Auteur Topic: NCV start campagne Goed Glutenvrij  (gelezen 10546 keer)

NCV webmaster

• Jr. Member
    • website van de Nederlandse Coeliakie Vereniging
NCV start campagne Goed Glutenvrij
« Gepost op: november 30, 2012, 08:52:02 »
Goed Glutenvrij is de naam van de voorlichtingscampagne van de Nederlandse Coeliakie Vereniging die op 1 december 2012 van start gaat. Met deze campagne wil de NCV iedereen die een glutenvrij dieet moet volgen er op wijzen dat een goed glutenvrij dieet meer is dan alleen maar de gluten uit je dagelijkse voeding halen. Lees meer op www.glutenvrij.nl/goedglutenvrij.

Twan
Webmaster Nederlandse Coeliakie Vereniging
webmaster@glutenvrij.nl
www.glutenvrij.nl
Twitter: NCV_glutenvrij

Adreg50

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Lachen is gezond
Re:NCV strat campagne Goed Glutenvrij
« Reactie #1 Gepost op: november 30, 2012, 09:02:24 »
Te snel getypt Twan, strat :lol:
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

petraw

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: november 30, 2012, 09:22:46 »
Hihi ik dacht eerst dat het 'straatcampagne' moest wezen! :D

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: november 30, 2012, 10:27:39 »
Hihi ik heb de "digitest" gedaan en ik moet naar de dietiste omdat ik niet genoeg weet van het glutenvrije dieet  :D :D :D
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: november 30, 2012, 10:31:15 »
Hihi ik heb de "digitest" gedaan en ik moet naar de dietiste omdat ik niet genoeg weet van het glutenvrije dieet  :D :D :D

val jij even door de mand Tine.... :z
ik meot mn lidmaatschapnummer opzoeken, den aangezien ik mn pas kwijt ben...
ben heel benieuwd naar het resultaat :oo:
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #5 Gepost op: november 30, 2012, 11:03:22 »
Te snel getypt Twan, strat :lol:
Er zijn wel meer fouten in dit kleine stukje... ;)
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: november 30, 2012, 11:06:47 »
ik meot mn lidmaatschapnummer opzoeken, den aangezien ik mn pas kwijt ben...

Dat staat op het etiket waarmee het Glutenvrij Magazine wordt verzonden, dat komt vandaag of morgen binnen. ;)
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Renate48

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: november 30, 2012, 11:09:38 »

Oh Tine, daar val je idd door de mand en jij niet alleen. Als er iemand is die er heel veel van weet ben jij het wel.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Lirio

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: november 30, 2012, 11:51:11 »
Goede actie! De folder vind ik duidelijk. Wat ik wel mis is wat meer tips. Voor als je bijvoorbeeld niet zelf brood bakt. En ik mis ook enig advies over hoeveelheden. Er staat dan bijvoorbeeld dat het aan te raden is om regelmatig vis, eieren, noten, peulvruchten etc te eten. Maar zou nog handiger zijn als er dan ook bij stond wat regelmatig is. :)
Ik vind de folder dus iets te algemeen en ik vind het niveau en taalgebruik ook redelijk hoog.
Ik vraag me altijd af hoe dat moet als Nederlands bijvoorbeeld niet je moedertaal is of als je niet zo goed bent in (begrijpend) lezen. Lijkt me erg ingewikkeld.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Bren

• Gold Member
    • basket white star
« Reactie #9 Gepost op: november 30, 2012, 13:23:02 »
Ik kan de test niet invullen, met lidnummer van VCV zal het niet werken denkik  :D
Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit BelgiŽ

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: november 30, 2012, 15:04:22 »
:? :?
Ik heb het ingevuld en weet aardig wat over het glutenvrije dieet, ben goed bewust van de verborgen gluten en weet best veel over voedingsstoffen.  :duimop:
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #11 Gepost op: november 30, 2012, 15:42:09 »
Goed zo. :D

Omdat wij extreem gevoelig zijn, is het antwoord op sommige vragen anders. Ik heb bijv. wel een andere koekenpan voor glutenvrij ivm krassen. En in sommige E-nummers zitten verborgen gluten als je extreem gevoelig bent. ;)

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: november 30, 2012, 16:58:31 »
Ik heb ook andere koekenpannen voor glutenvrij inderdaad ivm krassen, ook al koop in gelijk een nieuwe als dat het geval is, maar voor alle zekerheid toch gescheiden.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

orionne

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: november 30, 2012, 17:33:30 »
hier hetzelfde, al zijn we maar met zn tweeŽn, ik heb mn eigen koekepannen :ja:
ik heb in de kast altijd een nieuwe tefal liggen, voor het geval dat...
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #14 Gepost op: november 30, 2012, 17:57:46 »
Ik kan de test niet invullen, met lidnummer van VCV zal het niet werken denkik  :D

Nee, ik kan verder ook niets. Ben geen lid van de NCV meer en dan tel je niet meer mee.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl