Auteur Topic: NCV start campagne Goed Glutenvrij  (gelezen 10614 keer)

Miss Glutenvrij

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Miss Glutenvrij
Re:NCV start campagne Goed Glutenvrij
« Reactie #45 Gepost op: december 03, 2012, 09:15:06 »
Door jullie reacties twijfel ik of ik die test nog wel wil doen. Ik ben nu bijna 24 jaar en leef al 23 jaar glutenvrij. Ik denk dat je vooral goed moet blijven luisteren naar je lichaam en de producten moet blijven checken. Ik bak ook mijn broodjes af in de oven naast die van mijn vriend. Ik leg die van mij dan op aluminiumfolie. Ik krijg nooit last na het eten van deze broodjes. Er zullen misschien wat gluten kunnen rondvliegen, maar dit is dan altijd nog onder de codex en ik lig gelukkig niet meteen drie dagen gestrekt na een beetje gluten...

Het keurmerk vind ik een mooi initiatief, maar ik ben bang dat lang niet alle producten die toch wel 100 procent glutenvrij zijn zo'n keurmerk krijgen. Denk maar aan producten van de Aldi waardoor net gediagnostiseerden heel veel producten mijden omdat ze niet weten dat ze het mogen...

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #46 Gepost op: december 03, 2012, 10:01:47 »
Ik zie ook geen problemen met dingen bakken in de oven. Hier ging de glutenvrije pizza tegelijk met de glutenvolle pizza in de oven (nu niet meer, want ik heb 2 ovens  :lol:). Wel de glutenvrije boven. Dus ik vind het een beetje overdreven om dit nu als nieuwe norm te hanteren. Dan kun je ook niet naar een barbecue met je eigen bakje aluminiumfolie. Ik zie nog geen gluten rondvliegen in de oven. Als iets in deeg zit, kan het niet zomaar losraken of gaan zweven. Nog nooit deeltjes door mijn oven zien vliegen. Ik schat het risico daarom anders in dan de NCV.

Verder is het glutenvrije keurmerk iets anders dan het glutenvrije logo. Het glutenvrije keurmerk is nieuw en de NCV wil dat toekennen aan folders, websites etc. waar correcte informatie op staat. 

De NCV heeft licentie over het glutenvrije logo, het plaatje van een doorgestreepte aar. Fabrikanten kunnen dat kopen, dat is een abonnement dat jaarlijks ververst wordt, en het geldt voor glutenvrije dieetproducten zoals brood, koek, pasta etc.

AH heeft een eigen logo. Die gaat niet het logo van de NCV gebruiken, maar bepaalt zelf of producten onder 20 ppm gluten blijven en dan het glutenvrije logo krijgen. In die zin is het veiliger om bij AH iets te kopen dan bij de HEMA of de Lidl. De ingredienten lezen is stap 1, maar de kans op besmetting kan heel groot of heel klein zijn, dat weet je niet. Behalve bij AH. Dus het is idd heel belangrijk om in de gaten te houden of je ergens klachten van krijgt. Je kunt niet zomaar afgaan op een etiket. Helaas staat het glutenvrije logo van AH op de helling. Nieuwe EU-wetgeving (nog niet definitief) wil het verbieden om een glutenvrij logo of de tekst "glutenvrij" op het etiket van producten te zetten die geen dieetproducten zijn. Dat komt omdat in veel Europese landen "echte" dieetproducten worden vergoed via de overheid. Deze overheden willen niet betalen voor broodbeleg, soep, toetjes etc.  

De Universiteit Wageningen pleit voor een database (livaad, merkartikelenlijst of app bv.) met een lijst producten waar mensen met coeliakie op kunnen zien hoeveel gluten ergens daadwerkelijk in zit. Zolang het gaat om een kleine groep van coeliakiepatienten (30.000) is de kans dat dit er komt niet zo groot. Deze kans neemt toe als meer mensen met coeliakie worden gediagnosticeerd en als meer mensen glutenvrij gaan eten omdat ze glutensensitief zijn of het gezonder vinden. Dan neemt de vraag vanuit de samenleving toe en zullen fabrikanten ook kritischer naar het glutengehalte van hun producten kijken. Maar er is wel nieuwe wetgeving nodig om fabrikanten te verplichten de hoeveelheid gluten te meten en dit openbaar te maken. Zover zijn we nog lang niet.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #47 Gepost op: december 03, 2012, 10:51:29 »
wat zou het goed zijn, als er zo'n database zou komen.. :duimop:
met die app's kun je inderdaad van alles achterhalen ;)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)