Auteur Topic: producten die goed/slecht gaan  (gelezen 248389 keer)

Aithra

• Jr. Member
  • **
Re: producten die goed/slecht gaan
« Reactie #1185 Gepost op: november 19, 2017, 21:00:48 »
@Tine: ik weet niet of je kikkererwten, wortels of linzen hebt die goed gaan.. anders zou je daar misschien een soort tortilla van kunnen maken? Toevallig kwam ik daar laatst een recept van tegen, daar gebruikten ze een beetje amandelmeel als toevoeging. Geen idee of dit Łberhaupt een mogelijkheid is voor jullie (ik ben zelf niet supergevoelig, dus ben niet zo thuis in wat wel/niet kan), maar wilde het toch even opperen, voor het geval dat.
Ik heb trouwens echt bewondering voor je creativiteit en positiviteit (geldt voor jullie allemaal hier)! Wat moet dat ontzettend moeilijk zijn, als je (bijna) overal ziek van wordt...

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #1186 Gepost op: november 19, 2017, 21:56:58 »
Ja, het is jammer als we iets niet meer kunnen eten. Maar als je je opeens niet meer voelt als een 80-jarige is dat toch weer winst, dan is het niet moeilijk om de positieve kant ervan te zien.:D Dus gek genoeg word ik blij als ik weer een dieetfout 'ontmaskerd' heb.

Ik ga eens googlen op worteltortilla wie weet kan ik er iets mee maken. Peulvruchten zitten in dezelfde logistieke keten als tarwe (zelfde land, zelfde oogstmachines, zelfde opleggers, zelfde opslag) dus die zijn niet veilig genoeg. Wortels wel.

Wat ik vooral hoop is dat de Italiaanse mdl-arts Catassi (de godfather van de 20 ppm norm) zijn onderzoek naar de tolerantiegrens voor gluten (van begin 2000) gaat herhalen, hij wil dat graag doen als daar geld voor komt van de internationale coeliakieverenigingen. Hij heeft ook patiŽnten die ziek worden van glutenvrije dieetproducten met 10 ppm gluten, vertelde hij aan het Glutenvrij Magazine toen in ons land een internationaal congres van mdl-artsen plaatsvond. De huidige norm is alleen geschikt voor 'gezonde' coeliakiepatiŽnten die glutenvrij eten (zonder klachten/ antistoffen/ darmschade/ tweede auto-immuunziekte) en bovendien van oorsprong alleen bedoeld voor graanvervangers, niet voor alles wat een coeliakiepatiŽnt op een dag eet. Ik zie steeds meer onderzoeken verschijnen die ingaan op de vraag waarom sommige coeliakiepatiŽnten klachten houden; die belangstelling vanuit de medische wereld geeft mij hoop op een betere toekomst voor mijn zoon.  ;)
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #1187 Gepost op: november 20, 2017, 10:32:42 »
Vandaag staat er in Trouw een artikel over de smog in New Delhi, die zeer verergert door het verbranden van de rijststoppels na het oogsten
En dat wordt gedaan, omdat er daarna tegelijk TARWE ingezaaid wordt..
dat geoogst wordt voor de volgende rijstpanten de grond ingaan..enz.enz.

Dus als je ziek wordt van rijst (dit overkomt mij nogal eens) zou dat daar de reden van kunnen zijn. ;)
niet leuk.
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1188 Gepost op: november 20, 2017, 11:15:59 »
Sterker nog, ik kan helemaal geen rijst vinden op het niveau van 0 ppm gluten. China is trots op de 'schoningsmachines' die de tarwegraantjes uit de rijst halen, dat zal best een technisch hoogstandje zijn, maar voor ons is dat niet goed genoeg. Net zoals boekweit niet 'schoon' geteeld wordt, maar na de oogst van het omhulsel wordt ontdaan (dat gebeurt ook bij glutenvrije boekweit in ons land). Voor ons is de hoeveelheid restgluten na het pellen te hoog.

