Auteur Topic: Bijgemengd vlees heeft de toekomst!  (gelezen 1619 keer)

bennl1

• Full Member
  • Geslacht: Man
Bijgemengd vlees heeft de toekomst!
« Gepost op: januari 07, 2013, 10:41:10 »
Kwam toevallig dit filmpje/artikel uit 2011 tegen:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/bijgemengd-vlees-heeft-de-toekomst/speel/1/

Uit milieu en gezondheidsoverwegingen wordt van overheidswege gestimuleerd om vlees bij te mengen met plantaardige eiwitten. De plantaardige eiwitten waarmee vlees kan worden bijgemengd, zijn afkomstig van tarwe, rijst, peulvruchten, soja of lupine.

Albert Heijn en Plus verkopen al producten die zijn bijgemengd met plantaardige eiwitten. Daar heeft AH zelfs de jaarprijs van het Voedingscentrum 2010 mee gewonnen. Het assortiment zal verder worden uitgebreid. Inmiddels januari 2013 zal dat wel zo zijn.

Mooi zo'n bericht, waar men de loftrompet steekt over verder gerotzooi met voedsel. Natuurlijk geen enkele opmerking over eventuele schadelijke effecten van deze manipulatie in velden of wegen te bekennen. De toekomst ziet er somber uit voor ons...
gv sinds diagnose april 2012
Happy to be fully "Thaid"-up by now :)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:Bijgemengd vlees heeft de toekomst!
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2013, 10:59:29 »
Het ligt al een paar maanden bij AH in de winkel, bv. "Mager gehakt" staat er groot op de verpakking, draai je het om, dan lees je dat er nog maar 70% gehakt in zit en 30% is tarwe...
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Bren

• Gold Member
    • basket white star
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2013, 11:07:42 »
alé ze gaan daar de belgische tour op. Vanalles bij het vlees gooien om goedkoper te zijn. Want dat is de enige term die telt voor de fabrikanten, dat ze het met milieutroeven kunnen verkopen is gewoon een handig lokmiddel voor de bio-mensen.
Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit België

bennl1

• Full Member
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2013, 11:12:57 »
Het meest schokkende voor mij is dat het toevoegen van gluten als een positieve actie wordt gezien in een tijd waarin je zou verwachten dat de bewustwording over coeliakie toeneemt.
gv sinds diagnose april 2012
Happy to be fully "Thaid"-up by now :)

Bren

• Gold Member
    • basket white star
« Reactie #4 Gepost op: januari 07, 2013, 11:14:34 »
bewustwording is enkel groter bij mensen die er rechtstreeks mee in contact komen. Indien de CEO van de grote producenten met dit probleem zou zitten, zou er hééél snel iets veranderen.
Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit België

Renate48

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: januari 07, 2013, 11:17:43 »
Kwam toevallig dit filmpje/artikel uit 2011 tegen:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/bijgemengd-vlees-heeft-de-toekomst/speel/1/

Uit milieu en gezondheidsoverwegingen wordt van overheidswege gestimuleerd om vlees bij te mengen met plantaardige eiwitten. De plantaardige eiwitten waarmee vlees kan worden bijgemengd, zijn afkomstig van tarwe, rijst, peulvruchten, soja of lupine.

Albert Heijn en Plus verkopen al producten die zijn bijgemengd met plantaardige eiwitten. Daar heeft AH zelfs de jaarprijs van het Voedingscentrum 2010 mee gewonnen. Het assortiment zal verder worden uitgebreid. Inmiddels januari 2013 zal dat wel zo zijn.

Mooi zo'n bericht, waar men de loftrompet steekt over verder gerotzooi met voedsel. Natuurlijk geen enkele opmerking over eventuele schadelijke effecten van deze manipulatie in velden of wegen te bekennen. De toekomst ziet er somber uit voor ons...

Die zouden uit principe helemaal geen prijs mee moeten winnen.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: januari 07, 2013, 11:44:46 »
Mensen betalen meer geld voor minder vlees, alleen omdat erop staat dat het "mager" is. Zouden mensen zich zo makkelijk laten foppen? Nou ja, ik las vroeger ook die etiketten niet, dus ws wel, ik zou gewoon denken dat er minder vet in het vlees zit.

Het zou me niet verbazen als het aantal mensen met gezondheidsklachten verder toeneemt, omdat in steeds meer producten tarwe wordt verwerkt (de laatste 10 jaar is de productie van tarwe verdubbeld en dat is in het eten in de supermarkt gestopt). Geen wonder dat het aantal "glutensensitieven" toeneemt.

Ik geloof trouwens niet dat de groep die geen tarwe eet een rol speelt voor fabrikanten. Die zijn bezig winst te maken, dat 1% van de bevolking producten met tarwe niet kan eten, is voor hen niet zo belangrijk, die groep is te klein om de omzet te beinvloeden. Als er meer mensen komen die geen tarwe verdragen, wordt het een ander verhaal.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.