Auteur Topic: Samosa's  (gelezen 1057 keer)

fish

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Samosa's
« Gepost op: november 30, 2012, 20:11:58 »
Samosa's

Benodigdheden voor ongeveer 20 kleine samosa's:

90 gram linzenmeel of kikkererwtenmeel
90 gram tapiocameel
45 gram fijn maismeel
130 ml warm water
2 theelepels olie
zout naar smaak

Voor de vulling, (vegetarisch):

4 aardappelen gekookt en gepureerd
1 kop tuinerwten
2,5 cm gemberwortel fijngesneden (of een flinke theelepel gember poeder)
1 chilli pepertje fijngehakt (of een theelepeltje chillipoeder)
1 theelepel garam masala
2 theelepels korma of andere currypasta (patak's)
1/2 theelepel olie

Bereiding:

1. Meng de melen met het zout.
2. Voeg olie en water toe en mix tot een soepel deeg.
3. Wikkel het deeg in folie en laat het een half uurtje rusten

Bereiding vulling:
1. Voeg de kruiden, de kruidenpasta, de chilipeper en de olie toe aan de gepureerde aardappelen en meng dit goed met elkaar.
Voeg de bevroren tuinerwten toe.
3. De vulling is klaar

Vervolg deeg: Zie foto's

1. Verdeel het deeg in 20 stukken en maak hier balletjes van, leg de balletjes tussen plastic folie om uitdrogen te voorkomen, bevochtig je handen met wat water als het deeg iets te droog is.
2.Neem een stuk plastic folie, leg hier het deegballetje op en vouw het plastic tot aan het balletje
3.Rol het balletje voorzichtig uit tot ongeveer 8 cm er ontstaat een halve cirkel, de vouw in het plastic gebruik je om de platte kant te krijgen.
4. Neem deze halve cirkel in je hand en vouw er een soort patatzakje van
5. Werk voorzichtig, het deeg scheurt makkelijk
6.Schep met een koffielepeltje wat vulling in het zakje en vouw nu de uiteinden naar elkaar toe, zet daarbij het zakje op een ondergrond zodat er een beetje een platte kant aan komt. Bij mij ging dit de eerste keer hartstikke fout en kon dat dus weggooien  :s
7. Duw nu de nog openstaande randen voorzichtig naar elkaar toe en plak ze met wat water aan elkaar.
8. Maak zo ook de andere samosa's
9. Verwarm zonnebloemolie tot 170 graden en schep de samosa's voorzichtig in de hete olie en frituur ze mooi goudbruin, de vulling is al gaar dus alleen het deeg moet garen.

Ik had er nasi met satÚsaus  bij gemaakt maar deze samosa's zullen ook lekker smaken als borrelhapje met een dipsausje.
Ik zag bij 24 kitchen een vulling van gedroogde zuidvruchten, die wil ik ook nog uitproberen.

November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.