Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291728 keer)

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #675 Gepost op: september 10, 2014, 11:54:54 »
Ik zou van wasa niks eten, omdat ze voornamelijk glutenvolle producten maken.
Voor mijn gevoel is de kans op kruisbesmetting te groot. Je zou op kunnen vragen bij de ah waar en hoe het geproduceerd wordt.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #676 Gepost op: september 10, 2014, 23:27:18 »
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

Pallas

• Full Member
« Reactie #677 Gepost op: september 12, 2014, 11:47:37 »
Ik eet die crackers wel maar kan er niet teveel van eten. Meestal houd ik het bij twee.

Kiekkiek1

• Jr. Member
  • **
« Reactie #678 Gepost op: september 12, 2014, 12:38:09 »
Dank voor jullie reacties..ik eet voor de zekerheid al twee ochtenden fruit ipv crackers en ik voel me nu weer goed. Over een tijdje opnieuw proberen om het zeker te weten.

Eerlijk gezegd krijg ik ook last van ribbel chips naturel van lays... Niet heel erg, maar ik vrees ook dat dat kruisbesmetting is. Ik schrik er wel steeds van. Dat ik kennelijk zo gevoelig ben.

Als ik volgende keer weer last krijg zal ik het hier even melden.
2002 marsh 1, 2012 marsh 2 voorlopige diagnose coeliakie, geen antistoffen, gluten, tarwezetmeel, lactose, sojavrij,
Klachten bij dieetfouten ; Gewrichtsklachten, darmklachten ( obstipatie), huidklachten, hoofdpijn en migraine, jeuk, luchtweg klachten, b12 tekort, ijzer, foliumzuur en zink.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #679 Gepost op: oktober 19, 2014, 14:34:09 »
Goedgekeurd: meray cashewnoten,  de variant zonder zout en zonder kruiden. Te koop bij een Turkse winkel.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #680 Gepost op: oktober 19, 2014, 15:39:40 »
Wat fijn alexandra!!

Ik ga hem onthouden.

orionne

• Gold Member
« Reactie #681 Gepost op: oktober 19, 2014, 15:49:43 »
Goedgekeurd: meray cashewnoten,  de variant zonder zout en zonder kruiden. Te koop bij een Turkse winkel.

super, ga ik ook halen :duimop:
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #682 Gepost op: oktober 19, 2014, 19:18:04 »
Goedgekeurd: zeeverse vis van de visafslag in Den Oever.

Ik kocht daar schol, schar, griet, kabeljauw (ja, ik ben er eindelijk heen gereden op een zaterdagmorgen; helaas was de verse zalm al op om 10.00 uur, die zal ik de volgende keer van tevoren bestellen. Nu weet ik ook hoe het gaat. Je koopt de vissen bij een standje. Daarna loop je door naar achteren in de hal en voor een habbekrats wordt de vis ook voor je gefileerd - je hebt bij het standje dan al betaald voor het schoonmaken van de vis. Leuk om al die schepen te zien in de haven naast de visafslag, trouwens. Ik heb nu een diepvriesla gevuld met vis.)

Afgekeurd: dextro energy snoepjes

Tom at deze snoepjes tijdens onze vakantie. Grote broer stond met zijn armen vol chips, koek en snoep bij de kassa in het vakantiepark en Tom keek nogal beteuterd dat hij alleen een doosje bosbessen had. Daarom kreeg hij de dextro energy 'cubes', toch iets om te snoepen. Helaas werd hij al snel ziek. In het verleden had ik bij de fabrikant nagevraagd of de maltodextrine en dextrose van tarwe kwam. Nee, zei de fabrikant. Dat verbaasde me heel erg, omdat alle andere fabrikanten sinds 2011 MGD van tarwe gebruiken (in 2011 sloot namelijk een Nederlandse vestiging van een Amerikaanse fabriek die glucose van mais maakte voor de levensmiddelenindustrie, volgens het Productschap Akkerbouw, waarna MGD uit Duitsland en Frankrijk in levensmiddelen werd verwerkt, met als voornaamste bron tarwe of een mengsel van tarwe en mais). De fabrikant van de dextro's geeft (na wat aandringen) toe dat er toch sporen van gluten in de snoepjes zitten. Ze zijn echter wel glutenvrij, dwz het glutengehalte zit onder 20 ppm.

