Auteur Topic: Wafels  (gelezen 8856 keer)

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Wafels
« Gepost op: september 26, 2003, 21:49:46 »
Gister wafels gebakken stond een recept in het boekje van Schar.
Zijn erg lekker met jam en slagroom of alleen slagroom of alleen jam
Recept.
110 gr mix C.
40 gr zachte boter.
2 eieren(vond ik iets te veel volgende keer doe ik een ei).
1 dl water of melk.
4 eetlepels suiker.
beetje zout.
1 zakje vanillesuiker.

bereiding.
Klop de boter tot een creme,voeg de eieren suiker en vanillesuiker toe en meng dit tot een heldere schuimige massa.
Dan de bloem er bij en het zout en het laast de melk of water.
Ongeveer 4a5 min bakken.
Ik haalde er 6 wafels uit.
Eet smakelijk.
Lies.
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Astrid

• ERElid (Platina member)
  • Gold Member
Re:Wafels
« Reactie #1 Gepost op: september 26, 2003, 21:53:58 »
Lekker, ook eens proberen voor Thymen. Even een wafelijzer lenen bij oma  :)
Moeder van Thymen, 22 jaar. Thymen bleek na 7 jaar glutenvrij te hebben gegeten toch geen coeliakie te hebben.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: september 26, 2003, 21:54:18 »
Als je wafels bakt moet je ze wel dezelfde dag opeten.
Wij hadden ze in de koelkast bewaard maar waren niet meer lekker.
misschien is invriezen een optie?
Lies.
 :-\
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

snoet7

• Newbie
  • die van zwitserland
Re: Wafels
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2005, 13:52:03 »
Ikzelf bak liever wafels voor mijn man als brood, als hij het weekend thuis is. Maak ze ook graag hartig klaar. Dat heet, 3 soorten meel door elkaar mengen (mais-boekweit-rijst bijvoorbeeld), bakpoeder, zout en evt. kruiden erdoor roeren, met melk of water zo'n dik papje maken dat het net zo dik is als cake-beslag. Evt. wat olie erdoor. In het voorverwarmde wafelijzer, en hup, bakken die hap. Warm en vers het allerlekkerst, met franse kaas niet te versmaden.....
Zelfs mijn kinderen, die niet glutenvrij eten, kijken met verheerlijkte blikken als er nog een stukje overblijft.... :o

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #4 Gepost op: september 22, 2006, 09:04:18 »
Net ook wafels gebakken voor martijn.
2 eieren, 160 gram bloem, 160 gram melk (soya), 66 gram suiker, 50 gram boter, vanillesuiker,  ruim 1/2 zakje bakpoeder.
Bloem gebruikte ik mix B vind ik lekkerder dan C
Smaken net als glutenvolle wafels, lekker dus!
De volgend dag opwarmen in een broodrooster gaat het best zijn ze weer lekker warm en een beetje knapperig.
Goed voor 12 wafels!

[verwijderd door de beheerder]
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

snoet7

• Newbie
  • die van zwitserland
« Reactie #5 Gepost op: september 22, 2006, 16:12:23 »
Omdat mijn man ook nog diabetes heeft, kan ik niet zo uit de voeten met de melen van Schr. Doe ik er nog wat tot meel gemalen nootjes doorheen, wordt het voor hem voor zijn bloedsuiker beter. Maar degene die het kant-en-klare meel nemen, het is natuurlijk wel een stuk eenvoudiger. Maar vooral is het heel goed te eten. Vers het allerlekkerst.

kaartenmop

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: december 16, 2015, 10:31:10 »
Ikzelf bak liever wafels voor mijn man als brood, als hij het weekend thuis is. Maak ze ook graag hartig klaar. Dat heet, 3 soorten meel door elkaar mengen (mais-boekweit-rijst bijvoorbeeld), bakpoeder, zout en evt. kruiden erdoor roeren, met melk of water zo'n dik papje maken dat het net zo dik is als cake-beslag. Evt. wat olie erdoor. In het voorverwarmde wafelijzer, en hup, bakken die hap. Warm en vers het allerlekkerst, met franse kaas niet te versmaden.....
Zelfs mijn kinderen, die niet glutenvrij eten, kijken met verheerlijkte blikken als er nog een stukje overblijft.... :o

Heb je een recept van de hartige wafels

Angela76

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: december 17, 2015, 22:24:28 »
Dit was een bericht uit 2005. Ik weet niet of ze antwoord  geeft.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: december 31, 2015, 13:57:25 »
Ik bakte altijd gewone wafels volgens een superlekker recept dat ik ooit van iemand kreeg.

Dit jaar voor het eerst glutenvrije variant ervan gemaakt. Dat kostte wel wat aanpassing (al doende) want het beslag was eerst te dun.

Wat ik nu gedaan heb:

6 eieren mixen met 400 gr suiker
Al dat schuimig gemixt is doe je er 250 gr pannenkoekmeel bij (ik heb van appie) en 250 ml melk (kan ook soya denk ik of rijstmelk)
Dat nogmaals mixen
de rest van het pannenkoekmeel erbij en 250 ml melk, mixen
250 gr gesmolten boter erin--> mixen

Dan heb ik er al mixende kokosmeel in gedaan tot het zo dik is als normaal cakebeslag. Het was namelijk in eerste instantie te dun.

Je giet een schep op je wafelijzer, na 10 seconden draai je het wafelijzer om (op z'n kop dus) en dan na een minuut of zo draai je het weer terug. Zo heb je ook echt volume in je wafels. Anders blijven ze aan n kant plat.

Ik vind ze net zo lekker als de wafels die ik anders bakte dus ben blij!

Invriezen gaat trouwens wel maar als je ze dan wil eten moet je ze even in de oven gooien. Anders zijn ze taai vind ik. Maar goed, dat vind ik van gewone wafels ook, die zijn alleen lekker als ze net gebakken zijn.
Sinds september 2015 volledig glutenvrij.