Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291756 keer)

zoekende mama

• Sr. Member
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #540 Gepost op: april 12, 2014, 20:41:47 »
Ricedream ook niet!

kakikarin

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Coeliakie marsh 3b feb 2007 gv, hypothyreoidie
« Reactie #541 Gepost op: april 13, 2014, 17:29:38 »
Ik had dus de ricedream gekocht. Geen extra last  tot nu toe.
Dit is wel een enorme zoektocht hoor!
Nog een vraagje, buiten moe etc, heb ik ook zo een buikpijn in de maagstreek, bukken doet ook zeer. En wat ik ook eet ik heb binnen het half uur pijn . Tussendoir ook maar dat is te doen..nog andere ideeen waardoir dut kan komen?
Gr. Karin
KArin, sinds Febr. 2007 coeliakie, marsh 3b
hypothyreoidie. En RA

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #542 Gepost op: april 13, 2014, 18:02:20 »
Dat kan haast niet anders met Marsh 3 darmschade...

Probeer dingen te eten uit grootmoeders keuken. Vraag je af, of je oma dit ook zou eten. Groente, fruit, aardappels, puur vlees. Dan zit je meestal wel goed. En gekookte groente is lichter verteerbaar, daar zou ik voor kiezen. Ben je wel bij een goede diŽtiste? (van het diŽtistennetwerk van de NCV)  :?
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

kakikarin

• Full Member
« Reactie #543 Gepost op: april 13, 2014, 18:15:55 »
Jazeker van het lijstje Deze week dus voor het eerst geweest. Het kan ook niet ineens over zijn. We hebben eerst mijn normale glutenvrije voeding bekeken. Dat was ok. Nu dus inderdaad een basis.
maar dan wel met evt groene shake s middags aangemaakt met rijstmelk of amandelmelk. avond is inderdaad groente vlees aardappels.
Verdacht is voor mij nog de bakpoeder van oetker.Die ga ik vervangen.
Vlees van AH...vervangen door slager Geert?
Weet iemand een vervanging voor mijn schar paneermeel?
gr Karin
hypothyreoidie. En RA

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #544 Gepost op: april 13, 2014, 18:25:27 »

Weet iemand een vervanging voor mijn schar paneermeel?
gr Karin
Ja een mislukt brood bakken en daar paneermeel van maken  :lol:(doen wij ook altijd)

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #545 Gepost op: april 13, 2014, 19:01:32 »
Nou, ik vind het nogal wat, hoor, dat je ondanks je glutenvrije dieet toch die mate van darmschade hebt opgelopen... aan de andere kant verbaast het me weer niet, omdat in steeds meer supermarktproducten gluten zit (al dan niet zichtbaar op het etiket) en omdat je ook niet weet hoeveel gluten er in je glutenvrije meel en brood zit.

Het meest frustrerend is nog wel, dat je gewoon goed glutenvrij eet... en daar ook je best voor doet! In elk geval heeft de diŽtiste alles wat je eet goedgekeurd en deed je dus eigenlijk al die tijd niets fout... maar dat maakt het samenstellen van een nieuw dagmenu wel ingewikkeld! Wat zei je diŽtiste ervan? Die had misschien verwacht hier en daar een foutje op te sporen?  :?

Ik bak zonder bakpoeder of ander rijsmiddel. En dat gaat eigenlijk wel goed, cupcakes lukken gewoon, zijn wel iets minder hoog, maar smaken goed (ik heb wel grote eieren, trouwens, misschien scheelt dat). Ik gebruik in plaats van bakpoeder soms zuiveringszout uit de toko, oranje doosje.

Waarom zou je niet gewoon fruit door je shake doen in plaats van rijstmelk, sojamelk, amandelmelk, kokosmelk, maismelk etc. ik heb het daar niet zo op; ik zou proberen op dit moment zo min mogelijk bewerkte producten te eten (dat kun je later weer proberen). Pers sinaasappels of mix fruit, zou ik zeggen. Puur natuur.

Blijf gewoon vlees van AH eten, neem alleen geen kip en vis van AH (dat gaat hier echt fout). Wij werden wel eens ziek van AH vlees, maar niet aan de lopende band, zolang je het houdt op naturel vlees, speel je aardig op safe. 

Schar paneermeel kun je ws. wel gebruiken, a.omdat je maar heel weinig gebruikt en b. omdat er heel weinig gluten in zit (weet ik uit ervaring)

Met welk meel bak je nog meer? Het enige 0 gluten meel komt uit de toko, rijstmeel en kleefrijstmeel van X.O.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #546 Gepost op: april 13, 2014, 20:33:51 »
Het gewone rundergehakt zonder kruiden gaat bij mij goed. De tartaartjes van Puur en Eerlijk van AH ook.
Ipv paneermeel gebruik ik meestal gierstvlokken van de glutenvrije lijn van de Halm.

