Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291708 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #225 Gepost op: september 04, 2013, 16:10:32 »
Goed om te lezen; soms ga je aan je eigen gezond verstand twijfelen  :D Hier gaat het eigeel goed, maar het eiwit niet. We verwachten dat de hennen begin oktober gaan leggen; ik ben net overgeschakeld van het kuikenmeel (met tarwe) naar het volwassen meel (voor fazanten eigenlijk; in elk geval zonder tarwe en gerst). We tellen af naar begin oktober, dan zijn ze uitgegroeid en kunnen de eerste eieren komen.

Hoe was je vakantie? Nog pinda's gegeten?  :D
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #226 Gepost op: september 04, 2013, 16:11:06 »
ik reageerde op twee soorten rijst

1. rijst uit india waar alleen rijst werd verbouwd, dat bleek te komen doordat ze dezelfde oogstmachines gebruikte voor tarwe als rijst

2. rijst uit egypte, daar werd het wel op dezelfde grond verbouwd,dat doen ze anders daar, eerst gaat de rijst in bakken met het laagje water, later worden ze in de grond gestopt(waar ook tarwe op wordt verbouwd)

Thankx! Weer wat geleerd.  :lol:
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #227 Gepost op: september 04, 2013, 16:45:58 »
Ik heb gisteren een ervarings verhaal over eieren gehoord; iemand met een tarwe allergie kan ook niet tegen het eiwit van eieren. ;) ik ben op vakantie en hoorde deze ervaring heel toevallig. Hoe is het met je kippen, Tine?
Kippeneiwitallergie is een veelvoorkomende allergie; net als tarwe-, soja-, pinda- en koemelkallergie. Het komt regelmatig voor dat iemand meerdere allergieŽn tegelijkertijd heeft, maar het is geen wet dat iemand met een tarweallergie (zoals ik) ook een kippeneiwitallergie heeft. Ik kan gewoon kip en eieren eten. (Maar weer geen hazelnoot.)
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

orionne

• Gold Member
« Reactie #228 Gepost op: september 04, 2013, 17:26:24 »
Pinda's en tonijn gaan prima, dank voor de tip. In deze buur t zijn veel winkels van Tegut, met een behoorlijkassortiment bio melkproducten. Gaan super.er is ook veel gluten en lactosevrij beleg. Ook lacrosse vrije mozzarella bijv.
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

orionne

• Gold Member
« Reactie #229 Gepost op: september 04, 2013, 17:30:26 »
En ik ben nog niet thuis. Zoek nog even verder naar echt glutenvrij. Heb zelfs en kant en klare risotto met vier kaassoorten kant en klaar .vond  het niet echt lekker :nee: Uit eten is er niet bij.
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #230 Gepost op: oktober 24, 2013, 21:35:22 »
Ik kreeg bericht van Verstegen, ze hebben uitgezocht of er gluten zat in de koek en speculaaskruiden, omdat wij er ziek van werden. Ze konden meten tot 5 ppm en troffen geen gluten aan. Jammer dat een lagere meting niet mogelijk was. Ik ga het zeker niet meer eten. Ik heb nu 'pure' kruiden gehaald om zelf te mengen.

Pallas

• Full Member
« Reactie #231 Gepost op: oktober 27, 2013, 20:21:35 »
Dat doe ik ook. Ik maal/rasp het ook nog zelf, zoals nootmuskaat, kaneel, venkel, kruidnagel, mosterdzaad, kardemom enz. Heel nuttig want ik vond in een zakje korianderzaad een tarwekorrel! Gemalen zie je daar niets meer van. Ik meng mijn eigen kerrie en ook koekkruiden. Ook lekker door hachee!

Ik gebruik mijn vijzel, hoe maal jij, of koop je het gemalen?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #232 Gepost op: oktober 28, 2013, 10:53:50 »
Koriander (potje AH) staat inderdaad op mijn zwarte lijst...  net als de kerrie van AH (maar dat is ook geen puur kruid), ik heb nu de bio kerrie van AH en die lijkt goed te gaan.

Ik heb gemalen enkelvoudige kruiden, alleen de nootmuskaat maal ik zelf, maar het is lastig om muskaatnoten te vinden zonder laagje eromheen...

Waar koop jij 'hele 'kruiden dan?

Verder gebruik ik vooral verse tuinkruiden, die ik ook zelf droog of invries.

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #233 Gepost op: oktober 28, 2013, 14:30:25 »
ik dacht dat Kerrie altijd een mix was ?
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Angela76

• Gold Member
« Reactie #234 Gepost op: oktober 28, 2013, 15:12:11 »
Heb je al eens bij simplyspices.nl gekeken? Die pagina komt steeds langs op mijn Facebook. En er was nog iets kruidentuin of zoiets. Moet ik mijn oom vragen, die haalt daar natriumarm. Is ook een webwinkel. Allergeen vrij geloof ik.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

Annikka

• Gold Member
« Reactie #235 Gepost op: oktober 28, 2013, 16:29:36 »
ik dacht dat Kerrie altijd een mix was ?

Kerrie is ook een mix.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #236 Gepost op: oktober 30, 2013, 08:42:50 »
Afgekeurd: wijnsteenbakpoeder Natufood. Deze is nog erger dan die van dr. Oetker (die een enkele keer mis gaat en lang niet altijd).

Tom ging met paracetamol naar bed en kan niet naar school vandaan, ik heb hem net ziek gemeld.  :s

Jammer van de appeltaart.... Vandaag snel bakpoeder van Ruf zoeken (die garandeert dat het glutenvrij is, maar dat zegt nog niet zoveel) en iets nieuws bakken. De nieuwe kwarkbollen met deze bakpoeder kunnen in de kliko (had ik maar gist gebruikt!).

orionne

• Gold Member
« Reactie #237 Gepost op: oktober 30, 2013, 09:42:02 »
je hebt toch geen bakpoeder nodig voor appeltaart, Tine, ik maak deze altijd zonder enig rijsmiddel.. :)

12cook

• Gold Member
« Reactie #238 Gepost op: oktober 30, 2013, 10:54:31 »
Ik heb die van Zizo net online besteld en ontvangen. Nog niet geprobeerd.

http://www.glutenvrijewebshop.nl/bakproducten/bakpoeder.html
Rijsmiddel, (E450i, E500i}. aardappelzetmeel.

Ruf heeft ook diverse glutenvolle producten in t assortiment, dus qua besmetting idem aan dr Oetker. Of hebben ze gemaild dat t in een andere fabriek gemaakt wordt?

Renate48

• Gold Member
« Reactie #239 Gepost op: oktober 30, 2013, 16:35:37 »
Tine, ik heb bericht van Ruf gehad. Hun bakpoeder en alle andere gv producten zitten onder de norm van 20 ppm.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose