Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291744 keer)

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #735 Gepost op: januari 12, 2015, 12:25:19 »
Daarnaast nog een vraagteken bij lactose  :?. Aan begin van mijn start glutenvrij dieet reageerde ik op lactose, of dat nu nog steeds is weten we niet. Omdat ik volgens de dietiste tekort heb aan calcium in mijn voeding heb ik MinusL geprobeerd, echter had ik hier een duidelijke glutenreactie op. Dietiste heeft het voor de zekerheid nagevraagd bij MinusL omdat ze ook toetjes hebben met tarwe erin, ze kunnen alleen garanderen onder de 20ppm, jammer dus.

Daarom afgelopen week kwark getest, hier zou deel lactose gefermenteerd zijn, en met biologisch demeter keuring, omdat deze meer gras krijgen (na al Tine en jullie ervaringen betreft vlees, eieren en zuivel). Toch een reactie  :duimlaag: die bij mij kenmerkt als gluten, inclusief foute ontlasting.
Maar nu weet ik niet of het de lactose of de gluten is. Wie van jullie heeft ervaring om deze reacties uit elkaar houden?

Renate48

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #736 Gepost op: januari 12, 2015, 12:31:20 »
Helaas, alleen een balkon om wat peterselie op te groeien en ook geen magnetron :".

Op een balkon kan heel veel en echt niet alleen peterselie. Mijn jongste zoon was besmet met het tuinvirus en hij heeft echt alleen maar een balkon op het zuiden. Daar stonden tomaten, aardbeien,sla, pepers en veel kruiden. Zal eens kijken of ik nog een foto heb in mijn mobiel. En ga anders maar kijken bij de bieb of die niet een boekje hebben om je wat wegwijs te maken.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Smulrol

• Jr. Member
  • **
« Reactie #737 Gepost op: januari 12, 2015, 12:31:38 »
er gaan meer wegen naar rome en er zijn meer voedingsmiddelen met calcium waar geen lactose aan te pas komt:
http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/foods-high-in-calcium/

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #738 Gepost op: januari 12, 2015, 12:42:51 »
In de winter kan ik geen kwark, melk en mozzarella vinden die hier goed gaat. In de zomer (soms) wel. Ook kan ik geen kaas vinden die goed gaat. Ik vermoed dat het komt omdat de dieren steeds meer tarwe eten, en omdat ze in de zomer meer gras eten en in de winter meer voedselbrokken met tarwe. Dat geldt zelfs voor de biologische koeien. Maar dat is een hypothese, ik heb daar geen duidelijk bewijs van. In dezelfde fabrieksomgeving worden (meestal) ook producten met gluten verwerkt.

Ik gebruik momenteel melk van koeien die alleen gras eten en geen krachtbrokken krijgen met tarwe erin (ecoboederijdehaan). Ik maak er zelf yoghurt, vla en ijs van.

Ik zag dat Verstegen sesamzaadjes heeft in een potje, dat bevat veel calcium, misschien kun je dat eens proberen (geroosterd bv)?

Ik weet niet hoe je de reactie op lactose en gluten uit elkaar kunt houden... ik gebruik elke week wel 15 liter melk, dus in ons geval kan ik me niet voorstellen dat lactose een probleem is, de melk verdragen we goed. Voor nog niet goed herstelde darmen kan lactose een probleem zijn, omdat op de top van de darmvlokken het enzym lactase wordt gemaakt dat lactose moet afbreken; zijn de darmvlokken verdwenen, dan heb je ook te weinig van die verteringsenzymen voor lactose; in de meeste gevallen herstelt dat zich als de darmvlokken weer aangegroeid zijn.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #739 Gepost op: januari 12, 2015, 12:44:25 »
Ben benieuwd Renate :), dat zou ik inderdaad wel zien zitten!

er gaan meer wegen naar rome en er zijn meer voedingsmiddelen met calcium waar geen lactose aan te pas komt:
http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/foods-high-in-calcium/

Thanks! Dit wist ik niet, behalve chiazaad. Gelukkig gister nog boerenkool op :D

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #740 Gepost op: januari 12, 2015, 12:47:21 »
Dankjewel voor de info Tine, dan denk ik als laatste de melk van de ecoboerderij ga testen.

Zal eens kijken of de AH hier sesamzaad verkoopt van Verstegen :)

