Auteur Topic: arretjescake met bitterkoekjes  (gelezen 1720 keer)

Annikka

• Gold Member
arretjescake met bitterkoekjes
« Gepost op: december 17, 2012, 16:51:36 »
Het idee van deze arretjescake komt uit het bezuinigingskookboek 'Lekker Zuinig' van Hanneke van Veen en Dimitri van Veen. Vroeger maakte ik dit met biscuitjes, maar bitterkoekjes leek me een voordelig en lekker glutenvrij alternatief. Ik gebruik bitterkoekjes van Jumbo huismerk.

Nodig:
1 geklutst ei
220 gram suiker
50 gram cacao
5 gram oploskoffie
250 gram wajang margarine voor bakken (ik maak hem graag lactosevrij)
250 gram bitterkoekjes
handje rozijnen

Bereiding:
Smelt de margarine en laat dit even afkoelen. Klop de suiker en het ei glad. Voeg lepel voor lepel cacao en oploskoffie toe. Doe de margarine bij het suiker-ei-cacao-oploskoffiemengsel. goed roeren.
Hak de helft van de bitterkoekjes in kleine stukjes (ik sneed ze in zessen). Maal de andere helft van de bitterkoekjes in een keukenmachine. Dan de stukjes bitterkoekjes, de gemalen bitterkoekjes en de rozijnen door het mengsel roeren en in een ingevette vorm doen. Ik deed dit in een glazen lasagnevorm. Goed aandrukken en een nachtje in de koelkast zetten.

Gezond is dit recept zeker niet, wel heel erg lekker. Ik twijfel nog een beetje over het rauwe ei. Dat is toch een risico. Gebruik je liever geen ei dan zou je 40 ml (soja)melk kunnen proberen.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.