Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291626 keer)

Renate48

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #210 Gepost op: augustus 04, 2013, 19:59:14 »
Goedgekeurd:
- cola flesjes Bio Zentrale (uit Duitsland)

http://www.dooyoo.de/suessigkeiten-knabbereien/bio-zentrale-flaeschchen-cola/

Dat is mooi Tine. Als je nog wat nodig hebt.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

orionne

• Gold Member
« Reactie #211 Gepost op: augustus 12, 2013, 10:19:41 »
afgekeurd: mais-graneneieren van de Jumbo
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Pallas

• Full Member
« Reactie #212 Gepost op: augustus 14, 2013, 23:43:55 »
Heatherwood hand cooked crisps lightly salted  :duimop:

Bij de Lidl. Zwarte verpakking. Dat zijn naturel chips die wel wat vettig smaken en wat hard zijn, maar goed te eten en te gebruiken als krokant korstje op ovenschotels, vlees en dergelijke. Na een aantal keren proberen zijn ze goedgekeurd. Dat "lightly salted" moet je maar met een korreltje zout nemen, ze zijn zout zat!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #213 Gepost op: augustus 24, 2013, 13:04:40 »
Die chips gaan hier fout, maar wel een klein beetje. Heb van experts begrepen dat alle soorten chips, ook de naturel versies, bewerkt worden met dextrose voor het behoud van de gele kleur. Dat hoeft niet op het etiket, omdat het geen ingredient is, maar een hulpstof. Ik snapte al niet waarom ik geen enkele soort chips meer kon vinden.

(Hetzelfde geldt trouwens ook voor voorgekookte aardappels bv. aardappelschijfjes van CelaVita en alle friet die commercieel verkrijgbaar is).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #214 Gepost op: augustus 24, 2013, 13:10:15 »
Afgekeurd:

- Mona aardbeienkwark

Erg jammer, zo'n beetje het laatste bewerkte toetje dat we aten. Nu weer over op naturel kwark en yoghurt waar we zelf iets door doen.

Onze vakantie in Duitsland was wat dat betreft een verademing: volop toetjes te koop met als ingredienten: yoghurt, fruit, suiker en citroensap. Hoe heerlijk ouderwets en lekker van smaak, die waslijst aan ingredienten hoeft echt niet. In ons land zit in vrijwel alle bewerkte toetjes glucose of fructose van tarwe (info van Campina, Almhof, etc.).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #215 Gepost op: augustus 24, 2013, 13:36:17 »
goedgekeurd: tot mijn stomme verbazing verdraag ik After Eight (maar ik neem er af en toe maar 1)

Chips: Jumbo ethigauble
fair trade, chips van blauwe aardappelen oude varieteit uit de Andes.
wel duur, 2.19, maar lekker en geen last gehad tot nu toe..

heb inmiddels 3 zakken uitgeprobeerd. ;)

Vandaag in de Turkse winkel in e Gestelsestraat smeersels voor op de crackers gehaald.:alles is glutenvrij, heb het nagevraagd en tot mijn vreugde was al het brood verpakt in plastic, dus geen risico op besmetting in de bakken met olijven en smeersels

wat fijn Tine, dat het in Duitsland zo goed ging, deze producten verwacht je dan toch ook bij Aldi of Lidl?
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #216 Gepost op: augustus 24, 2013, 19:43:05 »
Chips  :z :D :duimop:

Ik heb uit Dsl stapels blikjes meegenomen met pinda's en cashewnoten, in Dsl hebben ze geen borrelnoten ed in elk geval is er minder/ geen besmetting met tarwe, ik had geen last van deze ingeblikte nootjes. In NL kan ik geen onbesmette noten vinden.

Wat ik ook heb meegenomen: een grote stapel tonijn in blik. Die van de Nederlandse merken Princess en John West bevatten een hapje gluten (geldt voor zalm en tonijn). De Duitse blikjes gelukkig niet!

