Auteur Topic: Goed en lekker brood voor op het werk  (gelezen 2964 keer)

_Chantal

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
    • Chantal is glutenvrij
Goed en lekker brood voor op het werk
« Gepost op: december 02, 2012, 11:37:01 »
De laatste tijd lees ik regelmatig dat mensen brood mee nemen naar het werk of naar school. Maar ik vraag me echt af welk recept mensen hiervoor gebruiken zodat het nog eetbaar is zonder broodrooster.
Mijn brood is pas eetbaar als het in de toaster is geweest. Helaas is dit voor kantoor geen optie en dus maak ik constant maar kwarkbroodjes en beleg ik deze op het werk met jam. Maar af en toe ben ik een beetje moe van al die vreemde blikken die ik naar me toe geworpen krijg.

Is er een brood recept waarbij het brood minstens een beetje soepel en minder droog blijft zodat ik het s'ochtends kan beleggen en mee naar kantoor kan nemen en dat het dus tot een uur of half 1 goed blijft? Of eten de kids gewoon het gortdroge brood, dag in, dag uit?
Chantal || 26 jaar || Sinds juni 2012 officieel coeliakie patiŽnt. Marsh 3-C || Ik blog over mijn glutenvrije leven op http://chantalisglutenvrij.wordpress.com/

petraw

• Gold Member
Re:Goed en lekker brood voor op het werk
« Reactie #1 Gepost op: december 02, 2012, 12:05:59 »
Als je glutenvrij tarwezetmeel verdraagt, dan heb ik wel een recept voor je met Finaxmeel (het rode pak) ;).

_Chantal

• Full Member
    • Chantal is glutenvrij
« Reactie #2 Gepost op: december 02, 2012, 12:07:48 »
Ik weet eigenlijk niet of ik het verdraag. Volgens mij wel. Kwestie van proberen geloof ik :) Ik eet koekjes waar het in zit en dat gaat goed, maar aan het begin van mijn dieet at ik glutafin brood en dat begon wel te zeuren. Dus lastig te bepalen.
Chantal || 26 jaar || Sinds juni 2012 officieel coeliakie patiŽnt. Marsh 3-C || Ik blog over mijn glutenvrije leven op http://chantalisglutenvrij.wordpress.com/

Kees Jan

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: december 02, 2012, 12:10:22 »
Ik weet eigenlijk niet of ik het verdraag. Volgens mij wel. Kwestie van proberen geloof ik :) Ik eet koekjes waar het in zit en dat gaat goed, maar aan het begin van mijn dieet at ik glutafin brood en dat begon wel te zeuren. Dus lastig te bepalen.

Al in een ander topic dit recept ingetikt, zelfs zonder in te vriezen 2e dag nog goed eetbaar. Komt ongetwijfeld ook door de toevoeging van de fiber husk...

Zelf gebruik ik deze http://www.glutenvrijemarkt.com/broodmix-donker-meergranen-5-kilo.html relatief goedkoop en bij deze firma met de pas van NCV nog korting ook.

Hiermee maak ik in 5 minuten elke 2 dagen een brood.

Mijn recept.

200ml lauwwarmwater daarin 5tl fiberhusk (10 gram) doorroeren en in BBM bakvorm gieten, snel nog 100 ml water erbij en roeren anders stijft de fiberhusk teveel op, dan 100ml lauwwater daarin ong 5tl (10gram) droge gist roeren, bij de fiberhust gieten en dan nog 50 ml water erbij (om bakje en lepeltje eventueel nog schoon te maken, dan de afgewogen 500gram broodmix erbij en eventueel 20 gram pompoenpitten en 10 gram zonnebloempitten. In bbm zetten , BBM op glutenvrijprogramma en dark crust. Dan er even blij blijven met opendeksel om te zien of na 3 minuten al het meel in de vochtige bal zit, zoniet dan even helpen met spatel. Klep dicht en 2 uur later brood uitstorten op openrooster en zorgen dat roerijzer niet in brood achterblijft (met plastic lepel verwijderen). Smullen maar.

sim-1

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: december 02, 2012, 12:11:55 »
Ik vind het haverbrood van www.broodpakket.nl goed te eten en neem dat mee naar mijn werk!

