Auteur Topic: marsh 1 en toch nog klachten  (gelezen 1612 keer)

garfield

• Newbie
  • *
marsh 1 en toch nog klachten
« Gepost op: december 03, 2012, 11:44:52 »
Hallo,

Wie kan mij wat informatie geven. Vorig jaar is er bij mij Marsh 1 geconstateerd en ik eet sindsdien glutenvrij. Ik ben niet meer moe en heb ook geen aften meer :)!
Maar ik houd last van winderigheid, af en toe buikpijn en erge diarree. Ik houd me goed aan mijn dieet. Wat kan er aan de hand zijn? Ik heb er zelf over nagedacht, ben ik ook gevoelig voor lactose? Behoor ik tot die mensen die ook niet tegen glucosestroop ed kan? En kan dat bij Marsh 1? Of kan er nog iets anders aan de hand zijn... Ik ga in januari naar de arts, dus ik zal het hem voorleggen. Hij wil nog een controlebiopt doen, maar ik vraag me af hoe die er dan uit ziet?

Alvast hartelijk dank!

groetjes inez

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:marsh 1 en toch nog klachten
« Reactie #1 Gepost op: december 03, 2012, 12:09:52 »
Kijk even bij "wat te doen als je klachten houdt"

Als je diarree blijft houden, kun je zelf proberen lactose weg te laten (in kaas zit geen lactose, dan neem je lactosevrije melk of kerutab tabletten als je wel iets met lactose eet, die breken de lactase af).

Als dat niet helpt, kun je dingen met "glutenvrij tarwezetmeel" of "tarwe" op het etiket schrappen (maar misschien doe je dat al).

Helpt dat ook niet, neem dan zo min mogelijk verpakte dingen uit de supermarkt (snoep met glucose/ dextrose vooraan is minder veilig) en eet fruit, groente, aardappels, rijst, zelfgemaakte soep etc. en puur vlees/ vis/ kip (hier gaat zalm niet goed trouwens) en dan doe je er zelf kruiden over.

En ik verwacht niet dat het veel uitmaakt of je marsh 1, 2 of 3 hebt, in alle gevallen kan je lichaam protesteren als er kleine beetjes gluten in komen, je kunt niet makkelijker met het dieet omgaan omdat je een lagere marshgradatie hebt, de kans op complicaties is voor alle gradaties gelijk.

Wat je ook kunt doen: noteren wanneer je erge diarree krijgt, en wat je gegeten hebt. Een voedseldagboek kan helpen om te ontdekken of/welk eten fout gaat.

Sterkte!  :x
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.