Hoi Soezepoes,
bedankt voor je aanbod, het duurde even voordat ik kon reageren, maar dit was het recept:
275 gr broodmix
40 gr boter (maximaal)
klein beetje suiker (ca. halve theelepel)
180 ml handwarm water
halve theelepel zout
7 gram gist
Zout oplossen in het vocht. Alles door elkaar kneden. Daarna in de stokbroodvorm.
Half uur laten rijzen, afgedekt met plastic op een tochtvrije plek. Nog een keer gekneed en weer in de vorm. Dan 1,5 uur laten rijzen. Brood zou hier volgens het recept ver uit de vorm moeten komen rijzen, maar er gebeurde niets!
Toen oven voorverwarmd op 250 gr. , stokbrood afgebakken op 220 gr. (15 min.). Brood uit de vorm gehaald en nog 10-15 min. op 180 gr. afgebakken.
Het grootste probleem zat 'm in het rijzen: er gebeurde NIETS! Een soort plat stokbrood dus, keihard!
De 2e poging: stokbrood laten rijzen in de oven op 60 gr. gedurende ruim 1 uur (mijn zwager bakt het gv-brood voor mijn neefje ook in de oven en zei mij dat hij zo zijn brood laat rijzen, dus vandaar op deze manier geprobeerd). Vervolgens weer afgebakken op de bovenbeschreven wijze, maar ook bij deze manier van rijzen gebeurde er NIETS!!!
Frustrerend dus! Mocht je een goede tip hebben: ik hou me aanbevolen. Ik heb die vorm nu toch, dus ik moet en zal een keertje een (smakelijk) stokbroodje bakken!
alvast bedankt,
Fréderique