Auteur Topic: stokbrood!!  (gelezen 42857 keer)

Smurf78

• Jr. Member
  • **
Re:stokbrood!!
« Reactie #90 Gepost op: juli 23, 2011, 14:37:11 »
lekker stokbroodje gebakken in een stokbrood schaal van de xenos, bakpapier erin gelegd om de zijkanten iets op te hogen,zodat het deeg er niet langs heen zakt.
mix basmjöl wit, beetje zongedroogde tomaat mix met peper en olijf erdoor en erover gedaan.
was heerlijk. Hieronder het recept.
200 gr basmjöl wit
160 ml handwarm water
12 gram olie
5 gram gist {droge}
snufje zout
gist door het meel mengen,
kuiltje in het meel maken en daar het water de olie en het zout erin
+- 6 minuten mixen met de mixer
+- 30 minuten rijzen op 40 graden in de oven
+- 20 minuten bakken en dan het stokbrood omdraaiën of uit de vorm halen en nog 10 minuten bakken op 200 graden
Deze meel is ook erg geschikt voor kaas-ui, ham-kaas annanas, broodjes, na het rijzen beleggen en  dan bakken.
Ik heb ronde bakblikjes en vul deze dan met 40 gram deeg. rijzen 15-20 minuten op 40 graden in de oven en bakken 20-25 minuten op 200 graden
eet smakelijk

Ben dit recept gaan uitproberen aangezien het recept op pag. 1 totaal mislukte  :"
En dat werkte super! Had geen vormpjes dus van alu folie zelf een soort kuipjes gemaakt met bakpapier erin. Met als doel pistoletjes te maken.

Na het mixen en rijzen heb ik eerst 10 min gebakken op 180gr en daarna omgedraaid en nog een keer 8-10 min op 180 gr.

Dit is het resultaat. En mijn zoontje vond het lekker :duimop: Ben nu benieuwd hoe het vanavond smaakt. En zou je het kunnen invriezen?
Zoonlief (2005) DQ2.5 positief, antistoffen tot nu toe altijd negatief, wel positieve eliminatie-provocatie test met gluten. Uitslag biopt april 2012 : Marsh 1. Voor nu glutensensitief. 14-7-2015 biopt genomen na glutenbelasting. Over 2 weken de uitslag. Spannend!

Zelf: PDS + chronisch B12 tekort

leontien

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #91 Gepost op: juli 23, 2011, 15:20:30 »
zier er goed uit :duimop:,
 denk wel dat het in de vriezer kan, desnoods daarna nog even in een voorverwarmde oven leggen voor een krokant korstje.
coeliakie en lactose intolerantie sinds november 2006

Nox

• Jr. Member
  • **
« Reactie #92 Gepost op: juli 26, 2011, 10:20:55 »
Dat broodje ziet er super goed uit ! Dit recept probeer ik ook wel eens :)
Coeliakie gediagnosticeerd op 30 september 2008.
(Onderzoek op dienst inwendige na doorverwijzing huisarts wegens aanhoudende ernstige vermoeidheid en pijnklachten)

leontien

• Jr. Member
  • **
« Reactie #93 Gepost op: augustus 16, 2011, 16:20:17 »
weer wat lekkers gebakken met basmjol meel, waarmee ik eerder een stokbrood had gebakken.

kaas ui brood met pizza quick saus en ham kaas annanas broodjes.
coeliakie en lactose intolerantie sinds november 2006

wallie

• Gold Member
« Reactie #94 Gepost op: augustus 16, 2011, 16:35:31 »
ziet er lekker uit joh

ElseMG

• Jr. Member
  • **
« Reactie #95 Gepost op: september 03, 2011, 11:36:07 »
ik heb net het stokbrood uit de oven gehaald...het was niet veel gerezen, ben benieuwd naar de smaak! vanavond BBQ, dan ga ik het eens proeven, misschien nog even 'oppiepen' in de oven. Ik heb 2 kleine broden gemaakt, dus één gaat de vriezer in als ie is afgekoeld.

liwi

• Newbie
  • *
« Reactie #96 Gepost op: september 16, 2011, 19:58:47 »
Ik lees jullie berichten nu pas. Laatst heb ik een stokbroodbakvorm gezien bij de Boerenbond (Bergen op Zoom).

petraw

• Gold Member
« Reactie #97 Gepost op: augustus 18, 2012, 21:46:18 »
Vanmiddag heb ik het tweede recept uitgeprobeerd en bij gebrek aan stokbroodvorm in de cakevorm gebakken. Supergoed gelukt!

Renate48

• Gold Member
« Reactie #98 Gepost op: augustus 18, 2012, 22:50:28 »
Petra, jij kunt ook een stuk blik in vorm (laten) buigen. Of anders alufolie dubbel doen en dan vouwen met een extra randje aan de lange kant.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

petraw

• Gold Member
« Reactie #99 Gepost op: augustus 19, 2012, 14:26:56 »
Ja, dat van die aluminiumfolie zou ik vandaag ook kunnen doen, maar komt dat dan wel goed los van de broodkorst na het bakken?