Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291476 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #495 Gepost op: maart 17, 2014, 21:46:17 »
Deze merken pindakaas gingen bij mij fout:
- Monki
- Krekeltje
- Machandel
- Calvť
- Vita D'Or (de ene pot ging wel goed, maar de volgende weer niet)

Horizon en AH bio kan ik nog eens proberen.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #496 Gepost op: maart 17, 2014, 21:48:04 »
Van der Geer heeft hele lekkere bio bruine bonen, ze worden mooi zacht na het koken en de smaak is prima. Wel zelf koken... Ik kook veel tegelijk en vries porties in.

Ik zal in het weekend eens de bruine bonen of spliterwten van de slager  testen, nu eerst herstellen van de bruine bonen van HAK. ;)
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #497 Gepost op: maart 18, 2014, 08:11:04 »
Ik zal in het weekend eens de bruine bonen of spliterwten van de slager  testen, nu eerst herstellen van de bruine bonen van HAK. ;)

Ik heb het idee dat ik peulvruchten sowieso steeds slechter ga verdragen. Linzen gaan meestal nog het best. Het is voor mij alleen niet duidelijk of het nu door de gluten komt of dat het een andere reden heeft.
Glutenreacties uiten zich bij mij ook weer wisselend.
Enne, beterschap maar weer Tine!
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

orionne

• Gold Member
« Reactie #498 Gepost op: maart 18, 2014, 09:53:31 »
Die gaan bij mij ook goed. Ik vind het alleen wat minder dat de pasta later in de pot zo droog wordt. Ik vind vooral het bovenste deel lekker ;)
ja, je moet ze elke keer mengen, ik koop tegenwoordig dus ook de kleine potje, omdat ik de enige ben, die het eet..
die krijgen de kans niet om uit te drogen.. :D
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

orionne

• Gold Member
« Reactie #499 Gepost op: maart 18, 2014, 09:57:22 »
en ik heb altijd moeite gehad met bonen, de lima bonen gaan nog het beste..
als kind verdroeg ik al geen bruine of witte bonen..mijn moeder kookte voor mij dan altijd iets anders :ja:

wij werden als kind altijd verwend, maar ik denk, dat mijn moeder goed doorhad, wie er wel en niet bepaalde zaken verdroeg..

ze wist dat ik geen melk(geen lactose) kon hebben, dus toen de yoghurt kwam, was ze denk ik een van de eersten, die dat voor mij kocht..
daarvandaan stamt ook mijn afkeer voor pudding.. :s

en soms gaat er gewoon iets fout door een volledige andere oorzaak..
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #500 Gepost op: maart 18, 2014, 12:10:24 »
Die gaan bij mij ook goed. Ik vind het alleen wat minder dat de pasta later in de pot zo droog wordt. Ik vind vooral het bovenste deel lekker ;)

Zou het helpen om een scheutje olie door het onderste gedeelte te roeren?

Tine: Monki en Horizon komt uit dezelfde fabriek, dus misschien zitten er in Horizon ook teveel gluten voor jou? Ik hoop het niet, maar het zou kunnen.
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

Annikka

• Gold Member
« Reactie #501 Gepost op: maart 18, 2014, 14:53:16 »
Zou het helpen om een scheutje olie door het onderste gedeelte te roeren?

Dat helpt idd wel wat, maar op de ťťn of andere manier blijf ik altijd met ingedroogde potjes pasta zitten. Ben misschien wel een beetje lui en na zoveel jaren vegan/plantaardig eten lijk ik een enorme trek te hebben in vleeswaren en ei. Ook in kaas, maar dat verdraag ik niet zo goed.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #502 Gepost op: maart 21, 2014, 14:13:23 »
. Ben misschien wel een beetje lui en na zoveel jaren vegan/plantaardig eten lijk ik een enorme trek te hebben in vleeswaren en ei. Ook in kaas, maar dat verdraag ik niet zo goed.
Als ik specifiek ergens trek ik heb, ben ik er meestal van overtuigd dat mijn lichaam behoefte heeft aan bepaalde voedingsstoffen. Het is bij mij dan geen 'snack-zin', maar echt de behoefte aan bijvoorbeeld vet eten of eiwitten. Zou het kunnen dat jij meer eiwitten toe moet voegen aan je voeding, omdat ze je zo'n zin hebt in eiwitrijke producten?
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #503 Gepost op: maart 21, 2014, 18:17:19 »
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, Koekie. Ik zit soms mezelf in de weg qua wat ik nodig heb en mijn idealen. Hoe moeilijk kun je het jezelf maken :roll:
Ik schreef vandaag al eerder dat ik vanuit mijn hart liefst volledig plantaardig zou willen eten. Ik maakte er een soort middenweg van die blijkbaar niet helemaal geschikt is voor mij. Heb vanavond aan je gedacht en in de miehoen naast het gehakt nog wat extra eieren gedaan. Anders had ik er vier gedaan en nu zes. Ik kookte voor twee dagen voor drie personen. En de hoeveelheid gehakt was maar 250 gram.
Misschien wat meer paleorecepten uitproberen  :P