@ Tine,
Weet jij of het merk Glutafin net zo hoog in het percentage gluten zit als Consenza?
Vroeger heb ik wel van crackers gegeten van dat merk. Ze lijken op cream crackers maar dan met extra vezels. Ik vond ze toen erg lekker maar durf ze nu niet zomaar uit te proberen. Veel zal ik er niet van eten. Maximaal 1 per dag in de avond als een soort koekje dat ik beleg met zoet beleg.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #547 Gepost op: april 13, 2014, 20:43:52 »
Ik zou die gierstvlokken zeker niet eten...

En ik heb wel eens koekjes van Glutafin op (biscuit), geen klachten van. Maar: het verschilt per product, ik weet dus niet hoe het met de crackers zit. Je zou het aan Glutafin (UK) kunnen vragen, of ze gluten testen en vanaf welke ppm waarde.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #548 Gepost op: april 13, 2014, 21:31:19 »
Ik zou die gierstvlokken zeker niet eten...

En ik heb wel eens koekjes van Glutafin op (biscuit), geen klachten van. Maar: het verschilt per product, ik weet dus niet hoe het met de crackers zit. Je zou het aan Glutafin (UK) kunnen vragen, of ze gluten testen en vanaf welke ppm waarde.

Bedankt Tine.
Die gierstvlokken zijn van de glutenvrije lijn. Heb jij daar ook slechte ervaringen mee of weet je of zij hoog zitten in hun ppm?
Ik had tot nu toe niet de indruk dat ik erop reageerde. Maarja, dat was voor mijn 'paleo experiment'.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #549 Gepost op: april 13, 2014, 21:56:44 »

Ik heb de Halm een tijdje terug gemaild met de vraag of hun vlokken onder de 5 ppm zitten en kreeg het volgende antwoord:

Onze glutenvrije producten bevatten (bijna) altijd een gehalte van onder de 5 ppm.

Echter kunnen wij dit helaas niet altijd garanderen.

Wat wij wel kunnen garanderen is dat onze producten altijd onder de 20 ppm zijn.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geÔnformeerd.

Ik heb ze zelf al een tijdje niet meer gehad, wilde ze nog wel gaan uitproberen.
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #550 Gepost op: april 13, 2014, 22:00:31 »
Ik heb slechte ervaringen met gierst (glutenvrij) van een ander merk.

Misschien kan de Gluten-Tox Home testkit een handje helpen. Meet gluten vanaf 5 ppm (behalve in chocola). Alleen is die hier nog niet te koop, alleen in het buitenland te bestellen.

kakikarin

• Full Member
« Reactie #551 Gepost op: april 13, 2014, 22:34:36 »
@tine ik bak nu deels net rijstmeel en boekweit van free from van de Jumbo. Ik heb rijstmeel klaarliggen voor het volgende baksel. De eerste muffins heb ik met nutrix gemaakt.

avondeten.filetlapje wokgroente/ groene kruiden van simply spices ., zelfgetrokken grientensiepgroentesoep, gekookt ei. Hi erna buikpijn  :z. Ik zie geen fout...

gr. Karin
hypothyreoidie. En RA

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #552 Gepost op: april 14, 2014, 08:37:31 »
Bij mij zouden het filetlapje, de kruiden en het ei fout gaan,maar ik ben echt mega gevoelig
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #553 Gepost op: april 14, 2014, 08:54:32 »
Misschien valt alles wat je eet fout, met beschadigde darmen is het moeilijk te achterhalen waar het aan ligt....

Ik gebruik alleen zout en peper. Verder verse kruiden van een plantje, basilicum, tijm, rozemarijn, oregano (samen zijn dat Italiaanse kruiden). O ja, en kaneel.

Boekweit vind ik geen goed idee (voor nu, wel voor later).

In Nutrix zit in elk geval minder dan 2 ppm gluten; ik heb het in het verleden gegeten, maar had het idee dat ik er af en toe heel licht op reageerde en Nutricia was zo aardig om het met een heel gevoelige test te meten (er zit dus minder gluten in de nutrix dan in de meeste soorten glutenvrij meel).

Ik koop nooit voorgesneden groente, dat vertrouw ik niet, ik snij alles zelf, hooguit boerenkool niet. Des te minder handelingen met het eten vanuit de winkel, des te gezonder en veiliger, is mijn redenering. Maar: ik heb er geen glutensporen in aangetroffen de enkele keer dat ik een snelle maaltijd wilde.

Welke boter heb je?

En welke kruiden in je soep? De laatste tijd gebruik ik Keltisch zeezout. In het verleden bouillonblokje van Natur Compagnie (reform). Er is ook een zakje dat je in de soep hangt, zonder glucose etc. maar ik weet het merk niet meer, iemand anders? Maggi?

Je kunt maiseieren kopen, misschien gaan die beter dan gewone (of had je die al).

kakikarin

• Full Member
« Reactie #554 Gepost op: april 14, 2014, 10:17:54 »
@tine
ok, zelf snijden dan, ik heb blue band en olijfolie van de lidl, de kruiden zijn van simply spuces adverteren met allergeenvrij..die ga ik nog even benaderen..
en dan mais eieren..in de soep zakje van honig kruidenbuiltje.

reuze bedankt Karin
hypothyreoidie. En RA