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #741 Gepost op: januari 12, 2015, 16:57:43 »
Is al ff geleden dat ik lactose op heb, maar bij mij is er duidelijk verschil tussen lactose en gluten.
van lactose komt de reactie pas na 1,5 tot 2 uur en geeft veel buikkrampen en dan hol ik paar uur om de haverklap naar de wc en pas als ik leeg ben neemt de kramp af.
Bij gluten krijg ik al met een half uur klachten,  maar geen kramp. Meestal pijn in rug, dag later foute ontlasting en mist in hoofd en paniekaanvallen en erg moe.
Dit zijn mijn verschillende klachten en kan bij jou heel anders zijn. Grote gluten fouten heb ik niet meer, dan zouden de klachten waarschijnlijk anders zijn.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Voor calcium kun je ook tabletten slikken als je met eten geen oplossing vind.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #742 Gepost op: januari 12, 2015, 19:22:19 »
Bij lactose krijg ik last van winderigheid en de lucht is werkelijk een verschrikking :z
Bij gluten krijg ik last van draaierigheid, spierpijn, opgezette buik en plakpoep.
Maar die opgezette buik kan ik ook bij lactose en bij teveel geraffineerde suikers krijgen.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #743 Gepost op: januari 13, 2015, 19:28:00 »
Even terug op het calciumverhaal: hoe gaat rijstdrank van rice dream bij jullie? Die bestaat namelijk ook in een variant met extra calcium. Ik maak er onder andere pap mee. Of warme chocolade. Om zo te drinken ben ik er geen fan van, maar ik dronk Łberhaupt al nooit melk.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #744 Gepost op: januari 13, 2015, 19:47:30 »
Die durf ik niet uit te proberen. Je kunt rijstmelk ook zelf maken. Goedkoop, het wordt alleen een kliederboel in de keuken.
Je kunt er ook voor kiezen om calcium/magnesiumtabletten te nemen als je voorheen ook nooit melk nam. Ik heb helaas geen soort kunnen vinden die ik goed verdraag. Qua slikken vind ik het sowieso rotdingen, maar die van Solgar gingen nog het best.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #745 Gepost op: januari 13, 2015, 21:29:18 »
Maar nu weet ik niet of het de lactose of de gluten is. Wie van jullie heeft ervaring om deze reacties uit elkaar houden?
Je zou nog een keer een melkproduct kunnen proberen, maar met een lactasetablet erbij. Als je dan geen klachten krijgt, weet je dat het de lactose was. Krijg je wel klachten, dan komt het door gluten in de melk of in de lactasecapsule.

Hoe ik reacties op gluten en lactose uit elkaar houd? Ik weet dat ik niet reageer op een lactose'besmetting' zoals dat bij gluten kan optreden, want ik ben veel gevoeliger voor gluten dan voor lactose. Dus als het fout gaat nadat ik uit eten ben geweest, geef ik standaard gluten de schuld. Mijn klachten zijn niet elke keer gelijk, maar een groot verschil tussen reageren op gluten en lactose is de vermoeidheid: na een glutenfout kan ik dagenlang heel erg moe zijn, bij lactose heb ik dat niet.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #746 Gepost op: januari 14, 2015, 10:54:19 »
Dankjullie wel voor de uitleg en persoonlijke ervaring  :).

Tine, ik zie op ecoboerderij de haan dat ze ook kwark verkopen, gaat deze wel goed bij jullie? Of is deze niet van grasgevoerde koeien gemaakt?

Ik heb over 2 weken weer een afspraak bij de dietiste, een andere oplossing voor het calciumprobleem is inderdaad tabletten. Maar ik reageer hierop erg gevoelig, de vitC en/of vitB12 van Orthica gaan ook niet goed (hier ook tekort aan). Op het moment probeer ik dus inderdaad zoveel mogelijk groente en fruit te eten om voedingsstoffen binnen te krijgen via een natuurlijke manier (het enigste wat 'bijna' altijd goed goed).

Mijn reactie op de kwark was voor mij typisch gluten (moe, misselijk, volgende dag plakkende en drijvende ontlasting) maar mijn reacties verschillen soms in heftigheid. Als het een heftige reactie is dan raak ik ook verstopt en krijg uitslag.
Daarnaast hebben we nog steeds 'foutjes',  :( door producten te testen, maar ook olie en smaakmakers zoals kruiden, en balsamicoazijn blijven lastig.

Even terug op het calciumverhaal: hoe gaat rijstdrank van rice dream bij jullie? Die bestaat namelijk ook in een variant met extra calcium. Ik maak er onder andere pap mee. Of warme chocolade. Om zo te drinken ben ik er geen fan van, maar ik dronk Łberhaupt al nooit melk.

Ik heb deze nog niet geprobeerd, wel van provamel de soya en die gaat fout.

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #747 Gepost op: januari 14, 2015, 12:50:15 »
Soja gaat vaker fout, maar dat ligt eerder aan de soja zelf. Bij mij dan.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #748 Gepost op: januari 14, 2015, 13:20:40 »
Tine, ik zie op ecoboerderij de haan dat ze ook kwark verkopen, gaat deze wel goed bij jullie? Of is deze niet van grasgevoerde koeien gemaakt?

Ik heb hangop en yoghurt geprobeerd, die gaan niet goed, ze komen van een andere boerderij.

Ik gebruik in plaats van azijn altijd een verse citroen, ik pers hem, neem wat ik nodig heb, en bewaar de rest in een klein doosje in de koelkast.

Ik heb nu wel appelazijn van Beutelbacher op proef (gewone azijn wordt gestart met een miniem beetje gerst, maar vruchtenazijn niet, al kan azijn helder gemaakt worden met eiwitten, die van Beutelbacher - de troebele- is niet bewerkt, dat heb ik nagevraagd).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #749 Gepost op: januari 15, 2015, 13:17:38 »
Ik heb kortgeleden de Veg1 weer besteld in UK. Die gaat bij mij goed. De dextrose is gemaakt van mais en het product komt uit de VS. Ik neem ze vooral vanwege de jodium, maar ik denk dat de andere vitamines voor mij ook nodig zijn. Dit is de link met info: https://www.vegansociety.com/shop/supplements/veg1-blackcurrant-180s