Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291659 keer)

knoppie

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #105 Gepost op: juni 17, 2013, 20:50:40 »
Zou het kunnen dat sinaasappelsap uit een pak besmet is met gluten?
Ik eet al jaren een fruitsalade als ontbijt. De afgelopen week heb ik in plaats daarvan bambix rijstebloem gemaakt. Ipv melk deed ik er stukjes banaan, wat kokosmelk, kokosolie of roomboter en wat water bij. Dit even opwarmen, bambix erbij en nog wat suiker. Sinds ik dit eet is mijn buik een stuk platter en heb ik niet na een kwartier weer trek. Ik maak het wat omslachtig met de kokosmelk enzo maar gewone melk verdraag ik niet en sojamelk ook niet. En op deze manier is het heel best te eten.
De losse onderdelen van de fruitsalade (kokosrasp, nootjes, zonnebloempitten, rozijnen, banaan, appel) eet ik gewoon allemaal nog wel, alleen de sinaasappelsap laat ik dus staan. Ik gebruikte sinaasappelsap van Lidl. Gewoon de houdbare uit een pak zonder vezels.
Ik eet veel fruit, maar nu dus vooral als tussendoortje en dat gaat gewoon goed.
Iemand een idee?

zou gluten kunnen hebben, verder zou het ook kunnen dat je mischien een overschot aan maagzuur hebt?

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #106 Gepost op: juni 17, 2013, 21:42:36 »
toevallig had ik dit laatst ook bij de hand maar dan niet met sinaasappelsap maar druivensap.

van een bekende anonieme bron :oo: kreeg ik te horen dat al die 'pure' sappen geklaard worden met eiwitten.
er is ook een uitzending geweest bij keuringsdienst van waarden.

misschien heb je er wat aan

ik ben echt bezig alles zelf te maken :roll:,  wordt lamlendig van al die producten waar ze stiekem toch wat in peuteren :s. leuk is anders en de dagen zijn veel te kort maar alles voor een happy kind ;)

Lirio

• Gold Member
« Reactie #107 Gepost op: juni 17, 2013, 22:20:24 »
Goed de verpakking lezen. De goede sappen bevatten alleen puur sap. De slechte zitten suiker in of zijn gemaakt van pulp aangevuld met water en meestal een antiklonter of weet ik wat voor meuk.
Sinaasappelsap is echt vreselijk zuur. Appelsap ook.
Ik kan beiden niet drinken wegens maagbreuk/openstaand klepje/teveel zuur.
Perensap gaat wel goed, mits ik de pure neem.
En troebel appelsap, zonder toevoegingen gaat ook een stuk beter.
Van het appelaere merk gaan het beste.
Is wel beperkt houdbaar na opening.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Annikka

• Gold Member
« Reactie #108 Gepost op: juni 18, 2013, 07:03:00 »
Bedankt voor het meedenken!
Ik heb geen last van maagzuur, daar ligt het denk ik niet aan.
Dat sappen geklaard worden, wist ik wel van heldere appelsap van sinaasappelsap dat niet helder is wist ik het niet.
Ik heb op het pak gekeken, maar er staat op dat het puur sap is zonder toevoegingen van suiker of iets anders.

Dus of het is het volgende voedselschandaal, of de vulmachines worden mogelijk niet goed schoon gemaakt en raakt de sinaasappelsap licht besmet door de appelsap.
Appelsap drink ik nooit, en verder ook geen vruchtensappen op een heel enkele keer na dat ik ananassap door de sinaasappelsap doe.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #109 Gepost op: juni 18, 2013, 07:19:38 »
ik heb geen idee of er verschil zit tussen heldere appelsap pf inasappelsap.lijkt me eigenlijk dat niks in een pak zo puur is als erop staat maar dat DENK ik :P

Lirio

• Gold Member
« Reactie #110 Gepost op: juni 18, 2013, 10:18:01 »
Annika staan er ook ingredienten op dat pak?
Want de mededeling puur sap, staat ook op sap van pulp aangelengd met water.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #111 Gepost op: juni 18, 2013, 10:51:12 »
Tom heeft nog nooit heldere appelsap kunnen drinken en eerlijk gezegd zocht ik daar in het verleden niets achter. Hij kreeg altijd diarree van appelsap. Er waren wel andere limonades die hij kon drinken.

