Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291717 keer)

Pallas

• Full Member
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #765 Gepost op: februari 25, 2015, 13:10:52 »
Ik heb ook een Peugeot, meerdere zelfs, voor mosterdzaad, witte peper, zwarte peper, roze blokzout met sesamzaad en nog eentje gevuld met koriander. Ik gebruik ook vaak de vijzel, voor het fijnstampen van kaneel, kruidnagel en suiker (tot poedersuiker). Peper gaat goed, ik heb een Turks merk. Volgens mij is een koffiemolentje goed afwasbaar en maalt die ook kruiden prima, ligt aan de molen die je hebt.

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #766 Gepost op: maart 01, 2015, 08:55:57 »
Goedgekeurd: Xo red bean. Te koop bij de toko en smaakt als bruine bonen.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #767 Gepost op: maart 01, 2015, 09:53:44 »
Afgekeurd: bio zwarte peper AH

Goedgekeurd: zwarte peper korrels in een molen van de Lidl
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #768 Gepost op: maart 01, 2015, 09:57:00 »
Afgekeurd: perssinaasappels AH.

Goedgekeurd: biologische sinaasappels

Ik zie je denken huh??  :? dat dacht ik ook, want we werden een paar peer ziek nadat ik perssinaasappels had geperst. Ik zag helemaal geen link met gluten, dus in eerste instantie meende ik dat we allergisch geworden waren voor citrusfruit. Maar de sinaasappels die ik bij de reform haalde, gaven geen reactie. Dus ik kon er geen touw aan vastknopen. Toch maar een mail naar AH gestuurd:

Beste lezer, graag wil ik weten of de laklaag van de mandarijnen en sinaasappels sporen van gluten kan bevatten? (eigenlijk wil ik het liefst bio sinaasappels en mandarijnen kopen waar zo'n laag sowieso niet op zit, misschien een idee voor het nieuwe assortiment?)

Mijn zoontje wordt aantoonbaar ziek van 0,05 mg gluten (aangetoond door de NVWA). Laatst heb ik sinaasappels voor hem geperst en daarna werd hij ziek, dat gebeurde daarna nog een keer. Dus nu vraag ik me af of er een laklaag op de (pers)sinaasappels zit en of daar (een heel klein beetje) gluten in zit. Mijn zoontje is na een besmetting met gluten 3 tot 5 dagen ziek thuis. Voor mij is het heel belangrijk om te weten wat de bron is. Als er geen glutensporen in de laklaag van de perssinaasappels zitten, kan ik op zoek naar een andere oorzaak van zijn buikpijn. Dus ik hoop dat u het wilt uitzoeken,

met vriendelijke groet,

Tine

Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht van 18-02-2015.  

Ik kan u berichten dat wij niet kunnen garanderen dat de waxlaag op de AH Perssinaasappelen 100 % glutenvrij is.
Het alternatief is inderdaad biologische sinaasappelen, daar is geen wax op gebruikt.
Uw suggestie om deze in het assortiment op te nemen, heb ik aan de verantwoordelijke inkoper doorgegeven.

Met vriendelijke groet,

Albert Heijn Klantenservice
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #769 Gepost op: maart 01, 2015, 10:53:04 »
Ik dacht inderdaad Huh?
Misschien specifiek iets van de ah? Zelf gebruik ik nooit perssinaasappels van de ah omdat ze vrij zuur zijn.
Ik haal ze bij de groenteboer en geen idee of het bio is, heb er nooit last van.
Ik spoel ze altijd wel eerst af voordat ik ze pers.
heb me laten vertellen dat de perssinaasappels van de Aldi en de jumbo wel zoeter zijn.
Misschien dat ah ze dus elders koopt dan andere bedrijven.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

orionne

• Gold Member
« Reactie #770 Gepost op: maart 01, 2015, 11:23:13 »
het is toch te gek aan het worden.
je betaalt ook fors meer voor perssinaasappelen bij de AH in vergl. m Jumbo..

helaas maar waar..bio sinaasappelen rotten snel weg...
en ik ben een echte biofan :P
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

12cook

• Gold Member
« Reactie #771 Gepost op: maart 01, 2015, 11:46:13 »
Bizar, gluten in n waxlaag op citrus fruit.
Maar dan denk ik dat je ook geen citroen rasp moet gebruiken. Of n lekker mandarijntje pellen en opeten...

Wel goed dat je t uitgezocht hebt Tine, al vind ik het nieuws zelf zeer onaangenaam.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #772 Gepost op: maart 01, 2015, 22:09:38 »
Maar dan denk ik dat je ook geen citroen rasp moet gebruiken.
Er staat niet voor niets altijd in recepten waarbij citroenrasp wordt gebruikt dat je een biologische citroen moet kopen... Dat is vanwege die waslaag.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #773 Gepost op: maart 02, 2015, 11:35:45 »
Afgekeurd: perssinaasappels AH.

Goedgekeurd: biologische sinaasappels

Goh, zelfde probleem hier. Ik kon er niks over vinden hier op het forum maar wel op glutenzap. Het meest waarschijnlijke is de wax inderdaad. Maar ook chemicaliŽn die gesprayd worden over het fruit om het houdbaar te houden en/of te rijpen.