Goedgekeurd: biologische slagroom Schrozberger (Demeter)

Afgekeurd: kokos Theha (verse kokos van een kokosnoot gaat goed)

Afgekeurd: biovegan decoratiehartjes

Afgekeurd: Boerenlandkaas Campina (ik ben er pas achter dat stremsel vaak uit de maag van de koe komt... die brokken met tarwe eet... veel soorten kaas gaan fout bij ons)

Afgekeurd: kabeljauw koeling AH

Afgekeurd: gerookte zalmfilet Smit Vis (Sligro)

Afgekeurd: kroepoek Udang merk Rapindo (toko)

Afgekeurd: ketjap Kental no.1 A

Goedgekeurd: Hilvis (glutenvrije visboer) wilde zalm (van zijn zalmfilet plakjes werden we daarentegen heel ziek, maar dat was geen wilde zalm)

Zo, dat waren alle bevindingen uit mijn voedseldagboek  :D
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #683 Gepost op: oktober 20, 2014, 13:20:19 »
Ik ben ook ziek geworden van de gerookt zalm (vroeger MSC Label) van Smit Vis, sligro..
wat goed, dat je naar de visafslag bent gereden..
In Breskens zit er ook een, dacht ik (ook ver weg trouwens..

Misschien is Urk dichterbij voor jou?
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #684 Gepost op: oktober 22, 2014, 15:05:22 »
Goedgekeurd: x.o. green mung bean(zien eruit als kleine erwten). Te koop bij de toko.
Ik heb ze geweekt en gekookt en dan gegeten. Je schijnt er ook taugť van te kunnen maken. Ik heb ook gelezen dat ze makkelijker te verteren zijn dan erwten. 

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #685 Gepost op: oktober 22, 2014, 21:48:13 »
Als iemand nog ideeen heeft voor een snoepje!

Vreselijk die zoektocht!Een kind moet toch het recht hebben om af en toe even gewoon kind te zijn en net als de rest ook een snoepje te kunnen eten zonder de ellende vandien.

Net weer afgekeurd candy tree lollies.Veiliger kon ik niet vinden en toch  :duimlaag:

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #686 Gepost op: oktober 23, 2014, 10:46:50 »
Het enige wat hier echt goed gaat, zijn de zelfgebakken schuimpjes van eiwitten van onze eigen kippen... dus ik kan je niet helpen, ik ken geen snoepjes zonder gluten(sporen). Je zult zelf iets moeten knutselen (karamel of borstplaat oid).

Wat hier op dit moment favoriet is: applecrumble. Bodem van appels/ suiker/kaneel. Daarna amandelmeel erover, gemengd met boter en suiker (ik doe 2 keer wat in het recept staat van de blog gezondlevenmetjacoline, het heet daar 'suikervrije applecrumble' maar ik gebruik wel suiker voor mijn zoontje.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #687 Gepost op: oktober 26, 2014, 19:20:09 »
Maar wat leg je op school in een tractatietrommeltje....

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #688 Gepost op: oktober 26, 2014, 19:28:09 »
Is het niet mogelijk om bitterkoekjes te maken?? Je hebt daar amandelspijs en eiwit voor nodig. En amandelspijs is puur gemalen amandelen en suiker. De koekjes zijn echt superlekker en lang te bewaren. Oh, en zelf gemaakt smaken ze nog lekkerder dan die pakken in de winkel.
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #689 Gepost op: oktober 27, 2014, 09:06:53 »
Ik heb nooit aan een tractatietrommeltje op school gedaan. Ik probeerde in de gaten te houden wie wanneer jarig was (alle kinderen uit de klas stonden hier op de kalender) en dan sprak ik af wat Tom wanneer zou meenemen. Ook het 'cadeautje' erbij (een ballon, gummetje of pen of stuiterbal oid of gewoon een heel mooie versiering) was toen heel belangrijk. En in noodgevallen kon ik iets brengen. En soms had Tom inderdaad niets, dan kreeg hij het later thuis, maar dat kun je alleen afspreken als ze iets groter zijn. Groente en fruit kan natuurlijk altijd (en dat wordt hopelijk van school uit ook gestimuleerd, zeker in de onderbouw).

Maar ik had een betere tijd dan jij... want Tom heeft 8 jaar lang gewoon naturel chips en snoepjes kunnen eten, omdat destijds de MGD van mais gemaakt was, pas in 2011 kwam tarwe ervoor in de plaats. Ik had dat eerst niet in de gaten, maar Tom was in groep 8 3 maanden ziek thuis en kreeg de ene na de andere migraine-aanval, toen ben ik fabrikanten gaan bellen of ze iets veranderd hadden in hun ingrediŽnten, ja dus, de ene na de andere fabrikant bleek dat jaar overgestapt te zijn op het goedkopere tarwe. Dus tijdens de basisschool hadden we nog wel een snoepla, maar die is nu leeg, er ligt niets meer in.

Ik heb wel een vriezer vol koek en ijs en ik maak zelf chips en schuimpjes en worstjes ed.