Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291715 keer)

Annikka

• Gold Member
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #720 Gepost op: december 31, 2014, 21:25:39 »
Ik snap niet dat er zetmeel moet zitten in rodekool, maar wie ben ik.  :?

Ik zoek zuurkool zonder citroenzuur en ascorbinezuur (die 2 komen meestal van tarwe), maar ik heb het nog niet gevonden.

Wij eten graag Koreaanse rode kool. Die is hartig. Ik maak het met knoflook, tamari, sambal en gehakt en liefst met nog wat Chinese champignons erdoor.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Smulrol

• Jr. Member
  • **
« Reactie #721 Gepost op: december 31, 2014, 22:40:18 »
Nee, het was echt van Schar. Ik heb er op gegoogled en het waren Sunna broodjes. De kortingssticker was precies over de naam geplakt, vandaar dat ik het niet goed heb onthouden.
Gisteren een enorme mazzel bij De Tuinen. Ik heb groot ingeslagen want er lagen veel Schar producten met 75% korting  :)
Ingredienten van sunna broodjes:
Zuurdesem (rijstemeel), maiszetmeel, water, zonnebloempitten (6,9%), voedingsvezels (4,0%, appel en suikerbieten), plantaardig vet, sesam (3,5%), verdikkingsmiddel (guarpitmeel en E-464), dextrose, volkorenrijstmeel (2,0%), gist, zout, appelsap concentraat, ethylalcohol.

Ik zie geen boekweit staan?

Annikka

• Gold Member
« Reactie #722 Gepost op: januari 01, 2015, 07:30:09 »
Op de site van Winkelglutenvrij wel. Daar staat 4,1% boekweitmeel. Ik heb dus helaas de verpakking niet meer, maar weet dat er op die verpakking een vermelding stond van boekweitmeel.
Op de website van Schar staat ook de vermelding van boekweitmeel bij de Sunnabroodjes en dan een iets lager percentage boekweit.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

orionne

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #723 Gepost op: januari 01, 2015, 10:11:19 »
--zuurkool uit het vat gaat goed.....nu drie keer gegeten,  :duimop:
geen last en er zit geen ascorbinezuur toegevoegd.

gisteren bij de ekoplaza verpakte zuurkool uit het vat, bakjes van 200 gram, ook geen ascorbinezuur erbij..
handig om in te vriezen.
die moeten nog uitgeprobeerd worden, maar heb er wel vertrouwen in..

--koekjes van Bonvita
Choco sprits..lekker, en geen last, wel duur...
ingredienten:
plantenmargarine, rietsuiker, maiszetmeel,teffmeel, natrium bicarbonaat, vanille, carobemeel, bakpoeder(druivenextract, maiszetmeel, natriumcarbonaat), chocolade, 28%,cacaoboter, rietsuiker, rijstmelpoeder,17%, cacaomassa, vanille.
vega, fair trade, organic, glutenvrij, lactosevrij.

ja, je moet wat, als je niet zelf kunt bakken...... ;)
ook goedgekeurd door de rest van de familie.
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #724 Gepost op: januari 01, 2015, 13:08:56 »
Ik snap niet dat er zetmeel moet zitten in rodekool, maar wie ben ik.  :?

Ik zoek zuurkool zonder citroenzuur en ascorbinezuur (die 2 komen meestal van tarwe), maar ik heb het nog niet gevonden.
Het traditionele recept voor rode kool is de kool koken in wat water en dat wrdt dan later gebonden. De kool zit dan in een sausje.
Dus ik snap wel dat daar zetmeel inzit.
Ik heb overigens ook vaak die van Kramer, niet te vochtig (bij Iglo heb je meer papje dan kool en bij Kramer is dat niet zo) en goed van smaak.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Annikka

• Gold Member
« Reactie #725 Gepost op: januari 03, 2015, 14:09:24 »
Ik had dus laatst een gelukje door Schar producten met 75% korting te kopen. Helaas gaat het niet echt goed sinds ik meer glutenvrij brood eet. Ik heb de afgelopen dagen Pain Carre gegeten en ik verga van de spierpijn in mijn benen.
De fette crocanti crackers eet ik al tijden en die gaan goed. Die zijn ook heel basic qua ingredienten. Ik weet niet waar ik op reageer, mogelijk de lupine. Of gewoon een combi van teveel ingredienten. Jammer is het wel en niet leuk dat ik niet fit ben.
De glutenetende mannen heb ik nu aan het glutenvrije brood gezet.
Mijn jongste zoon (die ook glutenvrij eet) kreeg er op de eerste dag een gloeiend heet oor van (bij ons bekend als een reactie) en een dag later had hij eczeemplekken in zijn gezicht.

orionne

• Gold Member
« Reactie #726 Gepost op: januari 03, 2015, 16:18:34 »
ik vertrouw de lupine niet :)

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #727 Gepost op: januari 03, 2015, 17:40:33 »
Gemiddeld geeft een broodje van Schar hier 1 cm foute ontlasting (een bolletje dat blijft drijven in de wc). Eten we er meer van, dan wordt dat een grotere hoeveelheid. En die crackers zijn licht in gewicht, dus ook relatief minder gluten.