Eerst cola, nu after eight, straks augurken of zo? :D

orionne

• Gold Member
« Reactie #217 Gepost op: augustus 25, 2013, 10:27:04 »
welke merken tonijn Tine?
en welke winkels met noten in blik?
Binnenkort ga ik ook een weekje weg, ook Duitsland
 ;)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #218 Gepost op: augustus 27, 2013, 18:06:59 »
Ik had de pinda's en cashewnoten van de EDEKA. Eigen merk 'Gut und gunstig' en ook een merk waarvan ik de naam niet meer weet, er zat een blauw bewaardekseltje op en dat vond ik wel handig, past op alle blikjes.

De blikjes tonijn in zonnebloemolie die goed gaan waren van het merk "Saupiquet". Heb ook eigen merk mee naar huis genomen (Gut und Gunstig) omdat ik verwacht dat die ook goed gaan.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #219 Gepost op: augustus 27, 2013, 18:11:08 »
Afgekeurd: bruine bonen blik euroshopper AH.

De eerste keer dacht ik nog dat het een toevalstreffer was, dus heb ik het nog een keer gegeten en later nog eens, zo raar dat er gluten in zit. Zelfs binnen de 2 sterren categorie (met 1 ster wil ik het in noodgevallen nog wel eens eten, maar met 2 sterren beslist niet). Na 3 keer fout belandt een product op mijn 'zwarte lijst'. Dit ga ik niet meer eten. Heb nu harde bruine bonen van Farmer om te proberen (JUMBO). Vind het wel onhandig dat ik ze eerst een nachtje moet weken. Maar het is voor de goede zaak... Ik hoop nu echt dat ik alle boosdoeners gevonden heb, en dat Tom niet elke week 1 of 2 dagen thuis hoeft te blijven omdat hij ziek is het komende schooljaar...

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #220 Gepost op: september 02, 2013, 23:01:47 »
Goedgekeurd: lijnzaad van Linwoods (De Tuinen)

Hier ben ik heel blij mee! Kan prima door mijn rijstbroodjes. Toch nog een gezonde en veilige toevoeging gevonden. :duimop:

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #221 Gepost op: september 03, 2013, 19:43:55 »
Goedgekeurd: lijnzaad van Linwoods (De Tuinen)

Hier ben ik heel blij mee! Kan prima door mijn rijstbroodjes. Toch nog een gezonde en veilige toevoeging gevonden. :duimop:

wat fijn!!
Je hebt wel echt lang getest.
hoe doe je het testen als ik vragen mag? en hoeveel neem je per keer?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #222 Gepost op: september 04, 2013, 08:55:55 »
Goedgekeurd: chiazaad Lepoole

Knoppie, ik doe 1 theelepel chiazaad of lijnzaad in 1 bolletje brood; ik maak van 500 gram meel 24 bolletjes en daar zitten dan 24 theelepeltjes zaad in. Dit is de dosering die goed gaat (en ik eet 2 of 3 bolletjes per keer).

Nog een vraag aan jou: jij reageerde op rijstmeel uit Egypte, omdat daar eerder tarwe verbouwd werd. Hoe kan dat? Rijst groeit toch op heel natte velden? Of werd het tegelijk verbouwd?  :?

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #223 Gepost op: september 04, 2013, 14:26:51 »
Goedgekeurd: chiazaad Lepoole

Nog een vraag aan jou: jij reageerde op rijstmeel uit Egypte, omdat daar eerder tarwe verbouwd werd. Hoe kan dat? Rijst groeit toch op heel natte velden? Of werd het tegelijk verbouwd?  :?

ik reageerde op twee soorten rijst

1. rijst uit india waar alleen rijst werd verbouwd, dat bleek te komen doordat ze dezelfde oogstmachines gebruikte voor tarwe als rijst

2. rijst uit egypte, daar werd het wel op dezelfde grond verbouwd,dat doen ze anders daar, eerst gaat de rijst in bakken met het laagje water, later worden ze in de grond gestopt(waar ook tarwe op wordt verbouwd)

orionne

• Gold Member
« Reactie #224 Gepost op: september 04, 2013, 15:13:55 »
Ik heb gisteren een ervarings verhaal over eieren gehoord; iemand met een tarwe allergie kan ook niet tegen het eiwit van eieren. ;) ik ben op vakantie en hoorde deze ervaring heel toevallig. Hoe is het met je kippen, Tine?