Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291628 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #510 Gepost op: april 05, 2014, 11:54:15 »
Gisteren gegeten en geen klachten:

- Bonduelle tuinerwtjes extra fijn, zak, diepvries

http://www.bonduelle.nl/product/tuinerwtjes-extra-fijn-pure
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #511 Gepost op: april 09, 2014, 11:27:04 »
Goedgekeurd:

* witte en bruine jasmijnrijst uit Thailand, via slager vd Geer (Veenendaal)

De witte rijst is geschikt om rijstepap mee te maken (wel een half uur koken).
De bruine rijst is ws. voedzamer, maar ik vind hem ook een beetje muf ruiken en smaken (dus heb je een saus nodig die dat verhult).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #512 Gepost op: april 09, 2014, 11:29:03 »
Afgekeurd: grote champignons AH

Tot nu toe gingen champignons van AH altijd goed. Ik had de kleintjes, ze kwamen uit BelgiŽ. Gisteren had ik de grote... leuk, iets lekkers op brood tussen de middag. Maar daarna werden Tom en ik ziek.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #513 Gepost op: april 09, 2014, 11:36:15 »
Afgekeurd: popcorn De Nieuwe Band (?)

Vorige week is Tom de hele week naar school geweest. Dat komt niet vaak voor. Om het te vieren, mocht hij vrijdag een 'risico-product' uitzoeken. Hij kon dan - als het verkeerd zou gaan- 2 dagen ziek zijn en mogelijk maandag weer naar school. Hij koos voor popcorn. Daarna was hij de rest van het weekend ziek (hij kon niet mee naar oma's verjaardag). Dus voorlopig heb ik die popcorn afgeschreven.

Voor de zekerheid ga ik nog wel andere suiker zoeken. De suiker van AH komt nu in een andere verpakking, ik weet niet of er daarom meer kans is op besmetting, ik ga in elk geval op zoek naar Suikerunie suiker, omdat ik aanneem dat de kans op contaminatie kleiner is. Vandaag is Tom voor de derde dag weer eens thuis... en heeft hij geen suiker maar perenstroop gegeten op zijn pannenkoeken. Zometeen boodschappen doen (wat lastig is, want mijn rug werkt niet echt mee, au au, zou die lage rugpijn ook door gluten komen? morgen gaat het hopelijk weer beter - duim - duim  ;)).

Annikka

• Gold Member
« Reactie #514 Gepost op: april 09, 2014, 11:44:35 »
Ach wat jammer nu weer, Tine voor jou en je zoon  :knuf1:

Ik eet nu ongeveer anderhalve week voornamelijk paleo. Een heel eenvoudige versie want ik ben niet zo van het uitgebreide koken en producten als amandelmeel gebruik ik ook niet.
Ik voel me hier zoveel beter bij  :blij2: Heb bv voor het eerst sinds ik me herinner geen pijn meer op mijn bovenbenen en armen (alsof er blauwe plekken onder mijn huid zitten), mijn darmen doen het beter en ik heb meer energie. Ben nog wel vaker moe dan een 'gewoon' mens, maar ik merk een groot verschil.
Soms ook lastig. Gisteravond was ik moe en had ik energie tegelijk  :roll:
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #515 Gepost op: april 09, 2014, 12:52:17 »
Ach wat jammer nu weer, Tine voor jou en je zoon  :knuf1:

Ik eet nu ongeveer anderhalve week voornamelijk paleo. Een heel eenvoudige versie want ik ben niet zo van het uitgebreide koken en producten als amandelmeel gebruik ik ook niet.
Ik voel me hier zoveel beter bij  :blij2: Heb bv voor het eerst sinds ik me herinner geen pijn meer op mijn bovenbenen en armen (alsof er blauwe plekken onder mijn huid zitten), mijn darmen doen het beter en ik heb meer energie. Ben nog wel vaker moe dan een 'gewoon' mens, maar ik merk een groot verschil.
Soms ook lastig. Gisteravond was ik moe en had ik energie tegelijk  :roll:

Dat gevoel van de bovenbenen herken ik maar al te goed,dat heb ik ook op mijn scheenbenen,maar wat is de eenvoudige versie van Paleo ?
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Pallas

• Full Member
« Reactie #516 Gepost op: april 09, 2014, 13:44:50 »
Dodoni Feta van ah gaat bij mij niet goed. Helaas want is wel lekker. Van "scheitenkaas"  :D :D oftewel van schapen- en geitenkaas. Ik heb al meerdere soorten geprobeerd, ook van Lidl en van de Turkse supermarkt. Allemaal foute boel. Ik hou het bij mij zelfgemaakte geitenricotta voorlopig.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #517 Gepost op: april 09, 2014, 13:59:19 »
Dat gevoel van de bovenbenen herken ik maar al te goed,dat heb ik ook op mijn scheenbenen,maar wat is de eenvoudige versie van Paleo ?

Dat is niet iets officieels ofzo ;)
Ik kook gewoon eenvoudig. Mijn ontbijt is een fruitsalade met noten, lunch is meestal een salade met een eiwitbron, avondeten is een eiwitbron met diverse groentes.
Koolhydraatarm dus. Aardappelen eet ik heel weinig. De stamppot van laatst bestond uit maar een vijfde uit aardappelen en de rest uit knolselderij en bloemkool.
Geen rijst, geen granen, heel weinig aardappelen, suiker vermijden, bewerkte producten vermijden.
Ik eet wel veel groente, fruit, noten, zaden. Als vet meestal kokosolie, olijfolie of roomboter. Als eiwitbronnen vooral rundvlees, vis, ei en kip.
Misschien vergeet ik nog het eea, maar dit is wat me zo te binnen schiet.
Ik doe niet moeilijk over paprika's, tomaten enzo en of iets hier van nature voorkomt. Paleo is ook maar een theorie, alleen het blijkt erg goed te werken bij mij.
Op internet zijn veel recepten te vinden. Ik maak vooral eenvoudige recepten. Ik vind koken leuk, maar liflafjes zijn niet aan mij besteed.
Ik koop niet veel biologisch. Dat iets glutenvrij is, vind ik belangrijker.

Toen jij een koolhydraatarm dieet volgde om af te vallen. Had jij toen ook minder pijn?
Tine zei al dat ik me wellicht beter voel omdat ik nu nog minder gluten binnen krijg. Ik denk dat ze gelijk heeft, maar dat het bij mij ook goed is dat ik geraffineerde suikers weglaat. Ik at al weinig suiker, maar nu dus ook geen rijst ofzo. Ik had trouwens last van hypoglycaemie en ik heb de indruk dat mijn bloedsuiker een stuk stabieler is. Gelukkig heb ik geen suikerziekte, maar van langdurige hypoglycaemie kun je suikerziekte krijgen.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

orionne

• Gold Member
« Reactie #518 Gepost op: april 09, 2014, 15:42:26 »
allereerst, er heerst een nare griep
nu ikzelf al bijna 4 dagen geveld ben, hoor ik andermans verhalen..
en..de pijn in de benen, de onderrug, moe, veel slapen, het waren allemaal factoren, die voorafgingen aan de echte aanval :s
bij de meesten duurt het 4 dagen, dus ik wacht af..

En Annika, ik doe af en toe ook paleo, maar heb gemerkt, dat ik echt regelmatig koolhydraten moet eten

na het SCDiet, waarin koolhydraten niet mogen, heb ik een craving voor ontwikkled..

