Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291644 keer)

orionne

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #585 Gepost op: mei 04, 2014, 11:01:17 »
ik heb een tijd geleden een artikel gezien over het voeren van tarwe aan gekweekte zalm..

ncbi:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3833847/:Use of vital wheat gluten in aquaculture feeds
gekopieerd:
In aquaculture, when alternative protein sources of Fish Meal (FM) in diets are investigated, Plant Proteins (PP) can be used. Among them, Vital Wheat Gluten (VWG) is a proteinaceous material obtained from wheat after starch extraction. “It is mainly composed of two types of proteins, gliadins and glutenins, which confer specific visco-elasticity that’s to say ability to form a network providing suitable binding. This will lead to specific technological properties that are notably relevant to extruded feeds”. Besides these properties, VWG is a high-protein ingredient with an interesting amino-acid profile. Whereas it is rather low in lysine, it contains more sulfur amino acids than other PP sources and it is high in glutamine, which is known to improve gut health and modulate immunity. VWG is a protein source with one of the highest nitrogen digestibility due to a lack of protease inhibitor activity and to the lenient process used to make the product. By this way, addition of VWG in diet does not adversely affect growth performance in many fish species, even at a high level, and may secure high PP level diets that can induce health damages.

en zomaar, ook gevonden..

http://www.farmedanddangerous.org/salmon-farming-problems/environmental-impacts/fish-feed/
ik kopieer:
For example, a label on Skretting’s “Winter Plus 3500″ salmon feed lists these as the first nine ingredients: Poultry Meal, Fish Meal, Poultry Fat, Fish Oil, Whole Wheat, Soybean Meal, Corn Gluten Meal, Feather Meal, Rapeseed Oil. The salmon farming industry needs to drastically reform their feed and rearing practices before their product can be truly healthy and sustainable. (View the full size label.)

dit zegt al genoeg, denk ik..
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #586 Gepost op: mei 04, 2014, 18:04:13 »
hebben ze vlees of vis al eens getest op de waarde?

zou fijn zijn als ze eens aantonen of het gv is of niet!
las laatst ergens iemand die navraag had gedaan naar kip en als antwoord kreeg dat hun.kip niet gvb hoefde te zijn..... :?

Elize_91

• Full Member
« Reactie #587 Gepost op: mei 04, 2014, 18:29:03 »
De tomaatjes had ik al eerder op en gingen toen gewoon goed. Dus dan moet het de zalm wel zijn geweest. Twijfelde nog even, maar ik weet het eigenlijk zeker. Zeker nu ik in beschouwing neem hoe ik me vandaag voel. Ik zou zeggen: medium glutenfout.

Is het dan handig denk je om een klacht in te dienen Tine? En ik vraag me af: Wat doen ze daarmee?

Wel interessant trouwens om te lezen over het voer van die zalm. Maar komt er dan uiteindelijk zo veel terecht in de zalm zelf? De zalmsnippers van de AH gingen overigens wel goed.
Na zo goed als mijn hele leven buikklachten gehad te hebben kreeg ik op 21 januari 2013 de diagnose coeliakie Marsh 3b.
Volg mijn glutenvrije studentenleven op http://storiesofacoeliac.com/.

orionne

• Gold Member
« Reactie #588 Gepost op: mei 04, 2014, 18:42:08 »
als je bedenkt, dat Tine en Tom last hebben van eieren van kippen, die met tarwe gevoerd worden, en ook slechts vlees kunnen eten van grasgevoerde koeien (net als Alexandra), dan ligt de conclusie wel voor de hand, dat ook met tarwe gevoerde vis problemen kan geven bij supergevoeligen.
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #589 Gepost op: mei 04, 2014, 18:48:58 »
Bij zalm spelen 3 dingen een rol:
- het voer bevat tarwe, de zalm eet het en zwemt erin
- de roze kleur van de zalm, die wordt toegevoegd (ingespoten oid) zalm is van zichzelf grijs behalve als ze roze dingen eten, dat doet de wilde zalm van nature
- inspuiten met tarwe-eiwitten/watermengsel, voor betere structuur en opbrengst

En dan is het maar afwachten wat er met de zalm op jouw bordje is gebeurd. En hoeveel je ervan eet.

In mijn ogen heeft het zin om een klacht in te dienen over zalm als je er niet zoveel van gegeten hebt. De aanwezigheid van gluten zou op het etiket moeten staan; etiketten moeten mensen met 'allergieen beschermen, en dat gebeurt nu niet.. Maar.. dan moet je wel de ernst van de reactie afwegen. Je kunt ook een andere keer een klacht indienen als je geen 'medium' reactie hebt maar een 'maxi' ;)
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Elize_91

• Full Member
« Reactie #590 Gepost op: mei 04, 2014, 19:37:28 »
Oke, want van vlees heb ik geen last, maar ik kan me bij zalm dan voorstellen dat al die drie dingen samen een reactie veroorzaken!

