Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 291730 keer)

knoppie

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #75 Gepost op: mei 27, 2013, 16:56:44 »
Naturel schenkstroop is volgens fabrikant veilig, smaakjesstropen niet.

gebruik je die zelf ook?

Pallas

• Full Member
« Reactie #76 Gepost op: mei 27, 2013, 17:04:31 »
Ben ik ook benieuwd naar. Butterscotch ging nooit goed bij mij, heet nu karamel. Ik gebruik maple siroop A klasse en ik maak zelf karamelsaus van boter, suiker en slagroom.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #77 Gepost op: mei 27, 2013, 19:23:32 »
Karamel is vaak afkomstig van tarwe, het zit ook in bruine suiker en in sommige soorten soja.  ;)

Oud bericht uit 2006 (later gevraagd of dit nog steeds zo is, antwoord ja):

Geachte mevrouw,

Onderstaand treft u het antwoord aan van ons laboratorium.

Witte basterdsuiker is glutenvrij (bestaat uitsluitend uit ingrediŽnten afkomstig uit suikerbiet). Witte basterdsuiker bevat geen tarwezetmeel en glucosestroop uit tarwe.

Gele basterdsuiker is glutenvrij.

Bruine basterdsuiker kan spoortjes glucosestroop uit tarwezetmeel bevatten (komt uit gebruikte karamel).

Wanneer er suikerstroop op de verpakking staat zoals Van Gilse schenkstroop, GIRO pannenkoekenstroop, Bungelstroop en bekerstoop Dinteloord Speciaal bevatten deze uitsluitend ingrediŽnten uit suiker. Deze producten zijn dus ook glutenvrij. Deze producten bevatten ook geen tarwezetmeel en glucosestroop uit tarwe.

Van Gilse butterscotch en American pancake stroop kunnen glucosestroop uit tarwe bevatten.

Met vriendelijke groeten,

Suiker Unie

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #78 Gepost op: mei 27, 2013, 19:23:53 »
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #79 Gepost op: mei 27, 2013, 19:41:35 »
ik heb boulion van healty planet eko plaza. staat zetmeel op maar waarvan staat er niet op.
maar op dit moment gaat lijkt het hier even niet beter tr willen gaan dus ik ben alles aan hrt uitpluizen.

Welke soort heb je? Als er staat 'gistextract' kan dat een ander woord zijn voor vet-sin = E621 = vaak van tarwe gemaakt (en niet zo'n gezond goedje). Misschien even navragen, wat voor soort gistextract het is, het kan ook gewone gist zijn die je in brood doet, maar meestal is het dat niet, en is het een smaakversterker, het wordt vooral gebruikt in bouillon, sauzen en chips.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #80 Gepost op: mei 27, 2013, 20:17:42 »
jep er zit gist extract in!
staan ook dingen in als natuurlijke aroma en zetmeel.op naar ander boulion!

gilse stroop kan het dus niet zijn...
ik ga morgen de jam vervangen bonnemama al ging deze altijd goed.anders weet ik het niet meer.enige probleem is dat hij niet tegen appel kan en de pectine van eko jam is van appel.maar we moeten toch wat.

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #81 Gepost op: mei 27, 2013, 21:47:27 »
jep er zit gist extract in!
staan ook dingen in als natuurlijke aroma en zetmeel.op naar ander boulion!

gilse stroop kan het dus niet zijn...
ik ga morgen de jam vervangen bonnemama al ging deze altijd goed.anders weet ik het niet meer.enige probleem is dat hij niet tegen appel kan en de pectine van eko jam is van appel.maar we moeten toch wat.

st dalfour jam is zonder appel

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #82 Gepost op: mei 28, 2013, 07:27:06 »
st dalfour jam is zonder appel

Het gaat me om de pectine die zit overal in en is van appel gemaakt.of weet jij dat van dit merk ander fruit is gebruikt voor de pectine

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #83 Gepost op: mei 28, 2013, 09:14:26 »
Ik heb de bonmaman jam 1 keer geprobeerd en die ging hier niet goed. Toen een poos Hero D'Light gehad, maar die ging op den duur ook niet helemaal goed. Ik had het pas in de gaten toen ik vaker jam ging eten. Nu heb ik Ekoland in huis, maar eigenlijk nog niet gegeten, want ik haal aardbeien op de markt. Bij de reformwinkel (Thedinghsweert oa) staan meer soorten jam met fruit uit de regio, zit daar misschien iets voor je bij?

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #84 Gepost op: mei 28, 2013, 17:32:13 »
Het gaat me om de pectine die zit overal in en is van appel gemaakt.of weet jij dat van dit merk ander fruit is gebruikt voor de pectine

Ik weet het niet maar heb ze een emailtje gestuurd, ik laat het je weten als ik bericht heb ;)

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #85 Gepost op: mei 28, 2013, 20:26:47 »
@zoekende mama, ik heb bericht van ze gekregen maar het is idd gewoon appel :duimlaag:

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #86 Gepost op: mei 28, 2013, 21:26:34 »
bedankt voor de moeite!!
ik ga eerst even kijken of de boulion voldoende is.
in bonne mama zit het ook dus kijk maar even niet naar pectine anders word het te lastig.

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #87 Gepost op: mei 28, 2013, 21:35:03 »
graag gedaan, ik dacht dat bonne maman niet geschikt was voor supergevoelige, dus beter niet meer nemen
Mag ik vragen hoe je erachter bent gekomen dat hij niet tegen appel kan? en wat voor symptomen krijgt hij?

Annikka

• Gold Member
« Reactie #88 Gepost op: mei 29, 2013, 08:15:47 »
Het is ook bekend dat een allergie voor appel vaak samengaat met een allergie voor kers en voor berkenpollen.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

petraw

• Gold Member
« Reactie #89 Gepost op: mei 29, 2013, 08:34:40 »
Ja, die combinatie heeft mijn man ook. Hij heeft alleen geen last van jammen of andere verhit fruit waar hij normaal niet tegen kan.