Tine, sterkte voor jou en Tim...

ik hoef vandaag geen boodschappen, maar wil wel morgen op een reunie zijn...
hoe doe ik dat, met die onverwachte diarree aanvallen??

ik denk, dat ik maar niet eet morgen... :s
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #519 Gepost op: april 09, 2014, 17:43:14 »
Dat is niet iets officieels ofzo ;)
Ik kook gewoon eenvoudig. Mijn ontbijt is een fruitsalade met noten, lunch is meestal een salade met een eiwitbron, avondeten is een eiwitbron met diverse groentes.
Koolhydraatarm dus. Aardappelen eet ik heel weinig. De stamppot van laatst bestond uit maar een vijfde uit aardappelen en de rest uit knolselderij en bloemkool.
Geen rijst, geen granen, heel weinig aardappelen, suiker vermijden, bewerkte producten vermijden.
Ik eet wel veel groente, fruit, noten, zaden. Als vet meestal kokosolie, olijfolie of roomboter. Als eiwitbronnen vooral rundvlees, vis, ei en kip.
Misschien vergeet ik nog het eea, maar dit is wat me zo te binnen schiet.
Ik doe niet moeilijk over paprika's, tomaten enzo en of iets hier van nature voorkomt. Paleo is ook maar een theorie, alleen het blijkt erg goed te werken bij mij.
Op internet zijn veel recepten te vinden. Ik maak vooral eenvoudige recepten. Ik vind koken leuk, maar liflafjes zijn niet aan mij besteed.
Ik koop niet veel biologisch. Dat iets glutenvrij is, vind ik belangrijker.

Toen jij een koolhydraatarm dieet volgde om af te vallen. Had jij toen ook minder pijn?
Tine zei al dat ik me wellicht beter voel omdat ik nu nog minder gluten binnen krijg. Ik denk dat ze gelijk heeft, maar dat het bij mij ook goed is dat ik geraffineerde suikers weglaat. Ik at al weinig suiker, maar nu dus ook geen rijst ofzo. Ik had trouwens last van hypoglycaemie en ik heb de indruk dat mijn bloedsuiker een stuk stabieler is. Gelukkig heb ik geen suikerziekte, maar van langdurige hypoglycaemie kun je suikerziekte krijgen.

Ik heb niet lang een koolhydraatarm dieet gevolgd omdat ik geen gram afviel en of ik toen geen last had van mijn benen kan ik me niet herinneren,toch weer eens proberen.
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #520 Gepost op: april 09, 2014, 18:17:59 »
Beterschap Orionne!
Ik merk tot nu toe niet veel van de caravans naar koolhydraten. Ik ben ook niet superstreng. Het advies is 80-20. Ik denk dat ik op 90-100 zit. 's Avonds neem ik graag een cracker (fette crocanti) met kokosolie en iets zoets. En ik eet ook gewoon af en toe pindakaas.
Het is gewoon weer een nieuwe experiment en hopelijk blijft het goed gaan :)

@Lieske,
Met jouw medicatie is het ook heel lastig om af te vallen, mar als die pijn weg zou gaan is dat ook mooi.
Ik val er ook niet van af maar mijn kleding gaat wel losser zitten :)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #521 Gepost op: april 09, 2014, 18:33:17 »
Ik blijf die ezel die zich elke keer aan dezelfde steen stoot.... omdat ik het maar niet kan geloven dat in zoveel producten gluten zit, blijf ik het halsstarrig toch weer proberen... omdat ik een Sligro pasje kon lenen... en zo'n zin had in zalm...

Afgekeurd: zalmfilet van Smit Vis gekocht bij de Sligro (gekweekte vis uit Noorwegen)

orionne

• Gold Member
« Reactie #522 Gepost op: april 09, 2014, 18:43:38 »
hadden ze geen MSC vis van Smit Vis Tine?? (250 gram?)
die is wel goed (volgens mijn ervaringen dan..)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #523 Gepost op: april 09, 2014, 18:48:52 »
Dit is de tweede keer dat ik er geweest was en ze die niet hadden.

orionne

• Gold Member
« Reactie #524 Gepost op: april 09, 2014, 18:57:51 »
Dit is de tweede keer dat ik er geweest was en ze die niet hadden.

slecht zeg, maar mijn ervaring is wel, dat deze zo uitverkocht is..de grootste kans heb je vrijdag of zaterdag