Hoe meer ik erover denk des te meer ik inderdaad vind dat ik een klacht moet indienen. Ik heb namelijk inderdaad maar heel weinig gegeten van de zalm. Er zat maar 100 gram in de verpakking en daar zal ik hooguit (!) 1/4e van gegeten hebben (mede omdat ik al heel snel buikpijn kreeg en er niet meer van wilde eten). Dus ik ga er morgen even mee aan de slag :)

Bedankt allemaal voor de info!

Na zo goed als mijn hele leven buikklachten gehad te hebben kreeg ik op 21 januari 2013 de diagnose coeliakie Marsh 3b.
Volg mijn glutenvrije studentenleven op http://storiesofacoeliac.com/.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #591 Gepost op: mei 04, 2014, 20:17:25 »
werd kip ook niet ingespoten? dacht dat je meer vocht at als vlees, klopt dat?

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #592 Gepost op: mei 17, 2014, 16:37:57 »
Goedgekeurd:

* witte en bruine jasmijnrijst uit Thailand, via slager vd Geer (Veenendaal)

De witte rijst is geschikt om rijstepap mee te maken (wel een half uur koken).
De bruine rijst is ws. voedzamer, maar ik vind hem ook een beetje muf ruiken en smaken (dus heb je een saus nodig die dat verhult).

het heeft even geduurd, maar ik heb nu ook die zilvervliesrijst getest. Gaat hier ook goed. Vind hem zelf erg lekker en eet het zonder sausje. Heb het half uur gekookt en daarna 10 minuten laten staan.
Vind zowiezo jasmijn rijst de lekkerste rijstsoort, dus het kan ook een smaak kwestie zijn dat ik het niet muf vind.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #593 Gepost op: mei 17, 2014, 17:02:00 »
Mooi  :duimop:
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #594 Gepost op: juni 14, 2014, 13:02:04 »
Ik vertrouw de rijstwafels van het merk Puur en Eerlijk van AH niet meer. Ik krijg er spierklachten van.
Geen officiële diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #595 Gepost op: juni 14, 2014, 21:02:03 »
Zou je ze een mail kunnen sturen, of ze in een omgeving met gluten worden geproduceerd? In het verleden niet. Maar de besmetting kan ook van het sesamzaad komen. Ik eet ze al tijden niet meer, en Tom heeft ze nooit willen eten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #596 Gepost op: juni 14, 2014, 21:05:37 »
Omdat ik nu al een paar keer klachten heb gekregen van Bertolli olijfolie, heb ik een nieuwe olijfolie gezocht en ook gevonden: http://www.vitsilomoeri.com/de_olie.html

Het is wel prijzig. Ik gebruik het niet alleen in de salade, maar ook in de pan.

Ik heb chips gebakken met deze olie, aardappelschijfjes omgeschept met zeezout en paprikapoeder (die van Verstegen, niet die van AH), een half uurtje in de oven op 180 graden, was erg lekker.

ine

• Gold Member
« Reactie #597 Gepost op: juni 14, 2014, 21:38:02 »
Het is wel prijzig. Ik gebruik het niet alleen in de salade, maar ook in de pan.

Jeetje Tine,

Jij moet wel erg duur uit zijn met gv-dieet en alles erom heen waar jij (en je zoon) zo gevoelig voor bent. :roll:

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #598 Gepost op: juni 14, 2014, 21:58:38 »
Ach, het is maar hoe je het bekijkt. We kopen geen dure dieetproducten, gaan niet uit eten, en eten veel vers spul.

Morgen ga ik kersenjam maken, ik heb net een ontpitter gekocht, die schiet de pitjes er makkelijk uit, en ik heb een doosje kersen gehaald bij de boer (waarmee ik vandaag al een kersentaart heb gemaakt, voor de visite).

En ik ga voor een voorraadje zorgen voor de winter (als er verse tomaten zijn, boontjes, erwtjes, augurken, etc). Mijn vriezer zal -hoop ik- goed vol raken in de zomer, en de augurken wil ik zelf in het zuur zetten in een weckpotje, ik ben erg benieuwd of dat gaat lukken). Ik word nog eens een echte boerin. :lol:

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #599 Gepost op: juni 15, 2014, 08:21:08 »
Omdat ik nu al een paar keer klachten heb gekregen van Bertolli olijfolie, heb ik een nieuwe olijfolie gezocht en ook gevonden: http://www.vitsilomoeri.com/de_olie.html

Ik heb chips gebakken met deze olie, aardappelschijfjes omgeschept met zeezout en paprikapoeder (die van Verstegen, niet die van AH), een half uurtje in de oven op 180 graden, was erg lekker.

bestel je via die website of koop je het elders?
Vervelend voor je dat die bertolli niet meer goed gaat.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.