Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291635 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #555 Gepost op: april 14, 2014, 10:40:19 »
Ja, dat kruidenbuiltje bedoel ik. :duimop:

Die kruiden van Simply Spices zitten onder 20 ppm. Net als alles wat glutenvrij is.

Ik heb met verschillende soorten 'pure' kruiden slechte ervaringen, met oregano, kerrie en nootmuskaat (van AH) om maar wat te noemen, dat is een hele speurtocht. Die zitten ook onder 20 ppm. Ik heb nu biologische kerrie (AH) die wel goed lijkt te gaan.

Maar als je gaat voor supersafe, kun je beter gewoon peper en zout nemen. Mijn zoontje weet niet beter.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Pallas

• Full Member
« Reactie #556 Gepost op: april 14, 2014, 17:03:30 »
Kerrie is een mengsel en bovendien gemalen: een groot risico. Nootmuskaat koop ik gewoon hele bolletjes en die haal ik even over een rasp, kaneelstokjes idem dito. Oregano heb ik in de tuin en vries ik in als het winter wordt. Net als tijm, rozemarijn, olijfkruid, dille, enzovoorts.

Kerrie mix ik zelf van verse curcumawortel, verse gemberwortel, verse knoflook, een heleboel zelfgemalen specerijen en dan bewaar ik het onder olie in de koelkast in glazen klempotjes. Blijft tot wel twee maanden goed en misschien wel langer maar dan is het op.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #557 Gepost op: april 14, 2014, 17:12:59 »
Heb eindelijk antwoord gekregen van Lidl over de pindakaas met stukjes noot van het merk Vita d'Or:

Naar aanleiding van uw melding bij onze klantenservice kunnen wij u als volgt informeren.

Na contact met onze leverancier kunnen wij u het volgende antwoord geven:

In de Vita D'or chrunchy pindakaas word er dextrose gebruikt die volgens de leverancier willekeurig kan zijn geproduceerd uit graan of mais. Deze dextrose is volgens de wetgeving glutenvrij aangezien de concentratie gluten minder is dan 20 ppm. Doordat wij de dextrose toevoegen als ingrediŽnt en deze daardoor sterk wordt verdund, daalt daarmee de theoretische maximaal mogelijke hoeveelheid gluten in de pindakaas nog verder.

Wij hopen u hiermede voldoende te hebben geÔnformeerd.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #558 Gepost op: april 14, 2014, 20:40:35 »
Graag zoveel mogelijk ervaringen,

kokosvet of rijstolie van king?

Ik wil perse de wajang eruit hebben. Vanmiddag kokosvet van de toko gekocht ben er brood mee aan het bakken en toch twijfel ik nog. Rijstolie? Misschien triggerd dat toch minder.

Even proberen kan maar het word hier echt tijd voor rust voor iedereen en dus niet weer dagen ellende,(maar dat snapt iedereen hier helaas)

Pallas

• Full Member
« Reactie #559 Gepost op: april 14, 2014, 20:53:13 »
Ik eet er nooit grote hoeveelheden van maar ik gebruik wel king rijstolie zonder problemen en ook Royal green cocosvet. Olijfolie van de Lidl in de vierkante fles (niet die lange smalle).

Annikka

• Gold Member
« Reactie #560 Gepost op: april 14, 2014, 20:57:40 »
Ik gebruik voor het koken de kokosolie van De Tuinen. Jammer genoeg voor jou is de aanbieding net geweest. Ik gebruik de virgin en de ontgeurde allebei. Die ven Wittsenburg (omega and More) gaat ook goed. Die van Aman Prana ook, al vind ik die eigenlijk te duur.
Ik heb ook nog een voordelige pot uit de toko staan. Die gebruik ik als gezichtscrŤme en als lippenbalsem. Ook die gaat goed. Alleen staat het me gek genoeg tegen om die te gebruiken bij het koken. Ik vertrouw die verpakking niet helemaal. Het plastic is zo dun (ivm lekken van chemische stoffen zoals bysfenol).
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Elize_91

• Full Member
« Reactie #561 Gepost op: april 14, 2014, 23:02:00 »
Ik heb er tegenwoordig een uit de toko met glazen pot. Vind ik zeker prettiger dan de plastic pot :)
Na zo goed als mijn hele leven buikklachten gehad te hebben kreeg ik op 21 januari 2013 de diagnose coeliakie Marsh 3b.
Volg mijn glutenvrije studentenleven op http://storiesofacoeliac.com/.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #562 Gepost op: april 15, 2014, 11:25:16 »
Helaas heb ik twijfels bij de boekweit meel van Free From. Het kan van de koolhydraten komen want ik had gisteren een stuiterende bloedsuikerspiegel.
Maar vanochtend helaas ook de beruchte spierpijn (gevoel van blauwe plekken onder mijn huid).
En ik ben niet vooruit te branden...

orionne

• Gold Member
« Reactie #563 Gepost op: april 15, 2014, 12:00:45 »
vervelend Annika :s
beterschap..

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #564 Gepost op: april 15, 2014, 14:14:02 »
Ik denk dat je nu beter het verschil gaat merken, omdat je over de hele linie wat fitter bent.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #565 Gepost op: april 15, 2014, 16:13:39 »
Dat denk ik ook. Al blijf ik het een puzzel vinden omdat ik meer redenen kan bedenken waarom ik me niet goed voel vandaag. Gluten, koolhydraten :?
Vanmiddag gaat het gelukkig al weer een stuk beter.

En bedankt, Orionne :)

Annikka

• Gold Member
« Reactie #566 Gepost op: april 16, 2014, 17:32:03 »
Gaat goed: sultana rozijnen van het E-merk van Jumbo en ook hun eigen merk gaat goed.

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #567 Gepost op: april 17, 2014, 09:14:11 »
Hebben jullie de universal baking mix van Peak's Free from al geprobeerd, er zit glutenvrij tarwezetmeel onder de 20 ppm. Ben een beetje huiverig om er een pizza van te bakken, heeft iemand het al geprobeerd en er wel of geen last van gehad??
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #568 Gepost op: april 17, 2014, 09:18:08 »
Hebben jullie de universal baking mix van Peak's Free from al geprobeerd, er zit glutenvrij tarwezetmeel onder de 20 ppm. Ben een beetje huiverig om er een pizza van te bakken, heeft iemand het al geprobeerd en er wel of geen last van gehad??

Ik durf niet :nee: en ik vraag me af hoeveel supergevoeligen dit aandurven.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #569 Gepost op: april 17, 2014, 10:57:27 »
Ik gebruik nooit iets met gv tarwezetmeel.  :nee:
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.