Ik kwam erachter nadat ik last kreeg van sinaasappels zo uit de hand eten. Dacht eerst aan een citrus reactie, maar citroensap ging goed.
Ik heb nu Demeter sinaasappels, helaas is seizoen bijna ten einde. Deze worden rijp geplukt (proef je echt! hmm  :D) en mogen niet gewaxed of gesprayd worden met chemicaliŽn http://www.stichtingdemeter.nl/demeter/demeter-kwaliteit/

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #774 Gepost op: maart 03, 2015, 15:10:42 »
Ah geeft alles aan de inkoop door helaas doen ze er voor alsnog niks mee :roll:

Van meerdere kanten hebben we geprobeerd de sinterklaas lollies van ah eigenmerk weer in de winkel te krijgen, enigen snoep wat hier ooit is goed gegaan. Helaas nog steeds zonder resultaat.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #775 Gepost op: maart 03, 2015, 16:00:38 »
Tjonge, zelfs de waslaag op sinaasappelen :duimlaag:
Ik eet sinds afgelopen weekend een soort van paleo. Ik laat alle granen voorlopig weg. Ik heb het even helemaal gehad nadat ik laatst weer een glutenfout kreeg doordat ik een paar speculaasjes van Schšr at en de laatste tijd ietsje teveel fette crocanti crackers. Ik voelde me er ook niet lekker bij, bij al die crackers. Al zijn de crackers op zich wel heel lekker. Ik bleef maar trek houden, had last van mijn darmen en ik kwakkelde de laatste tijd nogal.

Ik eet dus geen enkele graansoort. Wel eet ik groente, fruit, eieren, aardappelen, vlees, vis, noten, zaden, bakbananen. Allemaal heel puur en hopelijk geen besmettingen met opgespoten spul erop of er in.
Tot nu toe voel ik me hier heel lekker bij en heb veel minder trek. Dat is in mijn geval wel fijn want ik had voortdurend trek en daar werd ik nogal onrustig van.
Vandaag heb ik voor het eerst pannenkoeken gemaakt met bakbanaan. Smaakt totaal niet naar banaan, maar wel alsof er stukjes walnoten in de pannenkoeken zitten. Ik gebruikte onrijpe (heel groene) bakbananen. Het zetmeel schijnt ook nog eens erg goed voor de darmflora te zijn. Ik merk het wel de komende dagen.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #776 Gepost op: maart 19, 2015, 08:04:48 »
Heb je een recept Annika voor dat soort pannenkoeken? Lijkt me lekker  :D. Toen wij in Tanzania waren hebben we een bananen plantage bezocht, was erg gaaf en lekker. We hebben van soep, tot stampot, cake en bier op gemaakt van banaan (allemaal andere soorten).

Gisteren gevonden in Haarlem bij een Toko, XO Yellow Split Mung Bean. Vergelijkbaar met linzen als ik de pakking begrijp. Iets voor het testlijstje en voor wat meer variatie dan alleen rijst... :s

Annikka

• Gold Member
« Reactie #777 Gepost op: maart 22, 2015, 08:36:59 »
Op internet is veel te vinden als je googlet op paleo bakbananaan pannenkoeken.
Ik maak ze door twee groene bakbananen te schillen. Dan in plakjes snijden en in de keukenmachine doen. Dan vier eieren en een snufje zout erbij. De keukenmachine een paar minuten flink laten draaien zodat het een luchtig mengsel wordt. Dan bakken in (liefst kokos) olie of boter. Ik vind het erg lekker om het beslag in een kom te doen en er dan fijngesneden groente aan toe te voegen zoals paprika, lente ui, champignons, kruiden, edelgistvlokken. Als de pannenkoeken gaar zijn beleg ik ze met rucola, avocado, tomaat etc.
Je kunt deze pannenkoekjes ook met rijpe bakbananen maken, maar dan is het lekkerder om ze met wat fruit te eten, of gewoon met niks en dan zijn ze ook geschikt om mee te nemen.

Ik eet nu een paar weken paleo en het bevalt mij grotendeels heel goed. Qua gezondheid bevalt dit prima. Ik heb ook helemaal niet meer zo'n behoefte om continu te eten. Mijn darmen werken beter en ik heb meer energie. Het is alleen nog even wennen en zoeken aan het meerwerk en de kosten. Het dieet is nogal hot momenteel, dus is er veel info online te vinden en zijn er veel blogs.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #778 Gepost op: maart 22, 2015, 08:51:49 »
Dat klinkt heel lekker Annikka!  :) Vroeger maakte ik weleens pannenkoeken van rijpe gewone banaan en ei, maar vaak lukte het me niet om ze heel te houden. Misschien lukt het me beter met bakbananen. Ben ook wel benieuwd naar de smaak, want ik heb geloof ik nog nooit bakbanaan gegeten.

Fijn dat je je beter voelt bij paleo  :)
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #779 Gepost op: maart 22, 2015, 10:21:38 »
De pannenkoeken van rijpe bakbananen smaken sterker naar banaan. Met gewone bananen lukt het minder goed.
Je kunt plakjes bakbanaan bakken als poffertjes in wat olie. Als ze goudbruin zijn, dan zijn ze gaar. Ze smaken als een mix tussen gebakken aardappeltjes en banaan. Ik vind het lekkerder als de banaan niet te rijp is, mijn zoon vindt het lekkerder met de rijpere bananen. De plakjes gebakken bakbanaan doe ik graag door een salade.
Ik koop de bananen bij de marokkaanse toko in ons dorp. Ze kosten rond de twee euro per kilo.
Binnenkort ga ik experimenteren met kokosmeel van aman prana. Daar kun je ook van alles mee maken.
Ik hoop dat er meer mensen hier paleorecepten gaan uitproberen. Of de theorie achter deze manier van eten helemaal klopt weet ik ook niet, maar voor coeliaken en glutensensitieven geeft het zoveel meer mogelijkheden  :)