Van Schar weet ik dat ze proberen onder de 5 ppm te blijven met hun brood. Voor ons is het nog te veel, want het is duidelijk geen 0 ppm gluten, wij eten het daarom niet meer. Toch hoort het bij de broodsoorten met een laag glutengehalte. Het meel van Schar (B) bevat trouwens minder gluten dan het kant-en-klare brood, daar kunnen we meer bolletjes van eten voordat we ziek worden. Misschien kun je dat nog eens proberen? (in de hoop dat ze de ingrediŽnten niet te veel hebben veranderd).

Wij zijn gestopt met het eten van glutenvrije producten. En dat is natuurlijk een vreemde situatie. Neemt het aanbod aan glutenvrije producten enorm toe, zit er niets voor ons bij op het niveau van 0 ppm... Ik heb Schšr (als 1 van de grootste aanbieders) gevraagd daar iets aan te doen, ik wil ook wel eens iets eten zonder het risico te lopen om ziek te worden. Gelukkig zijn er nu ook betere methoden op de markt gekomen om de hoeveelheid gluten te meten (met massaspectrometrie kun je heel nauwkeurig specifieke eiwitten in voeding meten, niet alleen van tarwe, maar ook van ei, pinda, melk etc dat kan al vanaf 0 ppm). Het nadeel is dat dergelijke innovatieve testen nog behoorlijk prijzig zijn.  
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #728 Gepost op: januari 03, 2015, 19:10:18 »
Bedankt weer Tine :duimop:
@Orionne,
Ik vertrouw de lupine ook niet helemaal, maar daar krijg ik andere klachten van. Dan krijg ik een rommelende buik. Nu heb ik vooral spierpijn, ben moe en heb een mistig hoofd.

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #729 Gepost op: januari 07, 2015, 10:03:30 »
Ik ben nogal aant het stoeien met kruiden, de laurierblaadjes van Verstegen (klein zakje) en witte peper van AH gaan duidelijk fout.

Gebruikt een van jullie deze van ander merk of toch altijd verse kruiden?

Annikka

• Gold Member
« Reactie #730 Gepost op: januari 07, 2015, 11:06:27 »
nee, ik gebruik dat merk niet. Ik heb altijd peper van Lidl in een molentje. Die gaat goed. En laurier heb ik van mijn eigen laurierstruik. Ik kon nog net oogsten voor de verhuizing (eerste en meteen laatste oogst, trouwens  ;) )

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #731 Gepost op: januari 07, 2015, 20:38:29 »
Ik heb ook een plant laurier in de tuin en dan laat ik 3-4 weken drogen op zolder. Plant kun je kopen bij tuincentrum. Let dan wel op type laurier,  want niet elk type kun je gebruiken.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #732 Gepost op: januari 08, 2015, 22:45:32 »
Ik heb ook een plant laurier in de tuin en dan laat ik 3-4 weken drogen op zolder. Plant kun je kopen bij tuincentrum. Let dan wel op type laurier,  want niet elk type kun je gebruiken.
Voor wie geen zolder heeft om kruiden te drogen: je kunt kruiden ook goed drogen in de magnetron. Leg ze in een koffiefilter en laat de magnetron twee minuten draaien. Afhankelijk van het type kruid en de hoeveelheid die je in het filter doet, kan het zijn dat het iets korter of langer duurt. Ik heb het met stevia geprobeerd en het werkte perfect!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

orionne

• Gold Member
« Reactie #733 Gepost op: januari 09, 2015, 10:15:36 »
Ik heb ook een plant laurier in de tuin en dan laat ik 3-4 weken drogen op zolder. Plant kun je kopen bij tuincentrum. Let dan wel op type laurier,  want niet elk type kun je gebruiken.

En echt goed opletten..
je moet de laurus nobilis hebben...
De verkeerde laurier (de laurierkers) bevat blauwzuur in het blad,  1 blaadje kan al dodelijk zijn... :z

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #734 Gepost op: januari 12, 2015, 12:16:36 »
Helaas, alleen een balkon om wat peterselie op te groeien en ook geen magnetron :". Dat wordt dus even navragen bij de familieleden met een tuin.

Als we een groter huis mťt tuin hebben in de toekomst weet ik in ieder geval wat ik ga planten  :D dankjewel voor tip kwa soort Alexandra.