Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291658 keer)

orionne

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #600 Gepost op: juni 15, 2014, 11:11:09 »
ik zou er niet opgekomen zijn, dat olijfolie niet gaat..
nu gebruik ik nooit Bertolli, ik neem meestal de bio olie van de sligro
merk Authentikonuit het gebied Krandini(helaas weet ik even niet de prijs)
hier de summiere info: http://www.sligro.nl/assortiment/exclusieve-merken/kalliston.htm

ik gebruik die al jaren..voor salade en bakken van aardappelen in de oven..
zal eens een andere proberen..klachten blijven altijd op de achtergrond bij mij, dus wie weet
waar koop je die olie, Tine?
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #601 Gepost op: juni 16, 2014, 11:14:55 »
Ik koop de olie bij de boerderijwinkel in Ingen.

En verder moet ik het wel een paar weken gebruiken voordat ik echt zeker weet of het goed gaat. Harde producten veranderen in het lichaam in ontlasting en als het blijft drijven in de wc is dat bij ons een teken dat er gluten in zat. Vloeibare producten veranderen in urine, dus daar hebben we geen (objectieve) aanwijzing dat het goed gaat, daarom kan ik moeilijker inschatten of dingen als braadboter, olijfolie, kokosboter, limonade, tomatensaus en koffie gluten(sporen) bevatten, dan moet ik op onze klachten afgaan, en heb ik geen extra controle via (drijvende) ontlasting.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #602 Gepost op: juni 18, 2014, 22:19:54 »
Zou je ze een mail kunnen sturen, of ze in een omgeving met gluten worden geproduceerd? In het verleden niet. Maar de besmetting kan ook van het sesamzaad komen. Ik eet ze al tijden niet meer, en Tom heeft ze nooit willen eten.
Er zit geen sesamzaad meer in. Alleen nog maar zilvervliesrijst en zeezout (0,2%).
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #603 Gepost op: juni 19, 2014, 21:14:02 »
Ik zal ze zeer binnenkort een mail sturen. Heb het idee dat er iets in veranderd is omdat ik ze eerst wel goed verdroeg.
Ik eet geen paleo meer en tot nu toe geen spierpijn. Ben wel blij dat ik weer lekker aardappelen, rijst en pasta kan eten :)
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #604 Gepost op: juni 19, 2014, 21:46:43 »
Ik heb afgelopen week ook een flinke glutenreactie gehad (met veel spierpijn, toevallig!), ofwel op de quinoa van Nature Crops, ofwel op de rijstwafels...en ik verdenk dan toch vooral de rijstwafels. Ik at ze eerst ook zonder klachten, maar het kan dus dat er inderdaad iets veranderd is. Ik baal er wel erg van, want het was het enige brood-achtige dat ik had. Mijn oven is stuk, dus bakken kan niet. Nu eet ik rijst, rijst, en nog eens rijst.  :s
Misschien binnenkort de Natine crackers testen, al zijn die wel erg duur.

Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #605 Gepost op: juni 19, 2014, 21:56:30 »
Goed dat je het zegt!! Ik verdenk ook de quinoa van Nature Crops (de gepofte quinoa...).

Ik zou die rijstwafels dus nog een kansje geven als ik jou was! Welk merk was dat??
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #606 Gepost op: juni 19, 2014, 22:35:43 »
Steleto, ik bak best vaak platte broodjes in de pan. Niet precies brood maar wel leuk als afwisseling.

ong. 1 dl lauwwarm water (of melk zou ook kunnen maar gebruik ik niet)
bijna een theelepel droge gist, oplossen in het water

meel, plus snufje zout gemengd in een deel van het meel, toevoegen totdat het een deeg is die niet vloeibaar is maar ook niet helemaal vast

uurtje laten rijzen

Twee of drie bolletjes van maken, in een koude koekenpan op het fornuis, op laagste stand. een keer keren. Ik heb een kleine pan waar ik ze dan achter elkaar bak maar alles in een keer in grote pan zou ook moeten kunnen.
Tijd weet ik niet, ik kijk gewoon.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

orionne

• Gold Member
« Reactie #607 Gepost op: juni 20, 2014, 10:07:52 »
de natine crackers zijn absoluut glutenvrij en erg lekker..
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #608 Gepost op: juni 20, 2014, 11:31:36 »
Goed dat je het zegt!! Ik verdenk ook de quinoa van Nature Crops (de gepofte quinoa...).

