Ik heb nu deze, en gebruik het alleen als het echt niet anders kan bv. om mayonaise mee te maken of om spareribs in te marineren daar kun je geen roomboter voor gebruiken:
https://www.ah.nl/producten/product/wi121662/monini-olijfolie-gran-frutatto-extra-viergeHij is ook erg lekker (kwam als beste uit een smaaktest van experts) en niet zo bitter als die van Luque die ik eerst had voor spareribs.
We eten er een klein beetje van, als we mayo bij frietjes hebben een keertje in het weekend, en dat is net te doen, klachten zijn er wel, maar mild (mijn zoon slaapt wat onrustig/ kan moeilijk in slaap komen, en zijn neus zit dicht, maar dat heeft hij er soms voor over).
De mayo lukt ook goed hiermee, het is olie, een ei en een beetje zout, meer niet, daar gaat de staafmixer op en het is in een mum van tijd klaar. O ja, ik doe een beetje yoghurt erdoor voor een zuurtje (citroen gaat niet goed bij ons).
Ik heb trouwens appelazijn gemaakt! Heel simpel, gewoon schillen en klokhuizen die je overhoudt als je appelmoes maakt onder water zetten. Heb het nu 2 keer gedaan, ik hoop de hoeveelheid te vermeerderen, er zijn niet zo lang meer appels uit eigen land, dus ik moet opschieten.
Nu kan ik weer kaas maken, want dat is melk + zuursel (van de appelazijn dus; gewone azijn wordt trouwens gemaakt mbv tarwe of rogge, dat wist je ws al), en een beetje zout. Mijn zoon kijkt er al naar uit, hij vindt kaas lekker op zijn pannenkoeken of toast.
Ik heb ook appelstroop gemaakt, maar zoon heeft liever zijn kokosbloesemsuiker (Royal Green) op zijn pannenkoeken, ik zelf vind de appelstroop heel lekker op appelpannenkoeken. Die kan ik echter niet zo vaak eten, omdat ik het meel bewaar voor mijn zoon, zodat hij zo lang mogelijk iets te eten heeft (het duurt nog lang tot ik in september nieuwe mais heb).
Zelf eet ik nu veel kliekjes van de vorige dag, yoghurt en eieren, en ik ben net begonnen aan de wintervoorraad groente in de vriezer (bizar dat we zo lang verse groente hebben kunnen eten van het land!).
Op dit moment gaan bananen goed heb ik ontdekt, ik at de eerste bananen uit Nederlandse kas van de universiteit Wageningen (ik mocht ze testen dat was superaardig), daarna heb ik Chiquita bananen gegeten en bio bananen van AH, met goed resultaat, dus ik eet ook ei-banaan-pannenkoeken als ik honger heb of een banaan tussendoor. Zoon eet graag gebakken bananen met walnoten. In de zomer (als het nog steeds goed gaat) kunnen we weer banaanijs eten, dat is een fijne uitbreiding van het menu, er hoeft geen suiker door, dat is handig (kokosbloesemuiker combineert niet goed met fruit en room).
Morgen komen er nieuwe kuikens die snel groeien, ik ben erg benieuwd, het hok staat klaar in de kamer met een warmtelamp erboven, ze krijgen glutenvrij eten: rijstmeel, maismeel, kikkererwtenmeel, totdat ze iets groter zijn, dan kunnen ze de graantjes eten van mijn legkippen, en ook lekker naar buiten. Ik denk dat deze vleeskuikens maar heel even 'schattig' zijn

dus we moeten genieten van de eerste groeifase en het gezellige gepiep in de kamer. Ben benieuwd hoe de katten zullen reageren, gisteren lag er eentje prinsheerlijk in het hok dat ik net schoongemaakt had, toen het deurtje nog openstond.

Volgende week ga ik de eerste pootuitjes halen, sjalotjes gaan hier het beste, dan begint het nieuwe tuinseizoen ook alweer.