Melb

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: december 02, 2012, 12:13:49 »
Hoi Chantal,

Ik bak zelf mijn brood in BBM en is heel eetbaar om mee te nemen! Wel merk ik dat het het lekkerst is net nadat het ontdooit is dus neem ik mijn brood altijd bevroren mee (ik smeer het als het bevroren is).
Hierbij mijn recept. (ik doe er veel)
100 gr maismeel (toko)
50 gr tapioca (toko)
50 gr boekweitmeel
150 gr scharbroodmix
125 gr teffbroodmix
12 gr fiberhusk
15 gr pitten (zonnebloem, pompoen etc)
1 el boter
525 ml water
1 zakjes gist (7gr)
1 tl zout
1 tl suiker

Is altijd wel even werk met afwegen, maar het is erg smakelijk en volgens mij ook erg gezond (teff/boekweit/schar dunkel/fiberhusk/pitten)

Veel succes!

gr marielle

_Chantal

• Full Member
    • Chantal is glutenvrij
« Reactie #6 Gepost op: december 02, 2012, 12:16:18 »
Het klinkt als erg lekker brood. Maar ik heb geen broodbakmachine (meer). Dus als iemand een tip heeft op welke ovenstanden ik het zou moeten bakken, dan wil ik het zeker een keer proberen :)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #7 Gepost op: december 02, 2012, 12:27:05 »
Als je in de oven bakt dan moet je meer gist gebruiken. ik zou voor dit recept dan in eerste instantie 2 zakjes nemen.

Zodra je alles goed door elkaar gemengd hebt dan het deeg in de vorm doen, afdekken en een uurtje laten rijzen.
Vervolgens laat je het zeg 35 minuten bakken op 200 graden in een elektrische oven. In een heteluchtoven zet je de temperatuur op 180 graden.
Je kunt horen of een brood gaar is. Het klinkt dan een beetje hol als je erop klopt. :)
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Kees Jan

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: december 02, 2012, 12:51:14 »
Om geld te besparen als je veel bakt een grootverpakking droge gist  ( Instant gist 500 gram
Merk: Bruggeman ) kopen en in de koelkast bewaren.

Zeeuwse Mama

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: december 02, 2012, 19:49:10 »
De rimboe mix van Le Poole, die blijft echt lang lekker.
Maar, is niet goedkoop.
Mama van 2 jongens.
De oudste van 6 jaar heeft coeliakie en is sinds juli 2011 glutenvrij.

emsepems

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: december 02, 2012, 21:42:47 »
Om geld te besparen als je veel bakt een grootverpakking droge gist  ( Instant gist 500 gram
Merk: Bruggeman ) kopen en in de koelkast bewaren.

Ik doe deze droge gist in kleine bakjes in de vriezer. zo heb ik altijd gist die nog goed werkt. (tip van de broodbakboerderij 'hoeve eiteweerd')

Kees Jan

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: december 02, 2012, 21:57:45 »
Ik doe deze droge gist in kleine bakjes in de vriezer. zo heb ik altijd gist die nog goed werkt. (tip van de broodbakboerderij 'hoeve eiteweerd')

:) ik doe vrijwel hetzelfde.. maar bewaar het meeste in een goed afsluitbare plastic bak en in een hersluitbare plastic zak. Daarnaast heb ik een jampot waaruit ik om de twee dagen wat uithaal  :)

koekie8

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: december 02, 2012, 23:18:58 »
's Ochtends bevroren smeren en meenemen, 's middags is het nog heerlijk:

500 gram Doves Farm bruin
3 eieren (als je heel kleine eieren gebruikt moet je er 4 nemen)
150 ml lauw water
200 ml rijstmelk
2 eetlepels wijnsteenzuurbakpoeder
volle theelepel zout
Italiaanse kruiden of andere kruiden naar smaak
Flinke scheut olijfolie

Alles in een willekeurige volgorde door elkaar gooien. Gebruik een mixer met gewone haken. Giet/schep het mengsel in een met olijfolie ingevette cakevorm. Eerst 60 minuten in de oven op 60 graden en dan 45 minuten in de oven op 200 graden (even prikken of het dan gaar is).

Eet smakelijk!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.