Ik zou die rijstwafels dus nog een kansje geven als ik jou was! Welk merk was dat??

Ik zou wel balen als de quinoa niet gaat, heb voordat ik zů steng ging eten behoorlijk wat zakken gekocht in een aanbieding, en dat spul is zo duur.
De rijstwafels waren die van AH puur en eerlijk, die Annikka ook niet meer vertrouwt...

Pauliina, bedankt voor de tip, dat ga ik een dezer dagen proberen! Lukt dat ook met rijstmeel? En heb je dan geen bindmiddel nodig?

Fijn dat de Natine crackers veilig zijn. Ik had dat al eerder gelezen, maar durf het dan toch niet zo goed zomaar te proberen. Ik test hooguit ťťn ding per week, maar heb er nu zoveel behoefte aan dat ik toch een aantal dingen sneller achter elkaar ga testen waarvan ik wel verwacht dat ze veilig zijn. Heb nu drie dagen hennepzaad van Linwoods gegeten en dat lijkt goed de gaan. Op naar de Natine crackers en de tahin van Horizon :)

Tine, gaat de teffpap van Joannus nog steeds goed bij jou, of eet je die niet meer? Ik eet die regelmatig en verdenk 'm niet in deze begluting, maar het kan natuurlijk altijd dat er iets veranderd is en dat ik de rijstwafels of de quinoa de schuld geef...
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

petraw

• Gold Member
« Reactie #609 Gepost op: juni 20, 2014, 11:41:54 »
Ik zou wel balen als de quinoa niet gaat, heb voordat ik zů steng ging eten behoorlijk wat zakken gekocht in een aanbieding, en dat spul is zo duur.
Heb je de quinoacrackers van Le Pain des Fleurs al wel eens geprobeerd, Steleto?
Als je dat wel zou verdragen, dan krijg je evengoed weer eens iets anders binnen ;)

Annikka

• Gold Member
« Reactie #610 Gepost op: juni 20, 2014, 12:44:14 »
@ Paulina,
Hoeveel meel gebruik je en welk merk en maakt het nog iets uit of je Schar gebruikt of een rijstmeelmix?

@Steleto,
Het waren idd de Puur en Eerlijk rijstwafels van AH die niet meer goed gaan.
Ik eet nu veel Schar Fette Crocanti. Gaat bij mij goed en zijn niet zo duur.

Vanwege mijn kaakproblemen heb ik de Bambix rijstepap naturel weer geprobeerd. Bij mij ging dat nu wel goed. Ipv sojamelk gebruikte ik een deel water, een deel kokosmelk (van Lidl) en stukjes banaan. Als zoetmiddel een beetje oerzoet er boven op gestrooid.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

orionne

• Gold Member
« Reactie #611 Gepost op: juni 20, 2014, 13:40:44 »
Van Le Pain des Fleurs neem ik de kastanjecrackers, die gaan ook goed

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #612 Gepost op: juni 20, 2014, 14:24:43 »
Van Le Pain des Fleurs neem ik de kastanjecrackers, die gaan ook goed

Heb je alleen ervaring met de kastanjevariant, of ook andere soorten van dit merk? De laatste paar keren reageerde ik namelijk allergisch op de tamme kastanjes die ik geraapt had. (Heb het een aantal keren geprobeerd, wilde er zo graag tegen kunnen  :D)

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #613 Gepost op: juni 20, 2014, 14:32:34 »
Ik krijg inderdaad ook last van de rijstwafels van de AH. Welke rijstwafels zijn wel veilig??
De rijstwafels van Lima gingen ook niet  bij mij.
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

orionne

• Gold Member
« Reactie #614 Gepost op: juni 20, 2014, 14:45:15 »
Heb je alleen ervaring met de kastanjevariant, of ook andere soorten van dit merk? De laatste paar keren reageerde ik namelijk allergisch op de tamme kastanjes die ik geraapt had. (Heb het een aantal keren geprobeerd, wilde er zo graag tegen kunnen  :D)
Ik heb ze indertijd allemaal geprobeerd en de kastanje crackers waren zonder bijwerking..
de quinoa vertrouwde ik niet..

Tine heeft voor mij een keer de uiencrackers van Natine geprobeerd, die vind ik zelf heel lekker..

Ook de tomatencrackers vam 3 pauli gaan goed (en en stuk goedkoper als de andere merken. ;)