Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 248386 keer)

orionne

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:producten die goed/slecht gaan
« Reactie #15 Gepost op: januari 28, 2013, 09:03:55 »
gisteren van Orgran lasagna mini sheets gegeten en nergens last van gehad. :duimop:

Inmiddels ben ik ook heel voorzichtig bezig met havervlokken van Provena, een kleine dessertlepel zet ik 's avonds in een lepel water en gebruik het bij het fruit de volgende dag..
tot nu toe geen nare bijwerkingen gemerkt

dus dat blij ik nu om de dag doen....

wat betreft frites ...
ik bak aardapplen in de oven..heel erg makkkelijk.. :)

heb je een heteluchtoven kun je 2 bakblikken  tegelijk bakken...

aardappelen in plakken snijden, een of tweelepels olie(olijf, sesam, zonnebloem..)er doorheen mengen, eventueel tijm eroverheen, bakblikken met bakpapier beleggen,  en in een voorverwarmde oven bakken op 180-190 graden..ongeveer 20-25 minuten..

Als ik niet precies weet, hoe laat  we eten, zet ik de aardappelen vast in de oven bij 150 graden, 20 minuten, ze zijn dan als het ware voorgekookt, net als bij frietjes.

de resterende baktijd is afhankelijk van je eigen ervaring..
je hebt zeker 30 minuten om het af te maken, maar het kan ook in 10 minuten :D
meestal doe ik er nog een gesnipperde ui overheen, 10 minuten voor het einde.
neem wel vastkokende aardappelen, bijv. Raja

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

nynke79

• Full Member
« Reactie #16 Gepost op: januari 29, 2013, 12:06:08 »
W.b. het rijstmeel van Doves Farm, ongeveer het enige pure meel dat ik nog aandurf: ook ik heb het idee dat er TOCH iets niet mee klopt. Ik kan gewoon een ei bakken: geen probleem. Ik kan een glas melk drinken: geen probleem. Het bakpoeder: geen probleem. Een pannenkoek met ei, melk, bakpoeder en meel: toch last. Idem voor een aantal andere zaken. Heb nu een hele doos met afgedankte melen staan hier die te zwaar is om te tillen :-(
Hebben anderen ook nog ervaringen met dit meel?
Glutenvrij sinds september 2010, categorie 'extreem gevoelig'.

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #17 Gepost op: januari 31, 2013, 11:08:50 »
is het niet slimmer om melen te proberen die bij de toko te halen zijn te proberen? het zegt soms niet glutenvrij maar kan veiliger zijn dan "glutenvrij" meel

wel merk honing is ok?
en welke merken rijst nemen jullie? 

bennl1

• Full Member
  • Geslacht: Man
« Reactie #18 Gepost op: januari 31, 2013, 11:52:00 »
is het niet slimmer om melen te proberen die bij de toko te halen zijn te proberen? het zegt soms niet glutenvrij maar kan veiliger zijn dan "glutenvrij" meel

Ik koop rijstemeel; ketanmeel en tapiocameel in de Toko. Tot nu toe nooit problemen mee gehad.
Dat er niet op staat dat het glutenvrij is, hindert mij niet. Officieel mogen deze producten, die van nature glutenvrij zijn, niet glutenvrij gelabeld worden.

Wel belangrijk vind ik dat erop staat dat de exporteur in Thailand zit, omdat in Thailand geen tarwe verbouwd wordt.

Rijst en Ketan koop ik ook in de Toko, in grote geweven zakken, die ook uit Thailand komen.
gv sinds diagnose april 2012
Happy to be fully "Thaid"-up by now :)