Pallas

• Full Member
« Reactie #504 Gepost op: maart 21, 2014, 18:55:30 »
De hoeveelheid eiwitten is erg belangrijk voor behoud van je spiermassa. Ik heb ervaring met een sportdieet waar ongeveer 30% van het totale aantal kcal uit eiwitten komt, tbv spieropbouw. Ik weet niet zeker of plantaardige eiwitten dat volledig kunnen vervangen, dus let er op als je gaat rekenen uit welke bron je eiwitten komen. Ook voor niet-sporters is spiermassa belangrijk, zeker als je afvalt wil je dat niet verminderen, dan kom je steeds verder van je doel.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #505 Gepost op: maart 21, 2014, 20:10:06 »
Dat is veel eiwit, die 30%. Een vriend van mijn zoon deed veel aan fitness en at ook veel eiwit. Vooral kwark en kip.
Als ik te weinig dierlijke producten eet dan gaat een ooglid zakken. Heel gek, maar ik voel dat ie gaat hangen en trek het dan bij de wenkbrauw weer omhoog want het voelt heel irritant. Het gaat weer weg als ik meer dierlijke eiwitten eet.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #506 Gepost op: maart 22, 2014, 02:45:07 »
Ik heb tijdens mijn vakantie (duurde vier weken) te weinig eiwitten gegeten. Het vlees was super duur, dus we aten vaak vegetarisch, en normaal drink ik na het sporten een eiwitdrank en ook al sportte ik minder dan normaal, die vier keer in de week zůnder drank waren toch niet zo handig. Heb dus wel wat spiermassa verloren, helaas.
Ik haal mijn eiwitten behalve uit vlees en eieren ook dus uit een eiwitdrank. Omdat ik niet tegen melk kan en ook geen dranken met suiker wil, ben ik bij Sun Warrior uitgekomen. Dat is een proteÔnepoeder dat gewonnen is uit rijst. Ik heb geen idee hoe goed het gaat als je gevoelig bent... Het is trouwens wel duur, maar ik haal het in Amerika (via Iherb) en dat scheelt 20 euro per zak met Nederland en dan is het wel te doen.
Wat lastig dat je idealen je in de weg zitten, Annikka. Ik heb een tijdje het voornemen gehad om twee dagen per week vegetarisch te eten, maar ik kreeg er echt last van als ik te vaak vegetarisch at. Qua vlees gebruik ik ook het liefst redelijk kleine porties, dus dan blijft het belangrijk genoeg eiwitten binnen te krijgen uit andere bronnen.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #507 Gepost op: maart 22, 2014, 07:29:08 »
De proteÔnepoeder durf ik niet aan want ik ben bang dat ik daar waarschijnlijk te gevoelig voor ben. Ik denk dat ik beter voor mezelf moet zorgen. Neem nu meer noten en verhoog de eiwitten bij de maaltijden.
Straks ga ik voor mijn man en zoon bkb'tjes bakken en omdat ik die beter niet kan eten maak ik voor mezelf een omelet met spek, champignons, ui en courgettes.
Ik eet net als jij ook zoveel mogelijk suikervrij. Geen idealisme op dat vlak, mijn lijf protesteert er gewoon tegen.
Leuke websites heb jij en van je recepten ga ik dingen uitproberen :duimop:
Ik gebruik ook graag edelgistvlokken, ik maak er een soort parmezaanse kaas van met walnoten of cashewnoten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #508 Gepost op: maart 23, 2014, 21:55:04 »
Afgekeurd: HAK vlaaifruit met kersen

Ik maakte een rijstevlaai met deze topping, ik twijfelde al of het wel een goed idee was, nee, dus... Tom is met paracetamol naar bed (ik heb ook bekende klachten: koud, huiduitslag etc.); voortaan neem ik vers fruit of diepvriesfruit, die diepvriesdoosjes van AH gaan wel goed. Dacht ik leuk een taartje te maken voor het weekend, kan Tom morgen weer niet naar school.  :P

Hippo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #509 Gepost op: maart 24, 2014, 08:19:00 »
Afgekeurd: HAK vlaaifruit met kersen

twee zielen, ťťn gedachte?
Ik heb gisteren ook een taartje gemaakt met een blikje HAK vlaaifruit kersen.. en het flink moeten bezuren..  :s

hihi... zo heb je het weekend 'gerekt' voor tom  :P
glutenvrij, want gluten sensitief (NCGS) marsh 1, en ziekte van crohn.