Ik ben deze zomer bij een boer geweest en we hebben samen een handje boekweit van de planten gehaald, o, wat was dat lekker. Ik werd niet ziek van de boekweitpap, wat zou ik dat graag eten. Maar 0 ppm boekweit bestaat niet. Ik kreeg van dezelfde boer ook een zak boekweit die na glutenvrije haver geoogst was. Daar werd ik ziek van, ook al haalde ik eerst de haverzaadjes eruit voordat ik het maalde (haver bevat avenine eiwitten die een immuunrespons veroorzaakt bij een deel van de coeliakiepatiŽnten, maar het is een veel mildere reactie dan bij tarwe, op een schaal van 0 tot 10 scoort tarwe een 10 en haver iets in de richting van 0,1 voor de meeste mensen met coeliakie is dat geen probleem maar voor ons wel). Het luistert heel nauw hier.

Overigens zijn alle boeren heel coŲperatief, ze snappen precies hoe kruisbesmetting kan plaatsvinden, omdat ze de teelt kennen van tarwe/ haver/ rogge/ gerst, die wordt afgewisseld met andere gewassen. Slecht nieuws voor ons is dat de overheid vanaf deze winter geen land braak wil laten liggen, zodat de voedingsstoffen in de bodem blijven en niet wegspoelen. Dit betekent dat overal na de oogst een winterbemester moet worden ingezaaid, dat kan koolzaad zijn, gras of mosterdzaad bv, maar ook tarwe of rogge (als je in een landelijk gebied woont, zul je dat waarnemen). Laat 'mijn' boer waar ik mijn groente haal, nou net rogge ingezaaid hebben... hij dacht dat alleen tarwe voor mij een probleem zou zijn. Ik weet niet hoeveel gluten er in de stengels en bladeren van de plant zit, we zullen zien of het effect heeft op ons eten het komende groeiseizoen. Als er graan aan komt, is het voor ons een probleem, dat hebben we al gemerkt toen we groenten aten uit een andere tuin, ik snapte niet waarom we ziek werden van de wortels en bieten uit die tuin, maar niet uit die van onze eigen tuin. Aan het eind van het seizoen zag ik dat rogge werd ingezaaid voor de winter, toen viel het kwartje. Met wat geluk ploegen de boeren de rogge onder voordat er graan aan komt. 
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #1189 Gepost op: november 20, 2017, 12:06:15 »
Tine, wat een gedoe is het toch voor jullie. Ik eet zelf met grote regelmaat teffvlokken van De Halm, en dat lijkt goed te gaan. Ik heb geen idee of ze 0 gluten zijn, zů gevoelig ben ik niet, maar je zou eens kunnen informeren naar de keten en het dan evt uitproberen. Ik gun je zo dat je een of ander graan hebt!
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1190 Gepost op: november 20, 2017, 14:15:29 »
Ik gun het ons ook, haha. Er komt vast wel een keer iets dat echt glutenvrij is (0 ppm). Ik blijf zoeken, maar doe het wel rustiger aan, want ik ben ernstig ziek geweest door het testen van diverse meelsoorten omdat ik dacht wel 'even' iets anders te vinden; daar is meer tijd voor nodig (en ik duim dat ze opschieten met de ontwikkeling van het testapparaatje dat gluten kan meten in voeding vanaf 1,5 ppm).

orionne

• Gold Member
« Reactie #1191 Gepost op: november 20, 2017, 18:54:25 »
dan wens ik je veel beterschap Tine en heel veel sterkte.
ook voor Tom
nadat ik mijn benauwdheid altijd de schuld gaf van tarwe in het menu van de vleeseters, ben ik er nu achter, dat het niet de tarwe is.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3099357/
hierin staat exact beschreven wat de oorzaak en het gevolg is van deze obstructie.
Dus in dit geval geen tarwe.
maar alles watwordt aangedragen is niet de oorzaak..te snel eten niet, te grote stukken niet en ga zo maar door.
het blijft moeilijk om alles uit elkaar te houden.

Dat neemt niet weg, dat het allermoeilijkste de besmetting met tarwe is. :ja:
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1192 Gepost op: november 20, 2017, 22:27:27 »
Het zou handig zijn als er een briefje bij lag wat er aan de hand is, soms kan het iets heel anders zijn inderdaad. Zo ben ik al tijden op zoek naar goede olijfolie, ik kon dat niet vinden. Ik bakte frietjes in de oven met zout en olijfolie erover en als ik er ziek van werd, keurde ik de olijfolie af. Nu blijkt echter dat het Himalaya zout voor problemen zorgt... dus ik heb mogelijk voor niets heel veel dure flessen olijfolie weggegooid en weggegeven. Die gaan nu in de herkansing en het zou heel fijn zijn als ik goede olijfolie heb, want dan hoef ik niet elke week roomboter te maken. 

Heb je wel vlees dat goed gaat? Anders kan ik ganzenborstfilet aanbevelen  :D ik heb net 12 wilde ganzen gesneden en mijn vriezer gevuld. Ik heb ook nog een vleeskip die in de tuin loopt tussen mijn legkippen.

orionne

• Gold Member
« Reactie #1193 Gepost op: november 22, 2017, 19:22:33 »
nu ben ik heel benieuwd naar de herkansing van de olijfolie. :D

Je had de mogelijkheid om naar de sligro te gaan?
het zout van noirmoutier, de roomboter van hetzelfde merk,  met zout en ook zonder zout gaat bij mij goed.

Het vlees van de kippen van les Landes, label rouge, maar dan het blanke vlees, gaat ook goed.
Maar bij elke nieuwe levering kan het weer fout zitten :o

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1194 Gepost op: november 22, 2017, 20:02:29 »
Ik denk dat ik weer eens naar de Sligro moet. :D

Van die kippen heb ik wel eens gelezen dat ze in promotiefilmpjes in grazige weides lopen, maar in werkelijkheid in de modder (Foodlog). Als ze op het gras lopen eten ze andere dingen dan wanneer ze in de modder lopen, in het laatste geval eten ze meer voer, en dat is 'zeker 75% graan' al ken ik de exacte samenstelling niet (het kan ook mais zijn bv). En ik kan me voorstellen dat ze in de zomer (als het gras groen is) anders eten dan in de winter. Mijn kippen lopen trouwens ook in de modder, tjonge wat een regen, ze krijgen wel vers gras, dat knippen we zelf in het plantsoen hierachter.

orionne

• Gold Member
« Reactie #1195 Gepost op: november 23, 2017, 10:23:51 »
Hoi Tine,

hier de link van Ruig(Sligro leverancier):
http://www.ruigwildengevogelte.nl/?project=label-rouge
ze hebben maiskippen, die zijn een stuk vetter dan de gewone kip.

en hier de Franse link:
http://www.volaillelabelrouge.com/
met hierin de kippen, met filmpje:
http://www.volaillelabelrouge.com/fr/les-volailles-un-elevage-different/

misschien kun je er iets mee.
als je bij Ruig kijkt,,,ze hebben ook hert ;)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1196 Gepost op: november 28, 2017, 10:22:29 »
Goedgekeurd: Atlantisch zeezout van het merk Geo Organics in een strooibus (afkomstig uit Portugal): https://www.odinbezorgdienst.nl/zeezout-strooibus.html

Afgekeurd: Himalaya zout (uit Pakistan) https://www.bodyenfitshop.nl/superfood/keltisch-zeezout/himalaya/kristalzout-himalaya/

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1197 Gepost op: november 28, 2017, 10:36:55 »
Wilde Sockeye zalm met huid van Fish&More https://www.ekoplaza.nl/producten/product/wilde-sockeye-zalm

Ik heb deze zalm de afgelopen tijd diverse keren gegeten. Er is een probleem met de huid van de zalm. Als ik de huid eraf snij vůůr het bakken, dan kan ik de zalm eten zonder meteen ziek te worden. Laat ik de huid zitten (zelfs al eet ik hem niet op) dan word ik er ziek van. Het kan ook komen door het 'lekmatje' dat onder de vis ligt, waar de huid op rust.

debor@h

• Newbie
  • *
« Reactie #1198 Gepost op: november 28, 2017, 10:57:24 »
Heb je al een klacht ingediend bij EKO Plaza?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #1199 Gepost op: november 28, 2017, 13:19:13 »
Dat hoeft niet, want het is 'gewoon' glutenvrij, en er zijn weinig artikelen die 0 ppm gluten bevatten (ik heb alle merken vis uit de supermarkt al jaren geleden afgeschreven, omdat daar altijd glutensporen in zitten). Ik heb natuurlijk wel meer info gevraagd aan de fabrikant, want als ik weet waarom het fout gaat, kan ik ook op zoek naar iets wat wel goed gaat. Over het algemeen zijn fabrikanten heel bereidwillig en denken ze met ons mee.