Annikka

• Gold Member
« Reactie #19 Gepost op: januari 31, 2013, 12:01:06 »
Ik heb de indruk dat de tamari van Lima bij mij niet goed gaat. Ik had het een aantal dagen niet gehad en toen ik het afgelopen week uitprobeerde kreeg ik een opgezette maag en opgezette buik.
Weet alleen niet zeker of het nu aan de soja of aan de gluten ligt.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

orionne

• Gold Member
« Reactie #20 Gepost op: februari 24, 2013, 16:04:36 »
ik eet nu een paar weken de gierstcrackers van Natine en die gaan goed.
dus gelukkig, toch weer iets voor onder beleg :ja:
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #21 Gepost op: februari 25, 2013, 12:31:53 »
Goedgekeurd:
- Arla Natura kaas (zonder kleurstof annatto en conserveringsstoffen/E-nrs)
- Ekoland Rinse appelstroop (reform)
- mozzarella Galbani (bol)
- boterhamworst (met rijstmeel ipv tapiocameel) slager vd Geer Veenendaal
- knakworst (idem) slager vd Geer
- AH volle Franse kwark

Vanmiddag eten we boerenkool met worst... dat hebben we al 2 jaar niet meer op, omdat ik geen nulglutenworst kon vinden.  :lol:
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #22 Gepost op: februari 25, 2013, 12:33:41 »
Eet smakelijk Tine, heerlijk  :duimop:
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #23 Gepost op: februari 25, 2013, 13:09:52 »
Heerlijk als je iets wat je lang niet hebt gehad weer kan eten.

Gaat appelstroop dan zo vaak fout?

Annikka

• Gold Member
« Reactie #24 Gepost op: februari 25, 2013, 16:12:41 »
Ik heb nog nooit een slechte ervaring gehad met appelstroop, helaas wel met melkproducten. Dus hier geen kwark of mozarella. Ligt niet aan de gluten, maar aan koemelkeiwit en/of lactose.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

nynke79

• Full Member
« Reactie #25 Gepost op: februari 25, 2013, 16:14:50 »
Worst... lijkt me heerlijk! Ik ga er gauw eens achteraan.
Die kaas van Arla heb ik afgekeurd maar misschien heb ik wel het verkeerde afgekeurd en waren het bijv. mijn crackers.
Ik heb nu kaas van Bioweide bij de kaasboer en dat gaat goed :-)
De volle kwark van AH hier ook goed, zelfs mijn kwarktaart met slagroom ging goed deze week, blij!

Moonttje

• Full Member
  • Als je iets doet, doe het dan goed! :-)
« Reactie #26 Gepost op: februari 25, 2013, 17:23:32 »
De volle kwark gaat goed bij jullie, mogen jullie wel gewoon lactose?
Ik heb een meisjes-tweeling van december 2008 met coeliakie sinds mei+september 2012. Ik ook coeliakie. Mijn zoon (11jaar) is drager van het gen, nu glutenbelasting en wacht op een biopt.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #27 Gepost op: februari 26, 2013, 08:25:24 »
Ik heb twee soorten oploskoffie geprobeerd. Paco en Grando en bij allebei krijg ik klachten. Ik krijg er eczeem van.
Cacao geeft dezelfde klachten, maar in mindere mate.

nynke79

• Full Member
« Reactie #28 Gepost op: februari 26, 2013, 09:47:45 »
Ik heb de Fair Globe oploskoffie van de Lidl (biologisch). Gaat bij mij meestal goed, behalve als ik teveel gluten heb gehad. Tine heb jij hem inmiddels geprobeerd?
Verder kan ik zonder problemen een kop koffie drinken bij de V&D, die hebben ook biologische koffie, ik overweeg nog eens zo'n zak bonen te kopen.

orionne

• Gold Member
« Reactie #29 Gepost op: februari 26, 2013, 10:24:35 »
ik heb de bio oploskoffie van Simon Levelt, en die gaat goed bij mij...
maar...na de euforie van gisteren...geen last van gewone koffie, heb ik gisteravond weer een enorme terugval gehad>>>
ik at zuurkoolstamppot met worst, de ene keer gaat dat goed, de andere keer niet..
de worst is van de boerderij, de zuurkool altijd hetzelfde merk...

en ik dronk een paar glazen wijn...

oh, wat word ik daar toch moedeloos van...

wel had ik een enorme intensieve dag (begrafenis in Zeeland en veel familie gesproken)
dat kan het ook zijn natuurlijk :ja: