jullie zo ver weg wonen, Tine... Maar misschien zit zoiets ook bij jullie in de buurt?
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #802 Gepost op: april 01, 2015, 09:33:42 »

Addah

• Newbie
  • *
« Reactie #803 Gepost op: april 13, 2015, 09:16:33 »
Hallo,

Dit is mijn eerste bericht op het forum, maar ik lees al heel lang mee.
Zouden jullie mij misschien kunnen helpen met het volgende?
Ik zit nu ongeveer 1,5 jaar op het glutenvrije dieet, maar het gaat maar niet ťcht beter. Soms wel, als ik erg puur eet. Ik heb namelijk tijdens het gv dieet lang op het FODMAP dieet gezeten. Als ik FODMAPs in pure vorm toevoeg, heb ik nergens last van. Met FODMAPS gaat het beter, en ik heb me zelfs een paar weken ťcht fit gevoeld (HEERLIJK!). Totdat ik 'fabrieks'producten toe ga voegen, aan het begin lijkt het goed te gaan maar na een week of twee heb ik weer dezelfde klachten (misselijk, grieperig, erg moe, duizelig, brain fog, pijn in de benen). Dit is nu al een paar keer geprobeerd en telkens gebeurt hetzelfde, het duurt enkele weken voordat ik me weer fitter voel. Ik heb nog amper producten met MDG geprobeerd, dus daar kan het denk ik niet aan liggen.
Zou het kunnen dat er in de fabrieksproducten te veel sporen van gluten zitten voor mij?
(kans op kruisbesmetting is verder erg klein: ik woon alleen, eet amper ergens anders en als ik 's een keer naar mijn werk kan let ik heel goed op.)

Met fabrieksproducten bedoel ik:
- meer rijstwafels (biologische van de AH) --> tijdens FODMAP mag je er twee per dag, nu eet ik er soms meer
- humus beleg, gekocht bij de AH
- (biologische) groentenchips van de AH
- soms een sausje bij het eten, wel glutenvrij (weet even niet welke, want eet ik bij mijn moeder)
- paaseitjes van de AH
- boekweitmuesli van Eat Naturel (de repen kan ik niet tegen)
- Hero fruitijsje (al las ik dat die hier bij veel goed gaan)
- ander soort thee (?) (FODMAP alleen groene thee)
- appelmoes (?)
- rijst en rijstnoodles (at ik met FODMAP niet)
- en met pasen had ik ook een soort gv muffintjes (van 'n bakker), kipnuggets (gv op 'n terras) op
- brood haal ik nu in Den Haag bij The Welsh Bakestone

Ik wil nu terug naar een basisdieet om me weer fit te voelen. Mijn vraag is nu of iemand misschien een lijstje heeft met producten die waarschijnlijk goed zullen gaan? Ik probeer dit topic af te struinen, maar het is best lastig en sommige informatie is oud/veranderd. Ik weet dat ik gewoon terug kan naar mijn eigen basisdieet, maar ik wil niet onnodig steng zijn. Na 1,5 jaar af en op het FODMAP dieet te hebben gezeten, hou ik het bijna niet meer vol. 
Mijn vragen zijn vooral:
- welk brood kan ik eten? (ik at toen Genius, maar dat vind ik echt niet lekker) Hoe zou ik het zelf kunnen bakken, met welk meel? (van Boekweit meel van Johannusmolen krijg ik buikpijn)
- eten jullie rijstnoodles?
- welke rijst eten jullie? Ik lees vaak die van XOXO, maar die hebben ze hier alleen in zeer grote zakken. Zijn ze ook kleiner verkrijgbaar? Zou ik eerst ander soort rijst kunnen proberen.
- zeezout chips van AH excellent, gaat dat bij jullie goed?
- zijn er niet natuurlijke tussendoortjes (dus anders dan rozijnen en fruit) die bij veel gevoeligen goed gaan?

Ik zit al lang bij een diŽtiste, maar soms vind ik het moeilijk daar verder te komen. Daarom stel ik mijn vraag hier.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast bedankt :)

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #804 Gepost op: april 14, 2015, 10:50:57 »
@ Annikka,
Ik heb me gewaagd aan de bakbananen  :). Geen pannekoeken omdat eieren hier nog in de test-fase zitten, maar heb er pap meegemaakt (recept eetpaleo), met appeltje en worteltje geraspt erdoor heen, was erg lekker. Mijn darmen vinden het wel stuk zwaarder te verteren merk ik, maar nog geen glutenreacties. Voor de zekerheid heb ik de bakbananen wel goed afgespoeld.

@ Addah,
Helaas kan ik je niet veel verder helpen, ik ben zelf ook nog zoekende naar producten waar ik niet op reageer, en veel van jouw lijstje eet ik niet. Ik eet fruit, groente, rijstmeel van XO, maak zelf frietjes, chips en appelmoes.

Addah

• Newbie
  • *
« Reactie #805 Gepost op: april 16, 2015, 20:45:36 »
Dank je wel Viveertje!

Ik lees nu mijn eigen berichtje terug en ik moet gewoon niet zo eigenwijs gaan en weer op mijn eigen basisdieet waarop het wel goed gaat gaan.
Ik word er alleen zoo moe van, en heb zo'n behoefte aan lekkere (en makkelijke dingen)

Afijn, sinds maandag heb ik alleen maar puur gegeten
En vandaag ben ik voor het eerst weer uit bed (jeej) en heb ik zelfs een stukje gefietst en op een terrasje gezeten.
Volhouden dus, en over een hele tijd pas weer dingen toevoegen.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #806 Gepost op: april 17, 2015, 11:23:12 »
Dag Addah,

wat een zoektocht hŤ. Het is in elk geval al heel wat dat je een basisdieet hebt waarop je je goed voelt, dat is een goed uitgangspunt.
Ik weet zelf niet precies hoe gevoelig ik ben (wel gevoeliger dan gemiddeld) en heb nog regelmatig producten waarvan ik twijfel of ze nou wel of niet goed zijn, dus ik vind het eng om je iets aan te raden. Ik zal wat dingen opnoemen die ik regelmatig eet en waarvan ik het idee heb dat ze goed gaan.

-Inderdaad de rijst van XO. Ik eet ongeveer een kilo per week, dus zo'n grote zak gaat wel op :)
-Ik bak soms brood van het rijstmeel en ketanmeel van XO, ongeveer volgens het recept van tine (staat hier wel ergens op het forum). Kant en klaar brood eet ik niet.
-Ik eet geen rijstnoodles, maar ik zag dat XO ook noodles had, dus dat zou dan wel het eerste merk zijn dat ik zou proberen.
-Ik eet ook de blikjes kidneybonen van La Bio Idea (uit de natuurwinkel), dat zijn momenteel de enige peulvruchten die goed lijken te gaan.
-Qua tussendoortjes is het inderdaad karig. Zelf bakken is een optie. Ik heb soms de sesamrepen van Sunita (o.a. bij de Tuinen te koop, vaak in de aanbieding 3=2)

Ik gebruik verder regelmatig de volgende producten, maar ik heb het idee dat daarin ergens iets fout gaat, dus je moet maar kijken wat je met die informatie doet:
-teff breakfast van Joannusmolen
-meergranencrackers van Natine (van hun boekweitpaneermeel werd ik heel ziek, dus dit is wel een product waar ik argwaan bij heb gekregen)
-kuipjes leverpastei van ÷koland (Ekoplaza)
-Zonnebloempasta en tahin van Horizon
-cacao van KrŁger

Ik hoop dat je er een weg in vindt. En als je nog tips hebt van producten die goed gaan, plaats ze gerust :D
Ik ben nog wel benieuwd welke rozijnen je gebruikt?

Groetjes!
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #807 Gepost op: april 17, 2015, 11:54:14 »
Ik heb vaak genoeg een glutenreactie gehad op verschillende melen van Joannusmolen dat ik ze gewoon niet meer gebruik. Zou ik niet aanraden als je vermoed dat je heel gevoelig bent.
Tussendoortjes is inderdaad moeilijk. Dat is gewoon zo als je heel puur wilt eten. of je moet het allemaal zelf maken.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #808 Gepost op: april 19, 2015, 14:29:55 »
Addah,

Je hebt nu een basisdieet waarvan je weet dat het goed gaat. Dat betekent dat je een voor een nieuwe producten kunt gaan proberen en kijken of je daar ziek van wordt (nooit meer kopen!) Producten die goed gaan kun je blijven gebruiken.
Het is een traag proces, en iets waar je nooit mee klaar bent.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #809 Gepost op: april 26, 2015, 21:23:59 »
Afgekeurd voor supergevoeligen: de leuke zakjes met een mix van gedroogd fruit en noten (zonder sulfiet of toevoegingen) van Mani, er zijn 2 soorten: Berry & Nuts en Sweet Cocktail (jammer, want ik vond het heel lekker!) Ze zijn glutenvrij, ik kocht ze bij AH.

http://manidaily.com/100-controlled/
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.