Pas de laatste tijd weet ik dat fruitsap 'geklaard' wordt met (gluten)proteinen. En dan kun je nog zo goed de verpakking lezen, daar staat het niet op. Het is een hulpstof waarvan het niet verplicht is om het op het etiket te zetten.

Zie het andere topic over bier, de daar genoemde enzymen om gluten af te breken in vloeistoffen komen van DSM. Ze worden gebruikt voor bier, wijn en vruchtensap.

DSM brengt ook de enzymen voor AN-PEP -de glutenpil- op de markt (naar planning volgend jaar), dat komt dus uit dezelfde koker.

Ik denk dat troebel sap de beste optie is, of sap rechtstreeks van de boer, uit de boomgaard. Sinaasappelsap koop ik nooit, ik pers het zelf.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #112 Gepost op: juni 18, 2013, 11:23:08 »
applelaere, perelaere en vers geperst sap...
dat is het wel zo'n beetje.... :(
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #113 Gepost op: juni 18, 2013, 17:28:41 »
Vroeger werd het geklaart met gelatine

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #114 Gepost op: juni 18, 2013, 19:39:38 »
Ik pers ook zelf de sinaasappels en drink niks uit een pak.
Met deze hitte drink ik graag limoensap. Halve limoen uitknijpen boven een glas en aanvullen met water.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #115 Gepost op: juni 18, 2013, 21:19:52 »
Tom heeft nog nooit heldere appelsap kunnen drinken en eerlijk gezegd zocht ik daar in het verleden niets achter. Hij kreeg altijd diarree van appelsap. Er waren wel andere limonades die hij kon drinken.

Pas de laatste tijd weet ik dat fruitsap 'geklaard' wordt met (gluten)proteinen. En dan kun je nog zo goed de verpakking lezen, daar staat het niet op. Het is een hulpstof waarvan het niet verplicht is om het op het etiket te zetten.

Zie het andere topic over bier, de daar genoemde enzymen om gluten af te breken in vloeistoffen komen van DSM. Ze worden gebruikt voor bier, wijn en vruchtensap.

DSM brengt ook de enzymen voor AN-PEP -de glutenpil- op de markt (naar planning volgend jaar), dat komt dus uit dezelfde koker.

Ik denk dat troebel sap de beste optie is, of sap rechtstreeks van de boer, uit de boomgaard. Sinaasappelsap koop ik nooit, ik pers het zelf.
Heb je daar wat meer info over Tine?

Annikka

• Gold Member
« Reactie #116 Gepost op: juni 19, 2013, 08:07:24 »
Annika staan er ook ingredienten op dat pak?
Want de mededeling puur sap, staat ook op sap van pulp aangelengd met water.

Er staat alleen maar op dat het puur sap is.

@ Tine,
Appelsap staat erom bekend dat kinderen daar snel diarree van kunnen krijgen. Ook de kinderen die geen coeliakie hebben.

Ik merkte gisteren dezelfde reactie bij ananassap van Vitafit (Lidl). Dat bestaat ook alleen uit puur sap. Misschien is de oorzaak wel dat het een te snelle suiker is. Ik snap er niks van. Net weer rijstebloem gegeten en dat voelt echt zo'n stuk beter.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #117 Gepost op: juni 19, 2013, 09:41:17 »
Heb je daar wat meer info over Tine?

Nu nog niet, ik ken een paar details, maar niet het complete verhaal, daar ga ik me na de zomer in verdiepen. ;)
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #118 Gepost op: juni 19, 2013, 09:45:10 »
Er staat alleen maar op dat het puur sap is.

@ Tine,
Appelsap staat erom bekend dat kinderen daar snel diarree van kunnen krijgen. Ook de kinderen die geen coeliakie hebben.

Ik merkte gisteren dezelfde reactie bij ananassap van Vitafit (Lidl). Dat bestaat ook alleen uit puur sap. Misschien is de oorzaak wel dat het een te snelle suiker is. Ik snap er niks van. Net weer rijstebloem gegeten en dat voelt echt zo'n stuk beter.

hier ook het probleem bij dit merk alleen dan de druivensap!
ah druivensap gaat wel goed.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #119 Gepost op: juni 19, 2013, 13:41:16 »
Nu nog niet, ik ken een paar details, maar niet het complete verhaal, daar ga ik me na de zomer in verdiepen. ;)
Ik ga zelf wel informeren.