Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291738 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #705 Gepost op: november 11, 2014, 11:28:31 »
Zelf gemengd, de milde variant: http://www.glutenvrijgenieten.nl/speculaaskruiden/ (met potjes enkelvoudige kruiden van Verstegen, hun koek en speculaaskruiden die al gemengd zijn gaan niet goed).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #706 Gepost op: november 21, 2014, 10:09:09 »
ik heb de uitslag van de allergietesten geplaatst in chat cafe
http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=23315.msg631799#msg631799

vandaag, nog steeds een geirriteerde plek van het varkensvlees, maar dat is geen allergie, zegt men :D
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

ViVeertje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #707 Gepost op: november 21, 2014, 21:22:40 »
Ik wil graag wat leren van al jullie bevindingen en ook wat tips krijgen. Na aanhouden klachten en reactie op glutenvrije producten ben ik tijdelijk door de diëtiste op ‘0ppm gluten, vrij van tarwe en tarwe afgeleiden’ gezet, om zo hopelijk vooruit gang te zien. En langzaam verschillende dingen te testen (ei, noten (meray want noten zelf gekraakt gaan goed), vlees, vis en lactosevrije melk).

Heeft een van jullie MinusL geprobeerd? En welke tandpasta is vrij van alles? Welke eieren kan ik het beste testen?

Bij de toko heb ik de XO rijst gekocht, en de kleefmeel en rijstmeel. Maar wat maken jullie ermee? Ik gebruikte tot voorheen voornamelijk boekweit, haver en quinoa. Een hoop vragen  ;)

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #708 Gepost op: november 26, 2014, 16:53:45 »
Hier gaat verstegen wel goed , en Martijn is ook best gevoelig hoor maar ik heb de oude potjes die nieuwe weet ik niet hoop dat de mix het zelfde is gebleven.
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #709 Gepost op: december 07, 2014, 15:37:50 »
Afgekeurd: biologische kristalsuiker Van Gilse.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #710 Gepost op: december 07, 2014, 15:39:43 »
Bij de Action en Xenos liggen net als vorig jaar 'zuurstokjes' (model wandelstokje) voor in de kerstboom van het merk Candy Canes waar geen glucosestroop van tarwe in zit maar maisstroop (er zit wel citroenzuur in -dat wordt in Europa meestal ook gemaakt van tarwe, maar ik ken het land van herkomst niet; als het uit de VS komt zal het geen probleem zijn, want daar wordt vaker mais gebruikt dan tarwe- en verder zitten er natuurlijke kleurstoffen in).

http://www.candytraders.eu/import.html

suiker, maisstroop, water, citroenzuur, natuurlijke kleuren en smaken: rood, groen, wit (beetje vaag?). Aardbei smaak. Natuurlijke kleurstoffen: E163, E141

orionne

• Gold Member
« Reactie #711 Gepost op: december 07, 2014, 17:24:16 »
biologische rode kool:
kreeg dit antwoord:
Beste Marianne,

Onze biologische rode kool bevat inderdaad zetmeel,
de zetmeel welke we hiervoor gebruiken is native (natuurlijk) mais zetmeel.

Op de specificatie welke wij van de leverancier hebben ontvangen staat dat deze zetmeel glutenvrij is.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd verblijven wij,

Met vriendelijke groet,

Carina Stoop

G. Kramer & Zonen B.V.
Voorburggracht 141
1722 GC  ZUID-SCHARWOUDE
Tel:  0226-312426
Fax: 0226-320093
www.gkz.nl www.zuurkoolrecepten.nl

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #712 Gepost op: december 07, 2014, 17:38:49 »
Ik snap niet dat er zetmeel moet zitten in rodekool, maar wie ben ik.  :?

Ik zoek zuurkool zonder citroenzuur en ascorbinezuur (die 2 komen meestal van tarwe), maar ik heb het nog niet gevonden.

12cook

• Gold Member
« Reactie #713 Gepost op: december 07, 2014, 18:29:34 »
Kan je dat niet t beste zelf maken Tine? Is niet moeilijk en dan weet je wat er in zit!
Anders misschien een groenteboer zoeken die t nog zelf maakt.

orionne

• Gold Member
« Reactie #714 Gepost op: december 07, 2014, 19:31:28 »
Ik snap niet dat er zetmeel moet zitten in rodekool, maar wie ben ik.  :?

Ik zoek zuurkool zonder citroenzuur en ascorbinezuur (die 2 komen meestal van tarwe), maar ik heb het nog niet gevonden.

mijn moeder maakte altijd een maizena papje om de groenten te binden..vandaar..maar ik gaf mijn pond direkt aan dochterlief, die vindt het heerlijk.. :duimop:

orionne

• Gold Member
« Reactie #715 Gepost op: december 07, 2014, 19:32:02 »
ik ga nog een keer voor zuurkool uit het vat :duimop:

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #716 Gepost op: december 24, 2014, 15:50:09 »
Goedgekeurd:

- rauwe ongezouten cashewnoten van het merk Meray (te koop bij een goed gesorteerde Turkse winkel).http://www.meray.eu/de/produkte/cashewkerne.html

Ik ben de afgelopen jaren geen merken cashewnoten tegengekomen bij de supermarkt die ik zonder problemen kan eten; die van Meray gaan echter wel goed; volgens de fabrikant wordt er in de fabriek niet met tarwe gewerkt (zoals bij andere fabrikanten die ook borrelnoten of andere gepaneerde noten in hun assortiment hebben). Ik rooster de rauwe noten een kwartier op 160 graden in de oven; volgens inzichten uit de Paleo-hoek kun je beter niet te veel rauwe noten eten ivm het fytinezuur erin. Wij vinden de cashewnoten in elk geval heel lekker, vers geroosterd (en ook fijn dat we iets hebben om mee te nemen voor onderweg).

- kleine rozijnen van het merk Meray; ik heb er krentenbollen mee gemaakt. Er zit sulfiet overheen.  
http://www.meray.eu/de/produkte/sultanien.html#prettyPhoto[paket]/0/

Annikka

• Gold Member
« Reactie #717 Gepost op: december 31, 2014, 17:56:50 »
Gisteren Schar broodjes met boekweit gegeten. Poensen oid heten ze. Ik heb de verpakking niet meer. Het ging fout bij mij. Geen zware glutenfout, maar wel spierpijn. Ben bang dat ik voor boekweit toch ook een soort coeliakie heb ontwikkeld. Helaas. Tot nu toe gingen alle Schar producten goed bij mij. Ik heb de croissantjes met tarwezetmeel niet uitgeprobeerd en ga ik ook niet doen (even voor de duidelijkheid  ;) )
Geen officiële diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #718 Gepost op: december 31, 2014, 18:53:50 »
Poensgen is een merk en dat heeft volgens mij helemaal niets met Schär te maken.
Veel producten van Poensgen bevatten tarwezetmeel. Ik weet niet wat je hebt gegeten hoor, maar wellicht zat er in die broodjes ook tarwezetmeel?

http://www.poensgen-brot.de/de/frischemarkt.htm
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Annikka

• Gold Member
« Reactie #719 Gepost op: december 31, 2014, 21:22:04 »
Nee, het was echt van Schar. Ik heb er op gegoogled en het waren Sunna broodjes. De kortingssticker was precies over de naam geplakt, vandaar dat ik het niet goed heb onthouden.
Gisteren een enorme mazzel bij De Tuinen. Ik heb groot ingeslagen want er lagen veel Schar producten met 75% korting  :)
Geen officiële diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.